Gå til innhold

celleforandring


Gjest Jente 33 år

Anbefalte innlegg

Gjest Jente 33 år

Har aldri hatt celleforandringer, men fjernet i juni 2006 kjønnsvorter som kom under en graviditet. Tok da også celleprøver som var bra. Tok nye i begynnelsen av januar i år som også var bra. Ved ny undersøkelse hos gynekolog i går sa hun at hun så noe som kunne være celleforandring og hun tok en klypeprøve for å sjekke. Jeg blir livredd og tenker følgende: Hvis prøvene var fine i jaunuar og hun nå kan se at det er celleforandringer etter 6 mnd, så må det være kommet langt? Er det sånn at celleforandringer kan starte som grove og bruke kort tid på å utvikle seg til kreft, mao kan jeg allerede ha fått kreft? Eller starter celleforandringer alltid som lette og bruker tid på å utvikle seg? Jeg er hypokonder fra før (derfor jeg tester meg så ofte), og er livredd nå. Håper du kan hjelpe med å oppklare litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

fuji1365380447

"Celleforandringer i livmorhalsen er ganske vanlige, og IKKE det samme som kreft. Celleforandringer i livmorhalsens overflate er ikke kreft, men kan være forstadier til kreft. I de fleste tilfellene vil dette ikke utvikles til kreft, selv uten behandling, men det er likevel fornuftig med kontroll.

Ordet "celleforandringer" dekker både utvikling av unormale celler og forstadier til livmorhalskreft. Forstadier til livmorhalskreft kalles også dysplasier, og det finnes flere stadier av disse. Celleprøven kan vise lette eller alvorlige celleforandringer. Selv ved alvorlige celleforandringer er det ikke sikkert at det ubehandlet vil utvikles kreft. Først når celler som er forandret trenger gjennom slimhinnen, snakker vi om livmorhalskreft."

Klippet fra Kreftregisteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jente 33 år

"Celleforandringer i livmorhalsen er ganske vanlige, og IKKE det samme som kreft. Celleforandringer i livmorhalsens overflate er ikke kreft, men kan være forstadier til kreft. I de fleste tilfellene vil dette ikke utvikles til kreft, selv uten behandling, men det er likevel fornuftig med kontroll.

Ordet "celleforandringer" dekker både utvikling av unormale celler og forstadier til livmorhalskreft. Forstadier til livmorhalskreft kalles også dysplasier, og det finnes flere stadier av disse. Celleprøven kan vise lette eller alvorlige celleforandringer. Selv ved alvorlige celleforandringer er det ikke sikkert at det ubehandlet vil utvikles kreft. Først når celler som er forandret trenger gjennom slimhinnen, snakker vi om livmorhalskreft."

Klippet fra Kreftregisteret.

Uff ja, egentlig vet jeg dette! Problemet mitt er at jeg nå ikke klare helt å høre på fornuft, jeg er sikker på at jeg er et sjeldent unntak som har utviklet grove celleforandringer eller kreft på kun 6 mnd. Grusomt å gå og vente på svar! Sliter med å sove og sliter med å fungere normalt på dagtid nå, har fått skikkelig angst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

Uff ja, egentlig vet jeg dette! Problemet mitt er at jeg nå ikke klare helt å høre på fornuft, jeg er sikker på at jeg er et sjeldent unntak som har utviklet grove celleforandringer eller kreft på kun 6 mnd. Grusomt å gå og vente på svar! Sliter med å sove og sliter med å fungere normalt på dagtid nå, har fått skikkelig angst.

Kjenner igjen den angsten, jeg.

Fikk en gang beskjed fra legen om at jeg hadde litt høye lever-verdier, og at jeg måtte komme inn for flere prøver.

Den natta sov jeg ikke i det hele tatt, og hadde flere skikkelige angstanfall med hjerteklapp, svette og hele pakka. For inne i hodet mitt betydde høye leververdier først Hepatitt C, og så HIV, og innen natta var omme var jeg dødene av aids....

Sukk. Sånn er vi skrudd sammen noen av oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jente 33 år

Kjenner igjen den angsten, jeg.

Fikk en gang beskjed fra legen om at jeg hadde litt høye lever-verdier, og at jeg måtte komme inn for flere prøver.

Den natta sov jeg ikke i det hele tatt, og hadde flere skikkelige angstanfall med hjerteklapp, svette og hele pakka. For inne i hodet mitt betydde høye leververdier først Hepatitt C, og så HIV, og innen natta var omme var jeg dødene av aids....

Sukk. Sånn er vi skrudd sammen noen av oss.

dessverre er vi det..... skulle ønske jeg ikke var typen som bekymret meg så mye for å bli sjuk, for det er slitsomt! Prøver å jobbe aktivt med meg selv, og følte jeg var på god vei før denne beskjeden kom. Og da er det katastrofetanker igjen med en gang.... Uff!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jente 33 år

Et tilleggsspørsmål til gynekologen:

Er det slik at dersom du er smittet av de farligste HPV typene i høyrisikogruppen så vil det være mindre sjans for å bli frisk etter en evt konisering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

I de fleste tilfeller tar det mange år (ti år?) for kreft å utvikle seg fra unormal celleprøve, men det finnes unntak. Din gynekolog har sannsynligvis foretatt det man betegner som kolposkopi hvor man kan se tidlige forandringer på unormale forhold. Du kan også ha kjønnsvorter på livmorhalsen som legen har vært usikker på og derfor for en sikkerhets skyld har tatt prøve av. Jeg forstår at du er engstelig, men synes du kan ta det med ro til du får svar på prøven. Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Et tilleggsspørsmål til gynekologen:

Er det slik at dersom du er smittet av de farligste HPV typene i høyrisikogruppen så vil det være mindre sjans for å bli frisk etter en evt konisering?

Nei, slik er det ikke. Det er bare visse typer av HPV som er assosiert med uheldig påvirkning av livmorhalsen. De fleste av de som har hatt HPV infeksjon får ikke kreft eller cellleforandringer i det hele tatt. Er forandringene borte, er risikoen som hos alle andre.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...