Gå til innhold

Redusert sædkvalitet


Gjest Sommerfugl66

Anbefalte innlegg

Gjest Sommerfugl66

Jeg trenger litt hjelp til å tolke svaret på min manns sædprøve. Fastlege er på ferie og jeg lurer... Det står: Hypozoospermi (20-40mill/ml) og Teratozoospermi (>90% abnorm) + blanding av hode- og halefeil. Det skrives jo at han har redusert fertilitetspotensiale med mulighet til å befrukte partner over tid hvis hun har bra fruktbarhet. Ingen feil er funnet ved meg, men jeg er 36 år... og vi har forsøkt i over et år. Ellers står det 95 % abnorme celler og totalantall 96 og motilitet på 58%. Spermiekons er 27. Sikkert mye mer jeg burde tatt med, men det får holde. Hva betyr dette i klartekst og ikke i legespråk? Bør vi hoppe rett til prøverør? Er det bra nok til det? Jeg vet at ting må utredes over sommeren, men ønsker så inderlig noen indikasjoner jeg kan forholde meg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Verdens Sunnhetsorganisasjon har satt følgende grenser for normal sædanalyse (jeg anfører din manns resultater i parentes) Konsentrasjon over 20 mill/ml (27), total antall over 40 mill (96), bevegelighet over 50% (58) og antall normale over 50% (5%). Altså var det mange med unormalt utseende. En enkelt prøve sier ikke noe, den bør gjentas etter noen måneder. Uansett hva den prøven viser, vil man vel tilby dere et prøverørsforsøk. Ved den spesielle formen ICSI kan man føre en sædcelle direkte inn i egget, denne metoden brukes ved dårlig sædkvalitet. I dag er redusert sædkvalitet altså ikke noe kjempestort problem. Det er imidlertid absolutt mulig å oppnå graviditet med aktuelle sædkvalitet, så ikke gi opp. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...