Gå til innhold

mat når man sover borte


Gjest på reisefot

Anbefalte innlegg

Gjest på reisefot

Hvordan gjør dere det om dere skal bo hos noen og kjøpe mat selv? Passer dere på at dere spiser det dere har kjøpt, eller deler dere? Vi skal bo hos familie, og når de bor her handler vi (de handler ikke). Så jeg er usikker på hvordan det blir.

Hva med shampo og slike ting; skal jeg ta med det? Da de kom hit brukte de vårt, men de er litt vanskelige på deling så jeg lurer på om jeg skal ta med?

Hva gjør dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest mandolina

Vi har med såpe og shampo og slike personlige ting.

Vi bor som regel hos min søster og vi betaler henne for maten, som hun kjøper inn og vi tilbereder og spiser i fellesskap.

Dessuten gir vi vertsskapet en gave som takk for gjestfriheten.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Mat er vel greit å avtale på forhånd?

Jeg synes det er naturlig at man har med egne toalettsaker, dvs. såpe, shampo, tannkrem og lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg hadde blitt noen hyppig gjest hos denne snyltegjengen... Og de hadde neppe fått bo hos meg i utstrakt grad:-(

Ellers: Toalettsaker holder man seg med selv.

Angående mat og handling, så er det helt naturlig at det er en viss fordeling. På hvilken måte kommer an på lengden på oppholdet, hyppighet etc. Er man venner/familie som besøker hverandre omtrent like ofte/lenge, så kan man selvfølgelig spandere på gjestene hver sin gang.

Men det er ikke akseptabelt at det er en enveis greie, sånn som det høres ut her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere skal bo hos noen og kjøpe mat selv?

Hva er det du snakker om? Bo hos fremmede eller hos venner? 1 dag eller en uke?

Når noen kommer til oss, så kommer det litt an på størrelsen på familen. Er det et par, så bryr jeg meg lite om de bidrar eller ikke. Kommer det en famile på 4 eller mere, slår seg ned i en uke, så er det greit om de blir med på supern og betaler sin del av regningen.

Jeg diver ikke hotell, så toalettsakene får de sørge for selv. Håndklær fikser jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest venner er venner

Mat er vel greit å avtale på forhånd?

Jeg synes det er naturlig at man har med egne toalettsaker, dvs. såpe, shampo, tannkrem og lignende.

Såpa som ligger på servanten er til fri avbenyttelse for de som måtte besøke meg. Shampo og tannkrem må de gjerne også bruke.

Om det er venner som besøker hverandre i ny og ne, orker jeg ikke bry meg om kronene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toalettsaker holder man selv! Håndsåpa på badet og håndkleet man tørker hendene med etter håndvask er også for gjestene selvfølgelig, men det er en selvfølge at man har med seg shampoo, tannkrem og annet stæsj.

Når det gjelder mat er det absolutt på sin plass å bidra om man kommer på besøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestfrihet begge veier

Spise sin egen mat er noe av det verste som finnes når man er sammen, enten det er på tur eller besøk. Kan man ikke sette fram alt og dele regninga får man heller bli hjemme. Ta med en gave, og del på matinnkjøp. Toalettmappa tar du med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest på reisefot

Spise sin egen mat er noe av det verste som finnes når man er sammen, enten det er på tur eller besøk. Kan man ikke sette fram alt og dele regninga får man heller bli hjemme. Ta med en gave, og del på matinnkjøp. Toalettmappa tar du med.

Vi må liksom handle når vi er der, for de pleier ikke å handle inn ekstra når det kommer gjester. Når de kommer hit forventer de å få forsyne seg av det jeg handler, så jeg vet egentlig ikke hvorfor det er anderledes når vi er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må liksom handle når vi er der, for de pleier ikke å handle inn ekstra når det kommer gjester. Når de kommer hit forventer de å få forsyne seg av det jeg handler, så jeg vet egentlig ikke hvorfor det er anderledes når vi er der.

Hvor store skjevutgifter i din families disfavør utgjør dette per år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må liksom handle når vi er der, for de pleier ikke å handle inn ekstra når det kommer gjester. Når de kommer hit forventer de å få forsyne seg av det jeg handler, så jeg vet egentlig ikke hvorfor det er anderledes når vi er der.

Men lages det ikke middag til alle? Mener du at de lager middag til seg selv og gjestene må lage sin egen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjestfrihet begge veier

Vi må liksom handle når vi er der, for de pleier ikke å handle inn ekstra når det kommer gjester. Når de kommer hit forventer de å få forsyne seg av det jeg handler, så jeg vet egentlig ikke hvorfor det er anderledes når vi er der.

Oj, her hadde ikke jeg følt meg vel. Men jeg vet ikke om jeg hadde tatt dem i mot med åpne armer heller. Det er da vanlig folkeskikk å kjøpe inn nok første dagen når det kommer folk, så får man dele på utgiftene. Hmmm, det er noen som kun vil besøke og vartes opp, men aldri gjengjelde noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Såpa som ligger på servanten er til fri avbenyttelse for de som måtte besøke meg. Shampo og tannkrem må de gjerne også bruke.

Om det er venner som besøker hverandre i ny og ne, orker jeg ikke bry meg om kronene.

Enig med deg, ville heller ikke reagert om gjester lånte litt tannkrem eller shampo om de har glemt å ta med, men i utgangspunktet er det naturlig å ta med slikt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...