Gå til innhold

Nylig oppdagte graviditet


psyj

Anbefalte innlegg

Jeg har nå tatt en test og fått bekreftet at jeg er gravid, da mensen har uteblitt. Det er snart 7 uker siden siste mensturasjon, og jeg mener svangerskapet er da 5 uker på vei snart. Vet ikke ennå hverken om jeg ønsker å beholde barnet eller ikke. I begynnelsen av svangerskapet var jeg mye ute og festet, da det var studiestart/kurs i sommeren i utlandet. Både drakk alkohol flere dager i uken, røykte, og ved to anledniger har jeg og røyket marijuhana. Hvilke skader kan dette ha påført fosteret, det bekymrer meg?

For tiden har jeg oppholdt meg i utlandet, og den framtidige faren er en venn jeg kjenner, men han bor i utlandet fast og jobber der. Vi har ikke en fast relasjon, og nå bor jeg i en annen by enn han .

Jeg har ikke flybill hjem før om 3 uker. Jeg tenker nå på å dra hjem tidligere for å snakke med en lege. Skal fortsette å studere til høsten, så et barn nå er vanskelig for meg alene, med en far langt borte! Hvis jeg ønsker abort, må jeg ta et kirurgisk inngrep, på grunn av den lange tiden, eller er det mulig med medisinsk. Føler også jeg trenger med tid til å tenke på dette, men også så er det ikke mye tid igjen som stresser meg. Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest StineDY

Hvis det er syv uker siden siste mens er du ni uker på vei. Det er for sent med medisink abort da, og du har kun tre uker på deg for å få gjennomført kirurgisk abort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest klem til deg

Svangerskapets varighet regnes fra første dag i forrige mens. Så du er syv uker på vei, ikke fem!

På denne nettsiden finner du det du trenger om lover og regler, mht abort (både medikamentell og kirurgisk).

www.amathea.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest klem til deg

Hvis det er syv uker siden siste mens er du ni uker på vei. Det er for sent med medisink abort da, og du har kun tre uker på deg for å få gjennomført kirurgisk abort.

syv uker, mener du vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er 7 uker siden første dag i siste mens - så er du 7 uker på vei. Fosteret er 5 uker gammelt.

Man regner svangerskapets lengde fra siste menstruasjons første dag, mens selve befruktningen ikke skjer før ca. 2 uker senere.

Hvis du ønsker abort kan du i ca 2 uker til få medisinsk abort. Etter uke 9 anbefales kirurgisk abort.

Velger du abort bør du ta kontakt med lege snarest.

Velger du å beholdet barnet har du flere muligheter til stønader.

www.amathea.no

kan gi deg noen svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt nedenfor, er du nok ca. 7 uker på vei nå. Alkohol osv. er mest skadelig fra uke 6 til 12, og maaange barn har nok begynt fosterlivet på samme måte uten at det skjer noe galt. Så jeg syns ikke at DET skal være grunnen til abort, i hvert fall!

Jeg skjønner godt at det er en vanskelig situasjon. Prøv å få snakket med barnefaren eller en god veninne for å få sortert tankene dine! Når du kommer hjem om 3 uker, er du nok kommet så langt at du i tilfelle må ha kirurgisk abort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...