Gå til innhold

Magesmerter, blod i avføring og...

Anbefalte innlegg

.. påvist antistoffer mot gluten.

Dette er situasjonen for vår 7 år gamle sønn. Han har hatt alvorlig jernmangelanemi, men har nå gått på jern i 6-7 uker slik at hemoglobin var normal ved siste måling, men fortsatt lave jernlagre.

Han har vært gjennom kolonskopi, røngten tynntarm, isotoprøngten og gastroskopi med normale funn. Vi har også holdt han på total melkefri diett uten at det gjorde noen forskjell for smertene.

Vi går nå og venter på svar fra biopsien som ble tatt av tynntarmen, men legen vi har kontakt med tviler på at det er cøliaki. Årsaken er at han har normal høydeutvikling, selv om han er nokså tynn (127 cm, 24 kg).

Kan allergi/intoleranse gi slike symptomer? Tenker da spesielt på blodet i avføringen. Har et inntrykk av at legene har gitt opp å finne årsaken til at gutten har vondt nesten hele tiden, og ønsker råd om hva som bør gjøres videre.

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/27966-magesmerter-blod-i-avf%C3%B8ring-og/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Thor-Øistein Endsjø, barnelege

Lill.

Dette må være vanskelig for dere foreldre. Dere føler klart at noe må være galt, men legene finner ikke ikke ut av det.

Det er klart at enkelte barn med coeliaci har et temmelig uklart sykdomsbilde, enten dette gjelder symptomer eller ting som vekst etc. Jeg foreslår at dere nå avventer tynntarmsbiopsien. Den vil kunne gi informasjon som forhåpentligvis bringer dere nærmere en diagnose.

• 3 måneder senere...

"... kolonskopi, røngten tynntarm, isotoprøngten og gastroskopi med normale funn."

Har selv vaert gjennom denne test-karusellen uten aa finne en sikker diagnose, fordi funnene ikke var store nok. Jeg oensker ikke aa banne i kirka, men jeg anbefaler en blodproeve for analyse ved homeopatisk institutt. Jeg bor i utlandet for tiden og husker ikke helt navnet paa dette instituttet. Forholdsvis dyrt, rundt 2 000 kr for et par aar siden, for test mot 100 matsorter. Det er ikke noen mirakeloppskrift, men jeg er mye mye mindre syk etter aa ha kuttet ut de matsortene som ga utslag ved denne testen. Jeg kan f eks ikke spise hvete i det hele tatt(krafige reaksjoner), men rug og bygg og havre gaar fin-fint (grenseverdier ved coeliakitesen hos legen) og karri, paprika maa jeg holde meg unna (mindre kraftige reaksjoner) osv. Man maa deretter proeve seg fram for aa finne ut hvilke av matsortene man maa forby og hvilke man maa unngaa dersom man kan ...

Jeg vil nok ta kontakt med legen min for aa ta proever paa nytt, jeg tror alle oensker aa faa sykdommen/allergien sin klinisk paavist, det er en viss "sikkerhet" i det, men i mellomtida lever man bedre!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...