Gå til innhold

Er ikke kullsyre syre?

Gjest gomle
 Del

Anbefalte innlegg

Gjest gomle

Ifølge slike barometre på syreinnhold i drikkevarer, så står farris på samme nivå som vanlig vann. Dersom det inneholder mye tilsetninger (sitronsyre f.eks), så er det mer syre i det. Men det må jo bety at kullsyre ikke er "syre", til tross for navnet? Noen som vet noe om det? (Brus og fruktjuice inneholder mye syre, og er skadelig for tennene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

....AV

Kullsyre i Farris er karbondioksyd oppløst i vann. Da dannes karbonsyre, som er en svak syre. Når du tar av korken, slippes trykket og karbonsyren går over til karbondioksyd igjen (bobler). Vann som står på kjøkkenbenken tar også opp karbondioksyd fra luften og har derfor i praksis sjelden pH 7, men er litt sur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

annegunn

Som de andre sier, kullsyre er en svak syre.

Grunnen til at vanlig brus er så sur (Cola har pH på rundt to, såvidt jeg husker) er ikke kullsyra, men annen mye sterkere syre som er tilsatt for å gi balanse til sukkeret/søtningsstoffet. Farris og tilsvarende bablevann er jo ikke søtt, og trenger ikke syre for å gi denne balansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morsan

Som de andre sier, kullsyre er en svak syre.

Grunnen til at vanlig brus er så sur (Cola har pH på rundt to, såvidt jeg husker) er ikke kullsyra, men annen mye sterkere syre som er tilsatt for å gi balanse til sukkeret/søtningsstoffet. Farris og tilsvarende bablevann er jo ikke søtt, og trenger ikke syre for å gi denne balansen.

bablevann! *S*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

annegunn

bablevann! *S*

Jeg pleier å bable når jeg drikker sånt vann jeg, altså!

*leser igjennom til en forandring*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

morsan

Jeg pleier å bable når jeg drikker sånt vann jeg, altså!

*leser igjennom til en forandring*

;-)

Jeg har utrolig mange tasteleifer selv, veldig fort gjort å trykke 'send' uten gjennomlesning...;-)

Men din tastefeil ble jo morsom:-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
 Del

• Opprett ny...