Gå til innhold

Problemer med ereksjon mm.


Gjest fridt22

Anbefalte innlegg

Gjest fridt22

hei, jeg er en gutt på 22 år. Jeg har er rimelig aktivt sexliv med kjæresten min (flere ganger i uka ofte). Vi har hatt det sånn det siste halve året (dvs. så lenge vi har vært med hverandre). Men nå i det siste har jeg hatt følgende problem, jeg får ikke hard nok ereksjon lengre, og jeg kommer MYE tidligere enn før (hvor vi kunne holde på i en time halvannen). I tillegg til fravær av brukbar ereksjon, har jeg også problemer med at jeg klarer å komme selv om jeg er "halvslapp". Vidre er problemet at selv om kjæresten min klarer å få den så hard som hun ønsker for at det ikke skal være ubehagelig ved hjelp av oralsex, så mister jeg det så fort jeg får puttet penis inn i henne. Dette har gradvis blitt værre over de siste 3 mnd, men har ikke blitt virkelig problematisk før nå i det siste. Jeg røyker under 20 om dagen, drikker nesten ikke lengre, men jeg går på medisiner for AD/HD (Concerta, 90 mg pr. dag). Jeg har også hørt at fysiske utskeielser ikke er bra for nevnte problemer, og jeg har en veldig fysisk krevende jobb, men den har jeg jo ikke hatt så lenge... Tatt i betraktning at jeg ikke er eldre enn jeg er, så synes jeg det er merkelig og bekymringsverdig, ting er ikke som det skal, hva gjør jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gro Isachsen, Sexolog

Hva som forårsaker ereksjonsproblemet for deg er vanskelig å finne ut av, selv om du har beskrevet flere mulige årsaker. Fysisk har jobb er neppe hele årsaken, dersom du ikke blir så sliten at det ikke finnes mer energi å hente. Det er derimot mulig det blir for mye sex i en ellers for stressende hverdag og at hormonene av den grunn spiller deg et puss. Når du blir stresset og har svært hektske hverdager over lang tid, kan det forårsake hormonell ubalense, siden stresshormonet kortisol gjør at testosteronet ikke frigjøres som normalt og fører til tenning. Det er også mulig du av ovennevnte årsak har hatt noen nedturer, dvs. at ereksjonen har uteblitt og at det har satt seg fast mentalt, slik at du forventer at ereksjonen forsvinner, dermed kobler du inn tankene, noe som ofte forsterker problemet. Når dette har skjedd flere ganger, er det svært mange som får prestasjonsangst. Særlig om kjæresten din blir frustrert og kanskje tror at det er henne det er noe galt med og at hun tror du enten ikke synes hun er sexy nok eller en god nok elskerinne og at det er årsaken til ereksjonsproblemene. Da blir erkesjonen svært viktig, et slags bevis på hennes attraktivitet. Ofte er det det motsatte som skjer, jo mer atraktiv hun er og jo viktigere det er for deg å få til sexen, og desto vanskeligere blir det å få det til. Når du forteller at du tar Concerta, har dette medikamentet en mild stimulerende effekt på nervesystemet. Nøyaktig hvordan Concerta virker er iflg. Felleskatalogen ikke helt klarlagt. Denne typen medisin virker best på de psykologiske symptomene som er forbundet med AD/HD, nemlig hyperaktivitet, konsentrasjonsproblemer og impulsivitet, men det nevnes likevel ikke noe om ereksjonsproblemer som en mulig bivirkning. Foreslår at dere en stund fremover har mindre sex med samleiefokus, kanskje at dere tar helt ferie fra samleier. Dvs at dere har all mulig annen sex enn samleie. Det er mulig du da får så lang pause at prestasjonsangsten vil gi seg. Får også håpe en god sommerferie vil hjelpe deg til mer avslappende hverdager, slik at hormonene stabiliserer seg. Se også svaret jeg ga til Nedsatt sexlyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...