Gå til innhold

Når de nekter å oppsøke profesjonell hjelp


Gjest Superman2

Anbefalte innlegg

Gjest Superman2

Utslitt av en nær venn som sliter enormt. Han er tydelig deprimert og har alvorlige problemer. også litt alkoholproblemer. Jeg er lei og føler meg maktesløs og vet ikke hvordan jeg skal takle det lenger. Klarer ikke å bare være forståelsesfull hele tiden men blir frustrert og irritabel. I går i fylla så sa han at han skulle ta livet av seg. Forsøkte å stikke en brødkniv i magen. Gjorde ingenting da. Men jeg ble vettskremt å truet med å ringe 113. Han sa bare ring men jeg gjorde det ikke. Han roet seg og sa han ikke mente alvor med truslene sine. Men jeg blir redd likevel. Han er voksen og bor hos sine foreldre. I dag fortalte faren at han for noen uker siden hadde blitt vekt av han hvor han sa at han ville si hadet og farvel og at han skulle ta livet av seg. Så gikk han bare ut av døren og forsvant og ble borte mange timer.

Prøver å få han til å søke hjelp og han sier han er "fucket" opp i hodet. Likevel klarer han aldri å komme seg til legen eller psykolog eller noe.

Hva skal jeg gjøre? Veldig glad i han og det er vondt å se på dette og ikke kunne gjøre noe og vil at han skal få det bedre med seg selv. Så å bare la han seile sin egen sjø er liksom ikke et alternativ. Han har hjulpet og støttet meg når jeg har hatt det vanskelig å kan liksom ikke gi han opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Du skal ikke avvise han, men hans adferd.

Du kan kun hjelpe han ved å sette grenser. Vær bestemt på at du ikke kan og vil hjelpe han uten at han også oppsøker helsevesenet.

Forhold deg absolutt nøytralt til han selvmordstrussler. La det gå inn det ene øret og ut gjennom begge.

Respons på slike trussler forsterker bare den personlighetsforstyrredes destruktive adferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest friend of a

Du skal ikke avvise han, men hans adferd.

Du kan kun hjelpe han ved å sette grenser. Vær bestemt på at du ikke kan og vil hjelpe han uten at han også oppsøker helsevesenet.

Forhold deg absolutt nøytralt til han selvmordstrussler. La det gå inn det ene øret og ut gjennom begge.

Respons på slike trussler forsterker bare den personlighetsforstyrredes destruktive adferd.

hva skal man gjøre hos de ekstreme tilfelle der de stadig tar overdoser med piller for å komme på sykehus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva skal man gjøre hos de ekstreme tilfelle der de stadig tar overdoser med piller for å komme på sykehus?

Være tydelig på at de må benytte hjelpeapparatet - og ikke deg - til å bli reddet. Forsøk å formidle at du ikke vil forholde deg til den destruktive atferden, men at du ikke har noe i mot vedkommende.

Å måtte ta ansvar for egen selvdestruktivitet er et skritt på veien til å klare å slutte med denne type atferd når livet er vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...