Gå til innhold

Begrepet "psykisk lidelse"


Orio

Anbefalte innlegg

Det har vært en del diskusjon om dette begrepet i det siste, om det er et godt og dekkende begrep, om det er stigmatiserende eller greit å bruke. Og også hva vi ellers skal kalle det. Og gir et nytt begrep større åpenhet?

Hadde vært fint om noen hadde synspunkter å dele med meg.

(Dette innlegget kommer jeg også til å poste på åpent forum.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest bokzen.

Psykisk lidelse dekker de med psykiske problemer og somatiske lidelse dekker de med somatiske problemer

Det er visst slik at det heter psykisk lidelse, men somatiske sykdommer.

Altså en skal kalle det lidelse når det er psykisk, og sykdommer når det er somatisk.

Og tilstand når det er utviklingsheming, autisme, adhd, og slike ting-altså noe som er varig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det nye moteordet er "psykiske helseplager". Syns personlig dette høres litt mindre alvorlig ut og kanskje derfor litt mer alminnelig og "folkelig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest xbellax

jeg tror det blir helt feil å legge fokuset slike ting, det er økt kunnskap som reduserer fordommene, ikke fancy ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest D*lilith

Det er visst slik at det heter psykisk lidelse, men somatiske sykdommer.

Altså en skal kalle det lidelse når det er psykisk, og sykdommer når det er somatisk.

Og tilstand når det er utviklingsheming, autisme, adhd, og slike ting-altså noe som er varig.

Ok,det visste jeg ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg var med i redaksjonsgruppen da ICD-10 ble oversatt til norsk.

Diskusjonen gikk på hvilket ord vi skulle bruke for det engelske "disorder". Det endte med at en ble enige om ordet lidelse og ikke ordet sykdom.

Jeg mener det er helt feil å bruke ordet plager. Mange mennesker har plager uten at det er sykdom/lidelse. F. eks er en del litt nedstemt under lange regnværsperioder i mørke desember. Det er en plage, men ikke en sykdom/lidelse.

En viktig årsak til den eksplosive økningen i utgifter til helsehjelp skyldes at store deler av befolkningen har fått den oppfatning at livet skal være fritt for plager, og at helsevesenet skal sørge for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var med i redaksjonsgruppen da ICD-10 ble oversatt til norsk.

Diskusjonen gikk på hvilket ord vi skulle bruke for det engelske "disorder". Det endte med at en ble enige om ordet lidelse og ikke ordet sykdom.

Jeg mener det er helt feil å bruke ordet plager. Mange mennesker har plager uten at det er sykdom/lidelse. F. eks er en del litt nedstemt under lange regnværsperioder i mørke desember. Det er en plage, men ikke en sykdom/lidelse.

En viktig årsak til den eksplosive økningen i utgifter til helsehjelp skyldes at store deler av befolkningen har fått den oppfatning at livet skal være fritt for plager, og at helsevesenet skal sørge for dette.

Da blir det en pille for allt som er ille :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...