Gå til innhold

Dere med to etternavn..


Gjest tuttaen

Anbefalte innlegg

Gjest tuttaen

Jeg skal gifte meg. I den forbindelse ønsker jeg å ta hans etternavn. Jeg har barn fra tidligere forhold som har mitt etternavn som mellomnavn, så det tenker jeg også å gjøre.

Det jeg lurer på er om jeg til daglig kun trenger å bruke mitt nye etternavn, eller må jeg bruke mellomnavnet også? Altså mellomnavnet blir da mitt nåværende etternavn. Jeg ønsker kun å beholde mitt nåværende etternavn pga at barna bærer det navnet. Jeg ønsker selv å kalle meg mitt fornavn pluss hans etternavn. Altså kan jeg droppe mellomnavnet sånn til daglig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest mellomnavn

Ja, det blir sjelden brukt det mellomnavnet. Mer i formelle settinger og i brev fra det offentlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tuttaen

Ja, det blir sjelden brukt det mellomnavnet. Mer i formelle settinger og i brev fra det offentlige.

La oss si at jeg heter Elise Helene Jonassen nå, men bruker ikke Helene til daglig. Jeg ønsker å ta hans etternavn Fredheim. Er det da riktig av meg å presentere meg som Elise Fredheim etter inngått ekteskap?

Det er hva jeg ønsker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mellomnavn

Ja, det høres helt greit og enkelt ut, og er det de fleste gjør. Danskeprinsessen ble døpt i dag, forresten. Isabella Henrietta Ingrid Margrethe - PUH - tror ikke hun kommer til å presentere seg med alle heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mitt etternavn som mellomnavn. Dette fordi min familie er den eneste i landet som heter det. Og så har jeg tatt mannens navn som etternavn.

Da jeg giftet meg var jeg sikker på at jeg aldri kom til å utelate "mitt" etternavn, men nå er det sjelden jeg presenterer meg med begge navnene.

Det kan også ha noe med at mitt navn er langt og komplisert, mens mannens navn er kort og enkelt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss si at jeg heter Elise Helene Jonassen nå, men bruker ikke Helene til daglig. Jeg ønsker å ta hans etternavn Fredheim. Er det da riktig av meg å presentere meg som Elise Fredheim etter inngått ekteskap?

Det er hva jeg ønsker :)

Ja, det blir rett.

Jeg har 3 fornavn, mellomnavnet mitt (pikenavnet) som består av to ord, og så min manns etternavn. Jeg presenterer meg som: Kari Hansen (f.eks.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg var gift hadde jeg 5 navn! To fornavn, ett mellomnavn og to etternavn (eller blir det to mellomnavn og ett etternavn?). I alle fall så brukte jeg bare fornavnene og det siste etternavnet til daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Det gjør du selvsagt som du vil med. ;)

Jeg har min mors pikenavn som mellomnavn, og min fars etternavn som etternavn, og bruker konsekvent begge navnene. Både når jeg presenterer meg og når jeg skriver under på noe.

Jeg beholdt forøvrig navnet mitt da jeg giftet meg, og begge barna har mine navn. Det er jeg ganske happy med nå da jeg er skilt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...