Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er selv veldig plaget med kløe i øynene, rennede nese, nyser, er trøtt og slapp i værste pollensesong. En tur i skogen eller det å ligge på gresset kan gjøre det ekstra ille i flere dager. Har tatt mange allergitester, men det har aldri gitt utslag på noe. De siste årene har jeg også merket symptomene av hund og katt. Den siste testen tok jeg nok for ca.4 år siden - så ga jeg opp... Har fått resept på Clarityn og Zyrtec, men jeg synes ikke disse er så effetive og har derfor ikke tatt noe medisin de siste årene - til tross for at jeg kan være ganske dårlig. Derimot har jeg erfart at andre (sterkere?) medisin hjelper. Har ved et par annledninger fått allergimedisin av en venn. Tror den het Polaromin, eller noe slikt? Spurte en gang etter denne hos legen, fordi jeg vet den virker. Denne kunne jeg ikke få siden det ikke ga noe utslag på prøvene... Hvorfor? Nå har jeg jo ikke akkurat blitt noe bedre de siste årene så jeg tenkte å få tatt en ny test, men kan jeg gjøre dette midt i pollensesongen? Grunnen til at jeg spør er at min sønn på 2 år nå er veldig lik meg. På en kontroll hos øre, nese, halsspes. i går (egentlig anng. væske i øret) trodde legen at min sønn også kunne være allergisk. Det var derimot ikke noe vits i å teste han midt i sesongen fikk jeg beskjed om. Skulle bare prøve en periode med Clarityn nå. Hvorfor skal man evnt. ikke teste i pollensesongen?

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/27983-allergitest-n%C3%A5r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Thor-Øistein Endsjø, barnelege

Britt.

Her tar du opp et viktig tema som dessverre er for lite kjent. "En liten %" av av alle allergikere har negative alergitester både i huden og ved blodprøver. Dette kan være personer som klart reagerer på forskjellige pollentyper og f. eks. dyr.

De vanlige allergitestene er bassert at man reagerer på immunstoffet IGE, men sansynligvis er det enkelte som reagerer på subgrupper av dette eller via andre immunstoffer. Hva stiller man så allergidiagnosen på? Ved gjentatte provokasjoner med samme resultat og god effekt av antiallergiske medisiner,da er diagnosen ganske sikker. Dette må legene ta konsekvensen av både ved rådgiving og medisinforskrivning.

Det som du har erfart er egentlig ganske typisk vedrørende behandling. Et antihistamin er effektivt for deg, mens andre duger ikke. De forskjellige antihistaminene har forskjellig virkningsmekanisme,så det er grunnen til at et preparat er effekt for noen men ubrukbart for andre. Ellers vil jeg råde deg til å bruke kortison nesespray i den værste pollensesongen i tillegg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/27983-allergitest-n%C3%A5r/#findComment-113705
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...