Gå til innhold

Kosthold ved diabetes


Gjest usikker på dette

Anbefalte innlegg

Gjest usikker på dette

Jeg tok mange blodprøver hos legen i forrige uke.

Har fått beskjed om at blodsukkeret var for høyt, så skal ta fastende prøve en gang til i slutten av neste uke. Lenge å vente når en har fått beskjed om at noe ikke er helt som det skal.

Men hvordan er det, hva burde man holde seg unna når det gjelder mat, og hva kan en trygt spise. Og drikke.

Og man burde vel spise lite og ofte?

Noen som kan hjelpe meg med noen råd. Er veldig usikker på hvordan jeg skal forholde meg fram til neste legebesøk.

Det var helt tilfeldig at det ble oppdaget at jeg har høyt blodsukker, tok mange blodprøver pga ordinær helsesjekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Generelt sett er jo diabeteskosthold et sunt og normalt kosthold. Jeg med type II har som hovedprinsipp å holde meg mest mulig unna sukker og fett .... og det funker fint.

Les her: http://www.diabetes.no/ Under "om diabetes" finner du masse ok informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest usikker på dette

Generelt sett er jo diabeteskosthold et sunt og normalt kosthold. Jeg med type II har som hovedprinsipp å holde meg mest mulig unna sukker og fett .... og det funker fint.

Les her: http://www.diabetes.no/ Under "om diabetes" finner du masse ok informasjon.

Takk for svar, og link.

Når du fikk påvist diabets 2, hva skjedde da. Så det stod noe om kurs og slikt på den linken jeg fikk av deg.

Er nok type 2 det dreier seg om her også vil jeg tro, er over 40 og overvektig.

Men så klart, nå skal jeg ta nye fastende prøver i slutten av neste uke. Da er det vel også bare blodprøver det dreier seg om?

Klarer du å regulere diabetesen med kosthold og trim, eller bruker du medisiner i tillegg?

Beklager mange spørsmål, men ble litt bekymret her nå. :)

Også få beskjed om dette rett før en går ut i ferie da........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, og link.

Når du fikk påvist diabets 2, hva skjedde da. Så det stod noe om kurs og slikt på den linken jeg fikk av deg.

Er nok type 2 det dreier seg om her også vil jeg tro, er over 40 og overvektig.

Men så klart, nå skal jeg ta nye fastende prøver i slutten av neste uke. Da er det vel også bare blodprøver det dreier seg om?

Klarer du å regulere diabetesen med kosthold og trim, eller bruker du medisiner i tillegg?

Beklager mange spørsmål, men ble litt bekymret her nå. :)

Også få beskjed om dette rett før en går ut i ferie da........

Samme her, overvektig og +40.

Jeg ble satt på med. ca ett år etter at diabetes ble oppdaget. Men nå, ved hjelp av medisiner, har jeg alt under kontroll :)

Jeg klarte å gå ned rundt 5 kilo, burde gått ned enda mer, men målet var "noen kilo" og det har jeg klart.

Diabetes 2 er ingen katastrofe - min mor er 75 og har hatt typeII i 30 år. Og alt har gått veldig greit med henne. Derfor har jeg ikke "den store panikken" pga. diagnosen. Kan til og med unne meg litt godsaker av og til.

Men det er mange spørsmål i begynnelsen. Jeg kjøpte et par enkle bøker om sykdommen og leste dem.

Nå går jeg til et par kontroller i året + årskontroll med litt mer nøye gjennomgang av div. ting.

Dette er absolutt til å leve med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest usikker på dette

Samme her, overvektig og +40.

Jeg ble satt på med. ca ett år etter at diabetes ble oppdaget. Men nå, ved hjelp av medisiner, har jeg alt under kontroll :)

Jeg klarte å gå ned rundt 5 kilo, burde gått ned enda mer, men målet var "noen kilo" og det har jeg klart.

Diabetes 2 er ingen katastrofe - min mor er 75 og har hatt typeII i 30 år. Og alt har gått veldig greit med henne. Derfor har jeg ikke "den store panikken" pga. diagnosen. Kan til og med unne meg litt godsaker av og til.

Men det er mange spørsmål i begynnelsen. Jeg kjøpte et par enkle bøker om sykdommen og leste dem.

Nå går jeg til et par kontroller i året + årskontroll med litt mer nøye gjennomgang av div. ting.

Dette er absolutt til å leve med :)

Tusen takk for svar igjen. Blir litt satt ut når en får en slik beskjed, og når jeg må vente en uke til å komme tilbake til legen. Fikk beskjed i stad over telefon, jeg ringte for å høre på svarene på prøvene.

