Gå til innhold

Angst for beinskjørhet - Laila eller Jorunn

Anbefalte innlegg

Gjest Aztra

Jeg er en jente på 21 år som har hatt anoreksi i 6 år. I disse 6 årene har jeg gått uten menstruasjon. Hvor lenge kan du gå uten mens, før det går ut over skjellettet? Jeg har vurdert å ta en måling av beinmassen, men det er jo så dyrt. 450 kr. for en undersøkelse. Da vil jeg heller bare prøve å få mensen igjen. Noen gode råd for hvilke hormontilførsler jeg kan ta? Ville dere anbefale meg å ta en måling av beinmassen allikevel? Hvor lang tid tar det fra jeg får mensen tilbake til evt. beinmassen normaliserer seg?

Fortsetter under...

Jorunn Sundgot-Borgen, Doktor Scient

Kjære Aztra

Det tar mye energi å gå rundt med angst for at noe er skadet/ødelagt. Det er tydelig at du er klar over denne risikoen for å tape beinmasse ved fravær av menstruasjon eller mangelfullt næringstilførsel. Hvis du har hat fravær av menstruasjon i den lange perioden som du beskriver kan du ha tapt benmasse/eller ikke klart å øke i benmasse slik du egentlig skal i den perioden. Du kan ha vært heldig og fått "utdelt" mye beinmasse slik at du har hatt noe å gå påi denne perioden, Det finner en bare ut ved å ta en måling av din benmineraltetthet.Jeg vil anbefale deg å ta en måling. Dersom du har en lege som du bruker kan han/hun skrive en rekvisisjon (og det skal så vidt jeg vet ikke koste deg mye). REsultatene av den prøven vil være med på å bestemme om du bør settes på hormonterapi. Det er veldig for jenter med samme type historie som du beskriver. For noen er hormontilskudd en "sovepute" Mange tror at det er det som skal til for å forebygge beintap eller øke beinmassen. Det er viktig å være klar over at vi vet lite om effekten av østrogen på unge kvinners beinmasse. Det vi vet er imidlertid at det er helt avgjørende at du har et tilstrekkelig næringsinntak (spesielt D-vit og kalsium).Lykke til!

Jeg fikk tatt bentetthetsundersøkelse gratis fordi jeg fikk rekvisisjon fra legen min.

Vil anbefale deg å ta en sånn test. Jeg har også hatt anorexi lenge, og på prøvene viste det seg at bentettheten min var lavere enn normalen. Ikke så veldig hyggelig å få vite....men nå kan jeg i alle fall prøve å forhindre at den blir lavere. Du får resultatene av testen med en gang, og de som jobber der gir deg råd om hva du kan gjøre hvis den er for lav.

Vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...