Gå til innhold

bipolar depresjon vs vanlig depresjon


Gjest ingen sign.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest nn,mn,mn

forskjellen er egentlig ved bipolar depresjon har man hatt eller vil få en mani eller en hypomani også en eller annen gang i sitt liv...

hadde man klart å skille bipolare depresjoner og vanlige depresjoner ville det ikke vært så mange feildiagnoser og feildiagnostisering.

Tegn på bipolar depresjon kan være større søvnbehov og økt matlyst, mens det er motsatt ved vanlig depresjon, men det er jo ikke alltid slik heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bipil

Skjønner ikke helt forskjellene likevel jeg;).

Når produktiviteten min faller så enormt og søvnbehovet er umettelig, fører det til at jeg etter ei tid blir frustrert og fortvilt over tilstanden jeg er i. Jeg vil jo ikke ha det sånn, og det gjør meg også nedstemt. Når fallhøyden er så stor fra særdeles stor arbeidskapasitet og meget gode tilbakemeldinger på egen produktivitet, gjør det når jeg nesten ikke klarer prestere i det hele tatt, at jeg føler jeg ikke strekker til i det hele tatt. Selvtilliten er også særdeles forskjellig i overaktiv og underaktiv periode.

Står også at de med Bipolar Depresjon mer har isoleringstendens. (gjenkjennelig det). Men det har vel også mange med vanlige depresjoner. Og det at vi har stort tap av emosjonell glede, det har vel vanlig deppa og.

Hmmm ble ikke helt klok av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nn,mn,mn

Skjønner ikke helt forskjellene likevel jeg;).

Når produktiviteten min faller så enormt og søvnbehovet er umettelig, fører det til at jeg etter ei tid blir frustrert og fortvilt over tilstanden jeg er i. Jeg vil jo ikke ha det sånn, og det gjør meg også nedstemt. Når fallhøyden er så stor fra særdeles stor arbeidskapasitet og meget gode tilbakemeldinger på egen produktivitet, gjør det når jeg nesten ikke klarer prestere i det hele tatt, at jeg føler jeg ikke strekker til i det hele tatt. Selvtilliten er også særdeles forskjellig i overaktiv og underaktiv periode.

Står også at de med Bipolar Depresjon mer har isoleringstendens. (gjenkjennelig det). Men det har vel også mange med vanlige depresjoner. Og det at vi har stort tap av emosjonell glede, det har vel vanlig deppa og.

Hmmm ble ikke helt klok av dette.

vel, som sagt er den eneste sikre forskjellen det at bipolare også har mani eller hypomani.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bipil

vel, som sagt er den eneste sikre forskjellen det at bipolare også har mani eller hypomani.

Ja, det er sant. Har hatt flere hypomaniske faser med alt det medfører.

Men tenkte at siden utgangsspm. i tråden her var om forskjellene på BPdepresjoner og "vanlige" depresjoner var det kanskje noe å hente her fra NHD/andre.

Ut fra det Rikshospitalet skrev så kan jeg kjenne meg igjen i både den ene og den andre. Men psykolog som har BP kurs sa at dette er SÅ individuelt fra person til person. Kanskje gjør det dette litt umulig å lage ei slik liste i grunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest nn,mn,mn

Ja, det er sant. Har hatt flere hypomaniske faser med alt det medfører.

Men tenkte at siden utgangsspm. i tråden her var om forskjellene på BPdepresjoner og "vanlige" depresjoner var det kanskje noe å hente her fra NHD/andre.

Ut fra det Rikshospitalet skrev så kan jeg kjenne meg igjen i både den ene og den andre. Men psykolog som har BP kurs sa at dette er SÅ individuelt fra person til person. Kanskje gjør det dette litt umulig å lage ei slik liste i grunn?

kjenner meg igjen i listen jeg også, så den er god den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bipil

kjenner meg igjen i listen jeg også, så den er god den.

Men kjenner du deg bare igjen i den under bipolar depresjon - ikke noe under "vanlig" depresjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nn,mn,mn

Men kjenner du deg bare igjen i den under bipolar depresjon - ikke noe under "vanlig" depresjon?

kjenner meg ikke igjen i ALT nei.

Hva kjennetegner de depressive faser av bipolare lidelser i forhold til ”vanlige” depresjoner:

* Følelsen av å ha redusert emosjonell reaktivitet (spesielt glede) er ofte markert, KJENNER MEG IKKE IGJEN. KAN LETT LE OM NOE ER MORSOMT .

* mer irritabel (”kortere lunte”; tåler mindre; ofte ”bitende” tilbakemeldinger som andre opplever som overreaksjon eller unødig aggressivt), HER KJENNER JEG MEG JÆVLIG GODT IGJEN

* større grad av tretthet. Den er ofte fremtredende og kan være det symptom som bringer pasienten til lege, KJENNER MEG IGJEN

* oftest øket søvnbehov og mange kan sove betydelig mer enn vanlig (hypersomni) KJENNER MEG IGJEN.

* man blir ofte markert mer passiv (nedsatt initiativ) slik at produktiviteten faller, KJENNER MEG IGJEN

* man vil oftere føle behov for å trekke seg tilbake (isolasjonstendens), KJENNER MEG LITT IGJEN.

* en undergruppe kan snakke mindre spontant, spesielt om formiddagen, ANER IKKE.

* noe grad av døgnvariasjon i symptomer forekommer slik at man fungerer noe bedre om kvelden enn om morgenen, FUNGERER VERST SENT PÅ NATTA, DA ER SMERTEHELVETE PÅ SITT VERSTE. SÅ DETTE PASSER IKKE HELT.

* noen kan også våkne tidligere enn det som er vanlig, selv om man er trett og ikke orker å stå opp. KJENNER MEG IKKE NOE SPESIELT IGJEN.

* Betydelig vekttap kan være tegn på en depresjon innenfor det bipolare spektrum, men sorg kan selvfølgelig også føre til vekttap. IKKE NOE BETYDELIG VEKTTAP.

Merk at ved depresjoner som ledd i det bipolare spekter er nedtrykthet og fortvilelse ofte mindre fremtredende enn ved ikke-bipolare depresjoner, og personen vil ofte ikke rapportere dette til lege eller pårørende. Det er ofte en følelse av anhedoni (manglende evne til å føle) og angst som kan dominere sykdomsbildet.

DETTE PASSER IKKE, JEG ER SVÆRT NEDTRYKT OG FORTVILET PGA SMERTEN.

NB! Fordi personer med bipolare lidelser i mellom sykdomsepisodene er helt normale og meget velfungerende, spesielt type II, vil de fleste lete etter psykologiske grunner til sine plager og forfølge disse. Dette kan lett lede til feilaktige feilslutninger. Ofte blir personen misfornøyd med, og kan også bebreide ektefelle, barn, ansatte eller arbeidskolleger for å være årsaken til reduksjon av humør og trivsel. Barn kan oppleve disse reaksjoner som uforståelige og eventuelt til og med oppleve foreldren som ”slem”. Ektefelle kan reagere med å trekke seg tilbake med sekundære problemer i ekteskapet

PASSER IKKE MED MEG, JEG HAR ALDRI ANKLAGET ANDRE FOR MINE DEPRESJONER, HAR ALLTID VISST AT PROBLEMET LIGGER I HODET.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...