Gå til innhold

Asparges - trenger tips!


Gjest togli

Anbefalte innlegg

Gjest togli

Jeg elsker grønn asparges, men har kun fått det servert av andre..

Nå har jeg kjøpt meg en bunt fersk asparges, men jeg aner ikke hvordan jeg kan tilberede det?

Noen som kan hjelpe en husmor i nød?;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elextra

Skrell dem litt, skjær av nederste cm. og kok dem i lettsaltet vann i et par minutter. Viktig ikke å koke dem for lenge! Og de bør serveres helt nykokte.

Vil du være litt avansert lager du en god saus til, f.eks. barnaise eller hollandaise. Men jeg synes det er like godt bare med godt smør, kvernet salt og revet parmesan.

Oi, dette fikk jeg lyst på gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knekk av nederste delen. Den er for hard. Skrell også neders da "skallet" kan være litt tykt der.

Jeg synes de er gode stekt. Bruk smør (ikke margarin) litt salt og litt sukker. Evt. i wok. Dette går fort. De trenger kun en liten gjestevisitt i panna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Knekk av nederste delen. Den er for hard. Skrell også neders da "skallet" kan være litt tykt der.

Jeg synes de er gode stekt. Bruk smør (ikke margarin) litt salt og litt sukker. Evt. i wok. Dette går fort. De trenger kun en liten gjestevisitt i panna.

Takk for tips:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Skrell dem litt, skjær av nederste cm. og kok dem i lettsaltet vann i et par minutter. Viktig ikke å koke dem for lenge! Og de bør serveres helt nykokte.

Vil du være litt avansert lager du en god saus til, f.eks. barnaise eller hollandaise. Men jeg synes det er like godt bare med godt smør, kvernet salt og revet parmesan.

Oi, dette fikk jeg lyst på gitt.

Takk for tips:) Kjenner sulten gnage her også, gitt;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert spist dem allerede nå, men til en annen gang. Knekk av den nederste delen. Smør inn aluminiumsfolie med litt olje. Legg aspargesene på og legg det hele på grillen. Rull litt rundt på dem til de får bittelitt farge. Spises med smør, revet parmesanost og grovflaket salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

Du har sikkert spist dem allerede nå, men til en annen gang. Knekk av den nederste delen. Smør inn aluminiumsfolie med litt olje. Legg aspargesene på og legg det hele på grillen. Rull litt rundt på dem til de får bittelitt farge. Spises med smør, revet parmesanost og grovflaket salt.

Oh, høres godt ut!!

Har ikke spist dem ennå. Ble middagsrester idag og muligens asparges som snacks når ungene har lagt seg i kveld :)

Synd jeg ikke har parmesanost i huset :-(

Kanskje det går an å bruke smelta hvitost istedet? Blir jo ikke helt det samme da, men bedre enn ingenting kanskje..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Jeg pleier å koke dem forsiktig noen få mijutter (3-5) i vann med salt og sukker i.

Så lager jeg en vinaigrettesaus og heller over. Mmmmmmmmm! Elsker grønn asparges. Ungene har reagert på det når jeg har ammet, så alle vårene/somrene jeg har ammet har jeg måtte unngå det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å koke dem forsiktig noen få mijutter (3-5) i vann med salt og sukker i.

Så lager jeg en vinaigrettesaus og heller over. Mmmmmmmmm! Elsker grønn asparges. Ungene har reagert på det når jeg har ammet, så alle vårene/somrene jeg har ammet har jeg måtte unngå det....

Var det ikke du som skulle legge inn potetsalat-oppskrift? *Tålmodig*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg pleier å koke dem forsiktig noen få mijutter (3-5) i vann med salt og sukker i.

Så lager jeg en vinaigrettesaus og heller over. Mmmmmmmmm! Elsker grønn asparges. Ungene har reagert på det når jeg har ammet, så alle vårene/somrene jeg har ammet har jeg måtte unngå det....

Det må jeg også prøve!!

Glad jeg er ferdig med amming. Mine unger tålte ikke noe som helst av grønnsaker etc når jeg ammet :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er godt å steke dem i panna, sammen med kapers! :-) Før servering heller jeg over litt olivenolje, samt havsalt og nykvernet pepper! *nam nam*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg synes det er godt å steke dem i panna, sammen med kapers! :-) Før servering heller jeg over litt olivenolje, samt havsalt og nykvernet pepper! *nam nam*

Kapers!! Æææ, har smakt kapers en gang og det smakte grusomt (og jeg liker normalt sett _alt_ ;))

Men alt det andre hørtes godt ut:)

Det ble til at jeg grillet aspargesen i steikovnen (la dem på aluminiumsfolie smurt med litt olje), strødde på maldonsalt og tok på en smørklatt tilslutt *nam*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kapers!! Æææ, har smakt kapers en gang og det smakte grusomt (og jeg liker normalt sett _alt_ ;))

Men alt det andre hørtes godt ut:)

Det ble til at jeg grillet aspargesen i steikovnen (la dem på aluminiumsfolie smurt med litt olje), strødde på maldonsalt og tok på en smørklatt tilslutt *nam*

Smaken er som baken! :-)

Jeg liker kapers på aspargesen og også på biff tartar!! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

Smaken er som baken! :-)

Jeg liker kapers på aspargesen og også på biff tartar!! :-)

Jeg tror kapers, kaviar og rødbeter er det eneste på matfronten jeg ikke fikser i det hele tatt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kapers, kaviar og rødbeter er det eneste på matfronten jeg ikke fikser i det hele tatt ;)

Da har vi definitivt ikke lik smak, for jeg liker alt det du nevner der;-) Kaviar har i minst 35 år vært pålegg nr 1, og rødbeter synes jeg er kjempegodt, bl a på leverpostei eller til biff stroganoff:-) OG selvsagt til biff tartar:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Da har vi definitivt ikke lik smak, for jeg liker alt det du nevner der;-) Kaviar har i minst 35 år vært pålegg nr 1, og rødbeter synes jeg er kjempegodt, bl a på leverpostei eller til biff stroganoff:-) OG selvsagt til biff tartar:-)

Hehe, morsomt;)

Rake motsetningen av meg, jo!

Min livrett er Baccalao. Liker også veldig godt Brennsnut (hjemmelaga kjøttsuppe). På skiva spiser jeg aller helst fenalår!!

Du liker sikkert ingenting av dette du da? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, morsomt;)

Rake motsetningen av meg, jo!

Min livrett er Baccalao. Liker også veldig godt Brennsnut (hjemmelaga kjøttsuppe). På skiva spiser jeg aller helst fenalår!!

Du liker sikkert ingenting av dette du da? ;)

He he, verken fenalår eller baccaloe er noen favoritter, nei;-)

Kjøttsuppe: Jeg vet jo ikke hvordan 'din' variant er, men jeg liker veldig godt det vi kaller sodd. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

He he, verken fenalår eller baccaloe er noen favoritter, nei;-)

Kjøttsuppe: Jeg vet jo ikke hvordan 'din' variant er, men jeg liker veldig godt det vi kaller sodd. :-)

Snodig du ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Hehe, morsomt;)

Rake motsetningen av meg, jo!

Min livrett er Baccalao. Liker også veldig godt Brennsnut (hjemmelaga kjøttsuppe). På skiva spiser jeg aller helst fenalår!!

Du liker sikkert ingenting av dette du da? ;)

Baccalao er godt, fenalåret kan du få ha for deg selv. Da heller serrano- eller parmaskinke! *slafs*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...