Gå til innhold

Er anoreksi arvelig/genetisk?


Gjest arv eller miljø

Anbefalte innlegg

Gjest arv eller miljø

Jeg har hørt noe om at anoreksi er arvelig, men kan en så kompleks lidelse være arvelig, eller genetisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest miss vesla

hei!

det sies vel at det er genetisk og kan ligge latent i kroppen for så å bryte ut. men min opfatning er vel at oppvekst, skole, egne krav, venner osv. og hvordan man takler livet, tragedier, alt slik påvirker.

jeg har selv hatt spisef. i 7 år, men jeg sliter med mye annet og. ingen i familien min har hatt spisef.

dette er hva jeg tror og mener!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maakaka

Du må kanskje ha en genetisk disposisjon for å reagere på den måten ved slanking, der andre ikke ville mistet kontrollen over slankingen og blitt syke, mens andre ville sprukket og overspist osv. Så er nok noe genetikk også.

Jeg har en halvsøster som er mye yngre enn meg, men vokser opp på en annen kant av landet. Vi møtes et par ganger i året.

jeg har merket det at vi ofte har nøyaktig samme "blikk" og "fakter" på bilder.

Det er altså genetisk en så liten ting, det tenker man nok ikke over ofte.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er svært sjelden noe er arv _eller_ miljø. Vanligvis er det en uheldig kombinasjon av begge som fremkaller sykdommen.

Anoreksi har en betydelig arvelig komponent som gjør en mer sårbar for å få sykdommen. Førstegradsslektninger til anorektikere har 6 ggr forhøyet risiko for å utvikle lidelsen.

Sammenfalls-/konkordansraten for eneggede tvillinger er ca 55% som er mindre enn ved bipolar lidelse (80-85%), men mer enn ved schizofreni og de fleste angstlidelser (ca 35%).

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=9564681&dopt=Citation

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...