Gå til innhold

Sover


Gjest Jordbærpiken

Anbefalte innlegg

Gjest Jordbærpiken

Jeg har slitt sånn, og i fjor vår var det få timer jeg sov hver dag.

I høst fikk jeg sove pga at psykologen snakket med legen, som er svært restriktiv på medisiner, jeg gikk på vallergan og imovane, og da fikk jeg noen timer søvn. I vår har jeg sovet litt mer, men ikke nok.

Så startet jeg studier, og det var hardt, fordi alt det gamle ble trigget i nye settinger. Pluss at jeg startet da jeg var langt nede. Men jeg har klart det! Jeg sto på alle eksamener!!!! Fikk vite det i dag. Det hadde jeg ikke regnet med, hadde regnet med å ta opp et fag i sommer.

Nå har jeg hatt fri i tre uker, og nå sover jeg endelig, godt, og uten medisiner. Jeg sover 14 timer dag, hviler meg en time om dagen, og sover igjen.

Føles som om det er sunnt og bra for meg. At jeg henter meg inn igjen. Konsentrasjonen min er på vei tilbake, jeg er mer i balanse igjen.

Jeg vet at de sier at det ikke er noe man "tar igjen", men det virker som om hodet mitt kommer mer på plass, er konstant trøtt og det er så godt å få sove. Har ikke hatt mareritt på to uker.

For ca en uke siden hadde jeg en drøm der jeg liksom "sto opp mot" ting, jeg lot meg ikke berøre av den andre som forsøkte å dra meg inn i et spill. Det funket ikke lenger.

Jeg tenker at det er et bra tegn? At jeg får sove, og at jeg trenger å sove lenge?

Så det er vel bra? At jeg endelig sover, og nå sover jeg jo som en sten. Sant?

De sorte ringene under øynene, jeg vil ha dem bort. Går de bort når jeg får sovet nok? Poser under øynene har jeg også fått i fjor. Håper det kan gå bort?

Føler at jeg er så sliten og nå som jeg har mer balanse inni meg, ja da vil kroppen bare hvile.

Jeg sover og sykler og går litt ut og treffer venner. Sover og sover.

Burde jeg dra meg i gang, eller har jeg godt av å lytte til kroppen som vil slappe av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jordbærpiken

Jeg tror du må lytte til kroppen din : )

Ja, men så blir jeg bare så usikker, når jeg snakker med andre, som gjør så mye, og jeg gjør nesten ingenting. Så tenker jeg at kanskje jeg har gått inn i den "dvale" som ikke er så bra for meg. At den har rett, jeg må "komme" inn i en god rytme, godt mønster osv... Men denne personen kjenner meg ikke så godt, og vet ikke/klarer ikke forstå hva jeg har vært gjennom og hvor mye det har kostet da.

Jeg tenkte at det var bra, helt til jeg snakket med ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest D*lilith

Ja, men så blir jeg bare så usikker, når jeg snakker med andre, som gjør så mye, og jeg gjør nesten ingenting. Så tenker jeg at kanskje jeg har gått inn i den "dvale" som ikke er så bra for meg. At den har rett, jeg må "komme" inn i en god rytme, godt mønster osv... Men denne personen kjenner meg ikke så godt, og vet ikke/klarer ikke forstå hva jeg har vært gjennom og hvor mye det har kostet da.

Jeg tenkte at det var bra, helt til jeg snakket med ham.

Kanskje du vet best hva som er best for deg?

Men noen ganger har jo andre rett også da,det er vel ikke bra å gjøre ingenting heller,men kanskje du trenger en "pause" fra alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer hørtes veldig mye ut. De gangene jeg sover over 10 timer blir jeg helt bomull i hodet. Dorsk og trøtt hele resten av dagen. 10 timer burde holde rikelig, selv for en som er sliten...mener nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd å få til en kombinasjon av mye hvile og en del fysisk trening og annen positiv aktivitet, for å se om ikke du da etterhvert vil oppleve å føle deg uthvilt også med mindre søvn.

For en kortere periode, så mener jeg det må være ok å prøve å kjenne på egne behov og egne grenser. Hvis det kjennes riktig for deg å sove mye, så tillat deg å gjøre det nå i sommer, men forbered deg også på at høsten og et nytt semester snart starter (?).

Gratulerer med vel gjennomførte eksamener!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jordbærpiken

Jeg ville prøvd å få til en kombinasjon av mye hvile og en del fysisk trening og annen positiv aktivitet, for å se om ikke du da etterhvert vil oppleve å føle deg uthvilt også med mindre søvn.

For en kortere periode, så mener jeg det må være ok å prøve å kjenne på egne behov og egne grenser. Hvis det kjennes riktig for deg å sove mye, så tillat deg å gjøre det nå i sommer, men forbered deg også på at høsten og et nytt semester snart starter (?).

Gratulerer med vel gjennomførte eksamener!

Det er utrolig at det gikk denne gangen! :-) Føles som jeg nesten er beskyttet på en eller annen måte, så mye hell i uhell som jeg har en tendens til å ha.

Ja, jeg går for det du skrev i fh til søvn og grenser. Føles riktig.

Trening, positive aktiviteter og så mye søvn som kroppen krever. Dvs. at jeg fremdeles ikke setter på vekkerklokken, så vil det vel gå seg til etterhvert som jeg får hvile nok.

