Gå til innhold

Diagnostisering av bipolar lidelse


Gjest Bekymret pårørende

Anbefalte innlegg

Gjest Bekymret pårørende

Hei Jeg har hørt at en kan stille diagnose ved hjelp av mr-undersøkelse.Stemmer dette montro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bekymret pårørende

Det stemmer ikke.

Diagnosen stilles på grunnlag av sykehistorien.

Takk for kjapt svar

Kan en som pårørende stole fullt og helt på en pasient som lider av bipolar lidelse , eller bør en ha en kontakt med hjelpeapparatet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Takk for kjapt svar

Kan en som pårørende stole fullt og helt på en pasient som lider av bipolar lidelse , eller bør en ha en kontakt med hjelpeapparatet?

Personer med bipolar lidelse er like mye til å stole på som andre når de er i frisk fase. Du kan ikke stole på dem når de er maniske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Personer med bipolar lidelse er like mye til å stole på som andre når de er i frisk fase. Du kan ikke stole på dem når de er maniske.

Må innrømme at jeg angret på spørsmålet rett etter at jeg hadde trykket på send knappen. Jeg tror det handler om at jeg i utganspunktet har veldig respekt for mennesker uansett hvilken lidelse som har rammet dem, og stoler på min egen vurdering av atferd uansett diagnose liksom.Men jeg synes det er vanskelig mange ganger, så takk for svar !

Når det er sagt så gjelder kanskje ordtaket " ingen regel uten unntak også her ...jeg velger å tenke sånn i alle fall, også tar jeg det derfra!

Hilsen BP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

happylitium

Personer med bipolar lidelse er like mye til å stole på som andre når de er i frisk fase. Du kan ikke stole på dem når de er maniske.

Det forskes på det med MR som diagnoseverktøy, forskning er stort sett langvarige prosesser. Så svaret er nei, jeg tviler på at noen har fått diagnosen bipolar lidelse ved hjelp av MR og kanskje vil man heller aldri få det. Jeg oppfatter at du lurer på om en i din krets kan ha bipolar lidelse. Eneste farbare vei er utredning hos fagfolk (helst psykiater).

Ang. det med å kunne stole på en med BP. Det er egentlig ganske provoserende. Og jeg synes svaret til NHD trenger utfyllende kommentarer. Folk med bipolar lidelse er akkurat like forskjellige som alle andre. Hvorvidt man er til å stole på eller ei, avhenger først og fremst av personlige egenskaper. Jeg er helt enig med NHD i at man ikke er til å stole på i en manisk fase. Men for de aller fleste så er de maniske fasene få, for noen helt fraværende. Mange har hypomani i stedet og da er fremdeles noen til å stole på, mens andre er ikke.

Men samtidig er jeg veldig overbevist om at en med bp som ikke er og har vært stabil over en lengre periode, bør ha kontakt med hjelpeapparatet. For noen holder det med kontakt med fastlegen, mange har kontakt med psykolog/psykiater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Majja Kr.

Takk for kjapt svar

Kan en som pårørende stole fullt og helt på en pasient som lider av bipolar lidelse , eller bør en ha en kontakt med hjelpeapparatet?

Jeg er en kvinne på snart 25 år som har bipolar lidelse. Min mor hadde det også. Det mest ærlige menneske jeg noen gang har møtt. Hun døde av kreft,

Uansett. Da jeg var 10-12 hadde jeg kontakt med barnevernet, og var en gang i uken pluss annenhver helg eller noe hos en "støttefamilie". Avlastningshjem eller what ever.

husker så godt jeg, moren i den familien sa til meg, at jeg var den ærlige! Og vi barna/ungdommene var tatt i en løgn eller noe, så var jeg den som sa ifra om sannheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...