Gå til innhold

smertebehandling

Anbefalte innlegg

Jeg har en mor på snart 60 år som over mange år har vært svært plaget med smerter i kroppen, spesielt hode, ledd, skjelett. Smertene er intense og verkende, og hun bruker sterke smertestillende medikamenter (paralgin forte, pinex forte). Smertene er ikke like ille hele tiden - de er verst når hun har vært i aktivitet med husarbeid, hagearbeid e.l. i løpet av dagen. Hun blir selvfølgeling veldig fortvilet over dette, men har fått lite konkret hjelp hos legen sin. Hun har vært utredet ift. revmatisme uten resultat. Antaglig har hun fått en fibromyalgi-diagnose e.l. Legen mener også at smertene antaglig er veldig mye psykisk betinget, og det kan også være riktig siden min mor har slitt endel med uheldige opplevelser og påfølgende "nerver" over flere år.

Jeg kan tildels godta at de ikke kan finne noen klart årsak til smertene hennes. Men det måtte da være mulig å få bedre smertebehandling?! Er det slik at hun skal "leve med det" i åresvis fremover? Finnes det virkelig ikke noen andre alternativer? Hva vet dere om ny og effektiv smertebehandling, enten dette er i form av medikamenter, trening/øvelser e.l.? Er det noen som har noen linker til aktuelle nettsteder som omhandler dette temaområdet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/28007-smertebehandling/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi

Kroniske smerter som ikke skyldes dødelige sykdommer er et stort problem for oss leger (og enda større for pasientene). Vi er redde for vanedannde medikamenter fordi vi regner at tilvenningen kan bli et problem og fordi de kan virke sløvende. For de fleste er fysisk aktivitet og trening gunstig, det stimulerer kroppen til å produsere sine egne smertestillende stoffer - endorfiner. Enkelte typer antidepressiva påvirker kroniske smerter gunstig, selv om det ikke foreligger depresjon. Siste tid har man begynt å bruke enkelte epilepsimedisiner som f.eks. Neurontin mot kroniske smerter. I de fleste fylker fins det tilbud om smertepoliklinikker knyttet til sentralsykehuset. Det er ofte anestesileger som er hoveddrivkraften i disse tilbudene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/28007-smertebehandling/#findComment-113715
Del på andre sider

Jeg har også svært god erfaring med SMI - fungerer mye bedre etter at jeg ble satt på neurontin:-)

Takk for tipset. Trenger man henvisning fra primærlege for å komme hit? Er det et privat eller offentlig foretak? Har du et telefonnummer eller e-post adresse, alternativt hjemmeside til SMI?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/28007-smertebehandling/#findComment-114392
Del på andre sider

Takk for tipset. Trenger man henvisning fra primærlege for å komme hit? Er det et privat eller offentlig foretak? Har du et telefonnummer eller e-post adresse, alternativt hjemmeside til SMI?

Du må ha henvisning fra fastlegen din. Koster det samme som tilsvarende behandling på sykehus. Før første konsultasjon fyller du ut et langt spørreskjema slik at de har god oversikt over smerteproblematikken din når du kommer. Telefonnummeret er 2333 4250. De hadde en nettside tidligere, men jeg klarte ikke å finne den nå.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/28007-smertebehandling/#findComment-115024
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...