Gå til innhold

Landsted, hytte eller sommerhus?


Gjest Helle dussen

Anbefalte innlegg

Gjest Helle dussen

Hva er deres oppfatning av disse begrepene? Og hva kaller du deres plass som dere resier til? Er det et landsted, en hytte eller sommerhus? Eller har dere avansert til strandhus, feriebolig etc?

Selv har jeg venner som mener de har et landsted,...mens jeg ville kalt det en hytte. Hva er egentlig forskjellen i dine ører?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Landsted synes jeg er en ganske stor greie. Det betinger flere hus (for eksempel stor hytte, anneks, båthus, brygge med flere båter osv).

Sommerhus har søstera mi. De kjøpte for mange år siden et litt forfallent hus i to etasjer med store verandaer like ved sjøen 18 mil fra der de bor. De pusset opp år etter år, og nå er det nydelig og enda litt gammeldags, men absolutt et hus, ikke ei hytte. Der er det uthus og vedbod og egen, liten strand.

Hytte kan være stort arealmessig, med vedbod og uthus, men hytte kan også være det jeg sjøl har, så lite at stua vår hjemme nesten hadde rommet kjøkkenkroken, den lilel stua med peis og soverommet med to køyer. Utedo og vedbod.

Når folk kaller en vanlig hytte med naust for landsted, flirer jeg. Og sommerhus synes jeg betinger at det ER et hus å se til, ikke en hytte.

NB, dette er meninger jeg har, ikke "offentlige definisjoner". Noe jeg faktisk ikke tror fins.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mallet

For meg er et landsted en hytte med litt omkringliggende eiendom - kanskje en kai, et båthus, hage... En hytte ser jeg for meg som et enkeltstående bygg uten noe særlig mer rundt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et landsted er større og mer luksuriøst enn en hytte. En hytte er lunere og koseligere på en måte, et landsted er kanskje lysere og lekrere, men ikke med den samme kosen, om du skjønner hva jeg mener.

Et sommerhus er veldig lyst, har lyst interiør som gjerne er maritimt inspirert, det har mye vinduer og god havutsikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mallet

Et landsted er større og mer luksuriøst enn en hytte. En hytte er lunere og koseligere på en måte, et landsted er kanskje lysere og lekrere, men ikke med den samme kosen, om du skjønner hva jeg mener.

Et sommerhus er veldig lyst, har lyst interiør som gjerne er maritimt inspirert, det har mye vinduer og god havutsikt.

Det finnes ikke koseligere sted på jord enn landstedet vårt :) Derimot har jeg vært på mange trange, mørke, halvfuktige, ukoselige hytter i mitt liv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke koseligere sted på jord enn landstedet vårt :) Derimot har jeg vært på mange trange, mørke, halvfuktige, ukoselige hytter i mitt liv...

*Hehe* Jeg har et søskenbarn som har et lekkert sommerhus, selv kaller de det hytte, men for meg er det alt for kaldt og upersonlig til å kalles hytte. Lekkert og innbydende, javisst, men det mangler hyttekosen. :o)

Men heldigvis er vi forskjellige alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Landsted synes jeg er en ganske stor greie. Det betinger flere hus (for eksempel stor hytte, anneks, båthus, brygge med flere båter osv).

Sommerhus har søstera mi. De kjøpte for mange år siden et litt forfallent hus i to etasjer med store verandaer like ved sjøen 18 mil fra der de bor. De pusset opp år etter år, og nå er det nydelig og enda litt gammeldags, men absolutt et hus, ikke ei hytte. Der er det uthus og vedbod og egen, liten strand.

Hytte kan være stort arealmessig, med vedbod og uthus, men hytte kan også være det jeg sjøl har, så lite at stua vår hjemme nesten hadde rommet kjøkkenkroken, den lilel stua med peis og soverommet med to køyer. Utedo og vedbod.

Når folk kaller en vanlig hytte med naust for landsted, flirer jeg. Og sommerhus synes jeg betinger at det ER et hus å se til, ikke en hytte.

NB, dette er meninger jeg har, ikke "offentlige definisjoner". Noe jeg faktisk ikke tror fins.

Jeg er vel stort sett enig med deg.

Men sommerhus er vel en betegnelse som jeg knapt bruker. Det betinger jo at det er en eiendom som ikke egner seg for annet enn sommerbruk ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Tradisjonelt har jeg syntes et landsted er noe mye større enn en hytte, men i voksen alder har jeg skjønt det også har med dialekt å gjøre. Mine venner fra Bergen kaller stort sett alle hytter for landsted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Svigers har hytte på fjellet. Den er ganske stor, men kalles likevel hytte. Hadde hytta ligget ved sjøen og kanskje hatt større utearealer som var beplantet/pyntet etc., ville jeg kanskje kalt det et landsted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hytte er mye mindre enn huset du til vanligvis bor i og har en helt annen og enklere stil. Landsted vil jeg si er et tidligere hus som er gjort om til feriebolig. Sommerhus finnes kun i Danmark.... :0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Landsted: Helårsbolig, landlig beliggende selvfølgelig, med minst like høy standard som den "faste" boligen. Gjerne større plass/flere kvadratmeter. Alle barna i familien har eget rom. Gjerne gjesterom.Det må være en enebolig av noe slag, ikke leilighet, rekkehus, tomannsbolig el. Stor hage rundt. Ligger ikke lenger unna enn at det er mulig å reise dit for et par dager.

Sommerhus: Bolig til bruk bare om sommeren (ikke vinterisolert). Ligger ved kysten/vannet. Gjerne med båtplass. Ikke like stort som landsted, kan godt være mindre enn den vanlige boligen. Barna kan dele rom der selv om de ikke gjør det hjemme. Har alle moderne bekvemmeligheter som strøm og innlagt vann. Do og bad inne, dusj. Stor uteplass. Mulig å kjøre bil helt frem.

Hytte: Kan være ganske liten. Trenger ikke ha innlagt vann eller strøm (selv om de fleste vel har det nå). Barna har som regel ikke eget rom. Sengeplass til mange, men få soverom. Kan godt ligge avsides så en må gå en god stund før en er fremme. Ikke moderne ting som internett, kanskje heller ikke TV. Kan være både til sommer- og vinterbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke koseligere sted på jord enn landstedet vårt :) Derimot har jeg vært på mange trange, mørke, halvfuktige, ukoselige hytter i mitt liv...

Det heter trange, mørke, halvfuktige og KOSELIGE hytter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

Hytte er mye mindre enn huset du til vanligvis bor i og har en helt annen og enklere stil. Landsted vil jeg si er et tidligere hus som er gjort om til feriebolig. Sommerhus finnes kun i Danmark.... :0)

Bestemor har et sommerhus helt nede ved sjøen på Nesodden. Vi har alltid kalt det sommerhus (hvitt, gammelt hus med glassveranda etc.) Hytte får jeg meg ikke til å kalle det. Ikke landsted heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...