Gå til innhold

Hvor kvalm blir man a no som heter Cipralex?


Gjest ferri

Anbefalte innlegg

Gjest ferri

De doper meg mere ned nå.. gærningene..

Jeg skal ta Cipralex, har vært og hentet dem idag(nærvøst)..

Men jeg har angst nå for om jeg kommer til og bli kvalm, jeg er alltid livredd for og skulle kaste opp (selv om jeg ikke har kastet opp på flere år nå..).

Går vel kanskje ikke ann og svare på dette, men hvor kvalm kan jeg komme til og bli, er det bare kvalme - eller er det også svimmelhet sammen med kvalmen? Varme?

Det er meningen at jeg skal ta 1 tablett klokka 9 om morran.

Men døgnrytmen er jo ganske ustabil, jeg sov 51 timer denne uken, hvor 2 av de døgnene jeg ikke sov i det heletatt! (de vil at jeg skulle føre liste over når jeg sover)

ps.. Legen har ringt litt rundt og det ser ut som at jeg de vil legge meg inn et sted nå, at jeg kommer til og få ENDA flere kontakter: nå på distrikt poliklinisk psykiatrisk..eller hva det heter..

det blir enda flere nye møter.. med flere nye folk, og nye steder.... gruer meg, men merker at jeg blir litt varm og smiler litt når jeg tenker på og kanskje bli lagt inn. At jeg ser litt lyset der borte av at jeg kan komme meg her hjemmenifra.. :)

Jeg husker mye av det kjipe med og være lagt inn et sted, men jeg vil bare vekk herifra nå.. Alt det andre får jeg bare ta som det kommer.

(forslaget om at jeg kunne bli lagt inn har kommet fra legen etter at han hadde et møte alene med pappa, så er litt glad nå over at de kanskje har sett litt hvordan han er.. ikke at de har sagt noe om det, men kanskje de har forstått litt :) At de også ser nå at det er til hinder for meg og være her hjemme, at jeg ikke kommer no vei liksom.. ikke at jeg skylder på noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ferri

Jo, døgnrytmen er jo som sagt helt på hodet. Om jeg ikke er våken klokka 9 om morran når det er meningen at jeg skal ta denne, skal jeg bare ta den så fort jeg våkner? Eller skal jeg vente til neste dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest miss vesla

Jo, døgnrytmen er jo som sagt helt på hodet. Om jeg ikke er våken klokka 9 om morran når det er meningen at jeg skal ta denne, skal jeg bare ta den så fort jeg våkner? Eller skal jeg vente til neste dag?

hei!

det er ikke vanlig å bli kvalm av cipralex, om det skulle skje de første dagen så går denne bivirkningen vekk i løpet av 9 - 14 dager.

det er ikke farlig om du ikke får tatt tabletten til samme tidspunkt. men, fra legens og egen erfaring greit å ha et fast tidspunkt. ettersom du og sliter med døgnrytme kan det jo være ok og sette på vekkeklokken til 9, stå opp og prøve å være oppe hele dagen, kroppen blir da sliten til kvelden og vil hvile/sove.

sier ikke at det er så lett, jeg sliter med døgnrytme selv, det er ofte vanlig.

lykke til, håper du får god hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kvalm du blir er veldig individuelt, det er jo slett ikke sikkert du får den bivirkningen i det hele tatt. Du kan også bli svimmel sammen med kvalmen. Det som er veldig viktig å huske er at bivirkningene gjerne gir seg etter hvert, for meg tok det omtrent en uke fra jeg startet/økte dosen.

Ingen kan garantere deg at du ikke kommer til å kaste opp, det er bare en sjanse du må ta. Blir det for ille kan du dele tabletten, og ta en halv tablett om dagen første uke, så en hel tablett andre uke. Bivirkningene varer da lenger, men er ikke like intense.

Mange mennesker har hatt god effekt av cipralex, det tror jeg du også vil få. Men prøv å huske at det kan ta tid før de gir full effekt, så ikke gi opp selv om det er litt kjipt i starten, med bivirkninger og liten virkning. Det blir bedre.

Det høres ut som en god idè at du blir innlagt en tid, da blir det nok mer fart i behandlingen, det tror jeg du trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, døgnrytmen er jo som sagt helt på hodet. Om jeg ikke er våken klokka 9 om morran når det er meningen at jeg skal ta denne, skal jeg bare ta den så fort jeg våkner? Eller skal jeg vente til neste dag?

Ta medisinen når du våkner.

Du kan også stille mobilen til å ringe klokka ni, så du våkner og tar medisinen da. Kanskje det også kan hjelpe deg å få en bedre døgnrytme?

Uansett, det viktigste er at du tar medisinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

serenity777

jeg ungikk i månedvis å starte på zoloft pga jeg var livredd for kvalme. Men når jeg med ett begynte med den, så ble jeg ikke kvalm i det heletatt. Tror mennesker som er veldig fobiske for kvalme, ikke opplever så mye oppkast da man kjemper hardt mot det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...