Gå til innhold

Angst for angsten


Gjest Klar for hjelp!

Anbefalte innlegg

Gjest Klar for hjelp!

Heisan. For snart 4 år siden mistet jeg yngstedatra mi i en bilulykke. Jeg har vært åpen og snakker lett om hendelsen. Føler ikke det er noe jeg fortrenger. Det har etter forholdene gått greit i ettertid med unntak av noen angstanfall et par-tre ganger pr år. De har vært i varierende grad, men har hatt symptomer som uro, kvalme, svimmelhet, høy puls, munntørrhet og en følelse av å bli "gal" I den siste tiden har jeg fått det oftere og jeg kjenner jeg går og bekymrer meg for å få anfall...............særlig der det "minst passer seg" I den siste uka har jeg gått med konstant kvalme og uro i mellomgolvet/brystet, og nedstemthet...........som går som bølger igjennom dagen. Jeg føler jeg går og tar meg sammen hele tiden. Og det er i tankene mine hele tiden. Tar meg selv i å gå å kjenne etter symtomer stort sett hele tiden. Hjemme har tidligere vært "trygt" men nå har jeg det hjemme også. Å prate om det hjelper der og da. Jeg har tatt det opp med legen min og fått Sobril som akutt hjelp, men ikke tatt noen ennå............litt redd for reaksjonen. Nå står sommerferien for tur og jeg er redd utviklingen stopper meg i å planlegge...............redd for "enn om jeg får det på ferie......" Jeg har brukt Imovane for søvnproblemer siden ulykken. Ellers går jeg på Micardis for høyt blodtrykk. Jeg skjønner at jeg trenger hjelp, men hvilken hjelp tror du er mest effektiv? Hva kan du anbefale? Med hilsen ......ei som er villig til å hjelpes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du forsøkt psykoterapi? Kognitiv terapi vil kunne være til hjelp for deg. Jeg synes ikke Sobril skal være førstevalget av medikamentell behandling. I hvertfall ikke så lenge problemene dine er i ferd med å bli verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forsøkt psykoterapi? Kognitiv terapi vil kunne være til hjelp for deg. Jeg synes ikke Sobril skal være førstevalget av medikamentell behandling. I hvertfall ikke så lenge problemene dine er i ferd med å bli verre.

Nei, har ikke prøvd noen ting ennå.............

Er egentlig bare veldig rådvill nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har ikke prøvd noen ting ennå.............

Er egentlig bare veldig rådvill nå.

Be fastlegen din om en henvisning til psykolog. Alternativt kan du finne en kognitiv psykolog som driver uten refusjonsavtale, men da må du betale alt selv. Ikke sikkert du trenger så mange timers samtale. Finn ut hva det er du tenker og hva det er du er redd for i fbm å få angst anfall. Da har du forberedt deg noe til behandlingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be fastlegen din om en henvisning til psykolog. Alternativt kan du finne en kognitiv psykolog som driver uten refusjonsavtale, men da må du betale alt selv. Ikke sikkert du trenger så mange timers samtale. Finn ut hva det er du tenker og hva det er du er redd for i fbm å få angst anfall. Da har du forberedt deg noe til behandlingen.

Takk for svar :-)

Setter stor pris på tipsene dine.

Skal ta kontakt med legen min og se om hun kan anbefale en psykolog.

Ønsker deg en fin kveld!!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :-)

Setter stor pris på tipsene dine.

Skal ta kontakt med legen min og se om hun kan anbefale en psykolog.

Ønsker deg en fin kveld!!

:-)

Hei.

Jeg vet akkurat hvordan du har det nå..har det samme selv. Nå skal jeg reise på ferie i morgen, og jeg gruer meg så inderlig. Jeg har angst for angsten, da jeg har opplevd store tunge anfall i utallige forskjellige situasjoner.

For å ikke ødelegge ferien for hele familien nå, har jeg og mannen i samråd med lege, lagd et medisinsk opplegg for feriedagene.

Jeg går først og fremst fast på 30 mg Cipralex (antidepressiva).

Nå i feriedagene skal jeg ta 10 mg Sobril tre ganger om dagen.

I tillegg til disse kan jeg ta inntil 5, 5 mg Vival.

Det er ganske mye, men det er ikke snakk om noen langvarig dosering-bare 1 uke sånn at jeg kan bli med på ferie.

Jeg har gått til psykolog og føler at det har hjulpet en del, men det tar litt tid før man får time der.

Jeg anbefaler deg derfor å prøve disse tablettene du har fått fra din lege enn så lenge.

Det tar lang tid før man blir avhengig.

klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Jeg vet akkurat hvordan du har det nå..har det samme selv. Nå skal jeg reise på ferie i morgen, og jeg gruer meg så inderlig. Jeg har angst for angsten, da jeg har opplevd store tunge anfall i utallige forskjellige situasjoner.

For å ikke ødelegge ferien for hele familien nå, har jeg og mannen i samråd med lege, lagd et medisinsk opplegg for feriedagene.

Jeg går først og fremst fast på 30 mg Cipralex (antidepressiva).

Nå i feriedagene skal jeg ta 10 mg Sobril tre ganger om dagen.

I tillegg til disse kan jeg ta inntil 5, 5 mg Vival.

Det er ganske mye, men det er ikke snakk om noen langvarig dosering-bare 1 uke sånn at jeg kan bli med på ferie.

Jeg har gått til psykolog og føler at det har hjulpet en del, men det tar litt tid før man får time der.

Jeg anbefaler deg derfor å prøve disse tablettene du har fått fra din lege enn så lenge.

Det tar lang tid før man blir avhengig.

klem

Takk for innlegg pille2 :-)

Takk for tipset og jeg håper indelig du får en fin ferie.

Jeg skal ta med meg Sobril på ferie, så har jeg iallefall den "tryggheten"

Kos deg masse på ferie.

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...