Gå til innhold

"Bare" depresjon ?


Gjest kjempetrist nå!

Anbefalte innlegg

Gjest kjempetrist nå!

(fortsettelse fra innlegg under)

Min mann er altså lagt inn på psykiatrisk. I dag vare jeg på møte med psykologen hans, og fikk vite at de anntar at han har en "moderat depresjon". Dette er veldig fremmed for meg, og jeg lurer på om noen av dere som har denne diagnosen kan fortelle meg litt om hvordan det arter seg.

Hvordan er mulighetene til bedring?

er det aktuelt med medisiner? Virker det?

Mannen min virker veldig trist, grå i ansiktet liksom, tynn og sliten. Han virker dessuten sint og irritabel. Før innleggelsen hadde han psykostisk-lignende tilstand, og var veldig paranoid. Han er veldig sjalu.

Etter en lang tid med å leve med han i denne tilstanden er jeg usikker på om jeg orker å dele livet mitt med han. Vi har to barn. Jeg lurer derfor veldig på om det er mulig at han kan bli sitt gamle jeg igjen.........

føler meg også veldig egoistisk som tenker sånn. Men jeg vil ha et liv uten dette....for meg og barna. Jeg føler ikke at kjærligheten utholder og tåler alt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siden det er ganske liten aktivitet på forumet for tiden, er det kanskje meg som er mest kompetent til å svare deg. Jeg sliter selv med depresjon for tiden, er innlagt på psyk, og har vært sykemeldt siden jul fra min overingeniørstilling.

Først la oss anta at din mann er dypt deprimert. Sannsynligvis klarte han å lure behandler til å tro at han var bedre enn han var.

En dyp depresjon varer gjerne 9 mnd. Gjerne lenger. Ingenting gir glede. Alt er et ork. Hodet er tungt, noe som gjør det umulig å 'glemme' at man er deprimert. Man gruer seg til absolutt alt man skal gjøre. Dagen ser ut som et uoverstigelig hinder. Søvner er dårlig. Man tynges av dårlig samvittighet. Med mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fortalt psykologen hvordan hverdagen har vært for dere den siste tiden før han ble innlagt? Og stoler du på at mannen din har vært ærlig overfor psykologen? I så fall er det stor sannsynlighet for at diagnosen er riktig.

En depresjon oppleves aldri som noe "bare", verken for den som er syk eller for de nærmeste. I den grad det kan forsvares å bruke uttrykket "bare" er det fordi det er snakk om en sykdom med gode muligheter for behandling og for å bli frisk, dvs at han blir som han var før han ble syk. Det er vanlig å bruke medisiner ved behandling av depresjon, så det kan sikkert bli aktuelt også for mannen din.

Jeg skal ikke blande meg opp i eller komme med råd angående samlivet deres, men vil be deg huske på at depresjon er en sykdom, og at mannen din kan bli helt frisk igjen. Det kunne kanskje være lurt å ta opp dette med psykologen ved en senere anledning. Forhåpentlig har innleggelsen gitt dere begge et pusterom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjempetrist nå!

Siden det er ganske liten aktivitet på forumet for tiden, er det kanskje meg som er mest kompetent til å svare deg. Jeg sliter selv med depresjon for tiden, er innlagt på psyk, og har vært sykemeldt siden jul fra min overingeniørstilling.

Først la oss anta at din mann er dypt deprimert. Sannsynligvis klarte han å lure behandler til å tro at han var bedre enn han var.

En dyp depresjon varer gjerne 9 mnd. Gjerne lenger. Ingenting gir glede. Alt er et ork. Hodet er tungt, noe som gjør det umulig å 'glemme' at man er deprimert. Man gruer seg til absolutt alt man skal gjøre. Dagen ser ut som et uoverstigelig hinder. Søvner er dårlig. Man tynges av dårlig samvittighet. Med mer.

Hei, og takk for svar! Jeg trenger virkelig alle råd og gode tips jeg få nå. Hvis du (eller andre som leser dette) kan svare meg på noen spørsmål til, vil det hjelpe mye!

Kan man bli psykotisk av depresjoner?

Kan man bli paranoid av depresjoner?

Jeg tror nemlig det er motsatt med han: at han er deprimert fordi han er psykostisk. Jeg mener han har paranoid psykose. Han er vanvittig sjalu og har generell mistillitt til alt og alle. Han er grusomt kontrollerende.

Jeg tror jeg må vekk fra dette ekteskapet, men jeg vil så gjerne høre med noen som kanskje vet om progroser for denne sykdommen. Han virker mer plaget enn om det kun var en depresjon. Selv om det er ille nok, ikke misforstå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjempetrist nå!

Fikk du fortalt psykologen om hvordan hverdagen hadde vært for dere de siste månedene?

Vel, kanksje ikke ordentlig....?

Som jeg skriver i innlegget under, til lof, så tror jeg selv (men er selvsagt ikke kompetent) at han har en paranoid psykose. Alt jeg leser på nettet stemmer med min oppfatning av han.

Vi har to barn som jeg må beskytte. Og jeg orker ikke et liv med en paranoid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest kjempetrist nå!

