Gå til innhold

Kan jeg begynne ny jobb når jeg har ferie fra


Gjest snart ny jobb?

Anbefalte innlegg

Gjest snart ny jobb?

Jeg vurderer å skifte jobb og ny arbeidsgiver ønsker naturlig nok at jeg starter så snart som mulig. Jeg har 3 mnd oppsigelse, men har 5 uker ferie til gode.

Er det noen som vet om jeg kan ta ut ferie 4 uker på slutten av oppsigelsestiden og begynne å jobbe for en ny arbeidsgiver i disse 4 ukene? Eller må jeg faktisk ha ferie uten å jobbe for noen. Det er ikke aktuelt for nåværende arbeidsgiver å slippe meg før tiden.

Er det forskjell på om en tar ut ferien på sommeren (01.06-30.09) eller etter denne perioden?

Det hadde vært kjekt med henvisninger til regelverk e.l.

Har googlet, men fant ikke noe konkret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med alle forbehold, jeg er ikke ekspert på dette - men det kommer vel noen og korrigerer hvis jeg tar feil:

Du må avklare med din nåværende arbeidsgiver i god tid om det er greit at du tar ut restferie mot slutten av arbeidsforholdet, slik at du i realiteten slutter før tiden.

Om du virkelig har ferie eller begynner direkte i ny jobb, raker ingen, så lenge du ikke etterpå lager noen sak om at du "ikke har fått ferien du har krav på etter loven".

Hvis din nåværende arbeidsgiver er av den lunefulle typen som kan tenkes å trekke tilbake ferien din like før den skal begynne, eller kalle inn folk som har ferie fordi det oppstår et akutt behov, er det risikabelt å gi seg inn på et slikt opplegg. Hvis ikke, kan det gå helt greit

tror

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snart ny jobb?

Med alle forbehold, jeg er ikke ekspert på dette - men det kommer vel noen og korrigerer hvis jeg tar feil:

Du må avklare med din nåværende arbeidsgiver i god tid om det er greit at du tar ut restferie mot slutten av arbeidsforholdet, slik at du i realiteten slutter før tiden.

Om du virkelig har ferie eller begynner direkte i ny jobb, raker ingen, så lenge du ikke etterpå lager noen sak om at du "ikke har fått ferien du har krav på etter loven".

Hvis din nåværende arbeidsgiver er av den lunefulle typen som kan tenkes å trekke tilbake ferien din like før den skal begynne, eller kalle inn folk som har ferie fordi det oppstår et akutt behov, er det risikabelt å gi seg inn på et slikt opplegg. Hvis ikke, kan det gå helt greit

tror

Det virker litt usikkert. Kan jo ikke si ja til å begynne før det er gått 3 mnd dersom nåværende arbeidsgiver kan stikke kjepper i hjulene.

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint å gjøre det slik. Du har jo faktisk krav på den ferien du har til gode, og den kan ikke avvikles etter at de 3 månedene har gått - da er du jo ute av arbeidsforholdet og er uten lønn fra nåværende arbeidsgiver.

At du bruker ferien din til å starte i ny jobb er også helt OK. Man er ikke pålagt å ha ferie i ferien så lenge det er snakk om en annen arbeidsgiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...