Gå til innhold

SSRI-medisinering


Gjest Håper på svar her

Anbefalte innlegg

Gjest Håper på svar her

Jeg har aldri brukt SSRImedisiner før, skal nå forsøke det mot tvangslidelse... og håper noen kan svare meg her:

1. Hvis jeg glemmer en tablett på morgenen, kan jeg ta den på ettermiddagen, eller skal jeg vente til neste morgen?

2. Hvor fort går medisinen ut av kroppen, vil jeg merke forskjell hvis jeg glemmer å ta den en dag?

3. Jeg er begynt på 10 mg Seroxat, som skal økes til 20 mg. Hvis jeg får mange bivirkninger, kan jeg da gå ned igjen til 10 mg, eller er det ikke bra å variere dosen slik? Skal på ferie når jeg øker dosen, og får da ikke snakket med fastlegen om dette, derfor er det greit å være litt forberedt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. Hvis jeg glemmer en tablett på morgenen, kan jeg ta den på ettermiddagen, eller skal jeg vente til neste morgen?

S: Du kan ta den på ettermiddagen.

2. Hvor fort går medisinen ut av kroppen, vil jeg merke forskjell hvis jeg glemmer å ta den en dag?

S: Du vil ikke merke forskjell om det kun gjelder en dag.

3. Jeg er begynt på 10 mg Seroxat, som skal økes til 20 mg. Hvis jeg får mange bivirkninger, kan jeg da gå ned igjen til 10 mg, eller er det ikke bra å variere dosen slik?

S: Du kan gå ned igjen, men da vil det ta lengre tid før virkningen kommer.

Vær forberedt på at dosen SSRI ved OCD ofte må være minst det dobbelte av standard dose ved depresjon. På Seroxat betyr det 40 mg eller mer. Full virkning kan komme helt opp til 3 mnd etter behandlingsstart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...