Har du fortalt psykologen hvordan hverdagen har vært for dere den siste tiden før han ble innlagt? Og stoler du på at mannen din har vært ærlig overfor psykologen? I så fall er det stor sannsynlighet for at diagnosen er riktig.

En depresjon oppleves aldri som noe "bare", verken for den som er syk eller for de nærmeste. I den grad det kan forsvares å bruke uttrykket "bare" er det fordi det er snakk om en sykdom med gode muligheter for behandling og for å bli frisk, dvs at han blir som han var før han ble syk. Det er vanlig å bruke medisiner ved behandling av depresjon, så det kan sikkert bli aktuelt også for mannen din.

Jeg skal ikke blande meg opp i eller komme med råd angående samlivet deres, men vil be deg huske på at depresjon er en sykdom, og at mannen din kan bli helt frisk igjen. Det kunne kanskje være lurt å ta opp dette med psykologen ved en senere anledning. Forhåpentlig har innleggelsen gitt dere begge et pusterom.

Nei, innleggelsen har ikke gitt oss noe pusterom. Vi er mitt i en kjempekrise, som er vond både for oss og for våre to barn. Men det var helt grusomt før han ble lagt inn.

Jeg tror ikke mannen "bare" har en depresjon. en depresjon er ille nok, ikke misforstå, men jeg har også en tro på at depresjoner kan behandles og mannen bli seg selv igjen. Men da han ble lagt inn var han psykostisk, trodde mafiaen var etter han, forgiftningsredd, redd for avlytting, ekstremt sjalu uten å utbrodere dette ++ Skikkelig skremmende!

Jeg har lest endel på nettet, og synes det passe alt for bra med paranoid psykose.

Vi har hatt det vanskelig en god tid, og jeg er sliten. Jeg vil også ha et godt liv.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, kanksje ikke ordentlig....?

Som jeg skriver i innlegget under, til lof, så tror jeg selv (men er selvsagt ikke kompetent) at han har en paranoid psykose. Alt jeg leser på nettet stemmer med min oppfatning av han.

Vi har to barn som jeg må beskytte. Og jeg orker ikke et liv med en paranoid!

Jeg synes din oppfatning av situasjonen er viktig. Kanskje har du rett i dine tanker mht diagnose - eller kanskje har du feil - men det er uansett vesentlig at behandlerne er klar over hvordan dette har blitt oppfattet av deg, og hvor vanskelig situasjonen oppleves for hele familien.

En enkel måte å formidle dette på, er å skrive et brev og levere det på sykehuset snarest mulig.

Lykke til i en vanskelig situasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for svar! Jeg trenger virkelig alle råd og gode tips jeg få nå. Hvis du (eller andre som leser dette) kan svare meg på noen spørsmål til, vil det hjelpe mye!

Kan man bli psykotisk av depresjoner?

Kan man bli paranoid av depresjoner?

Jeg tror nemlig det er motsatt med han: at han er deprimert fordi han er psykostisk. Jeg mener han har paranoid psykose. Han er vanvittig sjalu og har generell mistillitt til alt og alle. Han er grusomt kontrollerende.

Jeg tror jeg må vekk fra dette ekteskapet, men jeg vil så gjerne høre med noen som kanskje vet om progroser for denne sykdommen. Han virker mer plaget enn om det kun var en depresjon. Selv om det er ille nok, ikke misforstå!

Det virker jo helt umulig for dere å leve med en så syk mann.

Jeg forstår godt at du føler du må beskytte barna og deg selv for dette.

Jeg har selv vokst opp med en psyk far å skulle ønske noen hadde

reddet meg fra det.

Håper du har gode venner som kan støtte deg oppi denne situasjonen.

ønsker deg lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvinne 46

Hei, og takk for svar! Jeg trenger virkelig alle råd og gode tips jeg få nå. Hvis du (eller andre som leser dette) kan svare meg på noen spørsmål til, vil det hjelpe mye!

Kan man bli psykotisk av depresjoner?

Kan man bli paranoid av depresjoner?

Jeg tror nemlig det er motsatt med han: at han er deprimert fordi han er psykostisk. Jeg mener han har paranoid psykose. Han er vanvittig sjalu og har generell mistillitt til alt og alle. Han er grusomt kontrollerende.

Jeg tror jeg må vekk fra dette ekteskapet, men jeg vil så gjerne høre med noen som kanskje vet om progroser for denne sykdommen. Han virker mer plaget enn om det kun var en depresjon. Selv om det er ille nok, ikke misforstå!

Korleis var han før han blei sjuk? Er han kritisk og mistenksom av natur, eller ser du det i sammenheng med sjukdommen? Eg var grensepsykotisk. Det hadde sammenheng med for stort press, og letta når trykket letta.

Uansett må du ta godt vare på deg sjølv. Det er det beste for dokke alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnnaMolina

Jeg syns du burde ta en ordentlig prat evt. skrive ned hvordan den siste tiden med mannen din har vært.

Jeg syns moderat depresjon i forhold til hvordan du beskriver han høres ut som en meget mild vurdering.

Helsepersonell er jo selvsagt helt avhengige av at vi som pårørende og pasienter kommuniserer klart. De kan jo ikke se tvers igjennom folk.

Hvordan var mannen din før denne forvandlingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...