Så leser en litt om sykdommen, og fester seg ved det som er ille der. Som f.eks leste jeg at det er en alvorlig sykdom, og at man lettere kan utvikle hjerte/karsykdom, slag, amputasjon av føtter, blindhet. Og dessverre er det slikt som fester seg, iallefall i hjernen min. :(

Jaja, takk for svar igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar igjen. Blir litt satt ut når en får en slik beskjed, og når jeg må vente en uke til å komme tilbake til legen. Fikk beskjed i stad over telefon, jeg ringte for å høre på svarene på prøvene.

Så leser en litt om sykdommen, og fester seg ved det som er ille der. Som f.eks leste jeg at det er en alvorlig sykdom, og at man lettere kan utvikle hjerte/karsykdom, slag, amputasjon av føtter, blindhet. Og dessverre er det slikt som fester seg, iallefall i hjernen min. :(

Jaja, takk for svar igjen.

Da foreslår jeg at du kjøper en liten, saklig bok om diabetes. Det er mange slike på markedet :) Da håper jeg at du får avdramatisert det hele-

Det er klart at diabetes er en alvorlig sykdom. MEN jeg føler meg absolutt ikke syk ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest usikker på dette

Da foreslår jeg at du kjøper en liten, saklig bok om diabetes. Det er mange slike på markedet :) Da håper jeg at du får avdramatisert det hele-

Det er klart at diabetes er en alvorlig sykdom. MEN jeg føler meg absolutt ikke syk ...

Takk for råd. Skal kjøpe meg en bok, og sette meg mer inn i emnet.

Takk for svar og fin opplysning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør spise regelmessig, og holde deg unna sukker og raske karbohydrater.

Skulle det vise seg at du har diabetes, så kan du i mange tilfeller (ved diabetes 2) behandle deg selv ved å spise rett. Da kan du slippe insulin og normalisere blodsukkeret.

Du kan lese mer om dette på

www.matoghelse.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest usikker på dette

Du bør spise regelmessig, og holde deg unna sukker og raske karbohydrater.

Skulle det vise seg at du har diabetes, så kan du i mange tilfeller (ved diabetes 2) behandle deg selv ved å spise rett. Da kan du slippe insulin og normalisere blodsukkeret.

Du kan lese mer om dette på

www.matoghelse.no

Takk for svar og link.

Raske karbohydrater, det er slikt som lyst brød, vanlig pasta og slikt, ikke sant?

Spiser for det meste grovt brød eller knekkebrød (jaja, litt loff i helga), og all pasta er byttet til fullkornpasta. Ris er også byttet til fullkornsris. Det er vel greit å spise fullkornpasta og fullkornris?

Tusen takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og link.

Raske karbohydrater, det er slikt som lyst brød, vanlig pasta og slikt, ikke sant?

Spiser for det meste grovt brød eller knekkebrød (jaja, litt loff i helga), og all pasta er byttet til fullkornpasta. Ris er også byttet til fullkornsris. Det er vel greit å spise fullkornpasta og fullkornris?

Tusen takk for svar.

Du har helt rett. Raske karbohydrater er fint brød, pasta og ris.

Det er flott at du har byttet til fullkornsprodukter. Om du klarer å redusere inntaket av disse også, på bekostning av mer proteiner (rent kjøtt, fisk, fugl) og grønnsaker - så blir det enda bedre.

Hvor høyt var blodsukkeret ditt da?

Jeg har også hatt en måling der blodsukkeret var litt over normalen. Jeg måtte ta en sukkerbelastning. Da tar man først fastende blodsukker, så drikker man en sukkerblanding, venter 2 timer og tar nytt blodsukker.

Det fastende blodsukkeret mitt var helt fint, og det var det også etter glukosebelastningen. Så det var altså ingen ting å bekymre seg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest usikker på dette

Du har helt rett. Raske karbohydrater er fint brød, pasta og ris.

Det er flott at du har byttet til fullkornsprodukter. Om du klarer å redusere inntaket av disse også, på bekostning av mer proteiner (rent kjøtt, fisk, fugl) og grønnsaker - så blir det enda bedre.

Hvor høyt var blodsukkeret ditt da?

Jeg har også hatt en måling der blodsukkeret var litt over normalen. Jeg måtte ta en sukkerbelastning. Da tar man først fastende blodsukker, så drikker man en sukkerblanding, venter 2 timer og tar nytt blodsukker.

Det fastende blodsukkeret mitt var helt fint, og det var det også etter glukosebelastningen. Så det var altså ingen ting å bekymre seg for.

Hei og takk for svar igjen.

Vet ikke hvor høyt blodsukkeret var, men skal tilbake og ta ny prøve neste uke. Fikk bare beskjed om at det var for høyt, og at legen ville jeg skulle komme tilbake for en ny prøve.

Håper jo i det lengste at det var høyt bare på denne prøven, og at neste prøve vil være bra. Men uansett viktig å prøve å forebygge, om jeg ikke nå skulle ha få diagnosen diabetes 2.

Igjen, takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...