Forøvrig forsto jeg ikke hva du mente med å forberede seg på et nytt semester? I fh til døgnrytme, lesing eller andre ting? Tenkte å starte så smått med oppgaver og lesing om noen uker, sånn at jeg er litt i forkant.

Takk for svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jordbærpiken

14 timer hørtes veldig mye ut. De gangene jeg sover over 10 timer blir jeg helt bomull i hodet. Dorsk og trøtt hele resten av dagen. 10 timer burde holde rikelig, selv for en som er sliten...mener nå jeg.

Jeg går for å ikke ha på vekkerklokke, så kan kroppen styre det selv en periode :) Men det skal ikke vare for lenge. Noen uker er jo greit. :)

Ha en fin kveld:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jordbærpiken

Kanskje du vet best hva som er best for deg?

Men noen ganger har jo andre rett også da,det er vel ikke bra å gjøre ingenting heller,men kanskje du trenger en "pause" fra alt.

Ja, det føles riktig, å få lov til å sove litt nå. Jeg tror jeg trenger det. Hjernen på få jobbe litt om natten. Jeg tror det er da man sorterer og styrker hukommelsen jeg. Og kanskje er det derfor jeg har vært så fjern og ukonsentrert og glemt så mye så lenge... muligens. Så jeg får sove min del i sommer tror jeg :-)

Ha det godt D*lillith :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest D*lilith

Ja, det føles riktig, å få lov til å sove litt nå. Jeg tror jeg trenger det. Hjernen på få jobbe litt om natten. Jeg tror det er da man sorterer og styrker hukommelsen jeg. Og kanskje er det derfor jeg har vært så fjern og ukonsentrert og glemt så mye så lenge... muligens. Så jeg får sove min del i sommer tror jeg :-)

Ha det godt D*lillith :)

Jeg tror også at det skjer mye med oss når vi sover..

Ha en god natt Jordbærpiken ; )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jordbærpiken

Det er utrolig at det gikk denne gangen! :-) Føles som jeg nesten er beskyttet på en eller annen måte, så mye hell i uhell som jeg har en tendens til å ha.

Ja, jeg går for det du skrev i fh til søvn og grenser. Føles riktig.

Trening, positive aktiviteter og så mye søvn som kroppen krever. Dvs. at jeg fremdeles ikke setter på vekkerklokken, så vil det vel gå seg til etterhvert som jeg får hvile nok.

Forøvrig forsto jeg ikke hva du mente med å forberede seg på et nytt semester? I fh til døgnrytme, lesing eller andre ting? Tenkte å starte så smått med oppgaver og lesing om noen uker, sånn at jeg er litt i forkant.

Takk for svar :-)

Gå seg til. Kanskje pga at de andre tingene også gir meg mer energi... jeg så hva du skrev, men svarte ut fra mitt hode på en måte... andre aktiviteter som gir meg energi altså, går for det også :-)

God natt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lizabeth

Har du sjekket stoffskiftet ditt? Symptomer som tretthet, dårlig konsentrasjon og glemsomhet kan oppleves som en følge av lavt stoffskifte... Bare et lite tips. Synes det høres unormalt ut å sove så mye. Men jeg unner deg for all del å hvile deg nå som du har mulighet til det. God sommer til deg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig at det gikk denne gangen! :-) Føles som jeg nesten er beskyttet på en eller annen måte, så mye hell i uhell som jeg har en tendens til å ha.

Ja, jeg går for det du skrev i fh til søvn og grenser. Føles riktig.

Trening, positive aktiviteter og så mye søvn som kroppen krever. Dvs. at jeg fremdeles ikke setter på vekkerklokken, så vil det vel gå seg til etterhvert som jeg får hvile nok.

Forøvrig forsto jeg ikke hva du mente med å forberede seg på et nytt semester? I fh til døgnrytme, lesing eller andre ting? Tenkte å starte så smått med oppgaver og lesing om noen uker, sånn at jeg er litt i forkant.

Takk for svar :-)

Hei:-)

Jeg tenkte mest på mental forberedelse, slik at du innstiller deg på å gi deg selv anledning til å hvile mye i sommer, men at du også forteller deg selv at dette er et "midlertidig prosjekt".

Ellers høres det ut som om du er innstilt på å gjøre "alle de riktige tingene" for å få en god start på det nye semesteret :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jordbærpiken

Hei:-)

Jeg tenkte mest på mental forberedelse, slik at du innstiller deg på å gi deg selv anledning til å hvile mye i sommer, men at du også forteller deg selv at dette er et "midlertidig prosjekt".

Ellers høres det ut som om du er innstilt på å gjøre "alle de riktige tingene" for å få en god start på det nye semesteret :-)

Mentalt ja :-)

Mentalt er jeg forberedt på å stå i dette til de putter meg i tvangstrøye og drar meg inn i en bråkete bil som er lyddempet inni :-)

Skal forberede meg, er vel det jeg forsøker å si.

Takk for svar :-) Ha en fin kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jordbærpiken

Har du sjekket stoffskiftet ditt? Symptomer som tretthet, dårlig konsentrasjon og glemsomhet kan oppleves som en følge av lavt stoffskifte... Bare et lite tips. Synes det høres unormalt ut å sove så mye. Men jeg unner deg for all del å hvile deg nå som du har mulighet til det. God sommer til deg:-)

Jeg sjekket det for noen år siden. Det er litt lavt, men ikke så lavt at jeg trengte medisiner. Heldigvis.

Ha en fin dag/natt. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...