Gjest bekymret jente Skrevet 24. mai 2001 Del Skrevet 24. mai 2001 Jeg lurer på, dersom man har spist lite, ikke ekstremt lite, men for lite i ca. 6 mnd., kanskje litt under det, hvilke skader kan man ha påført kroppen? Er det noen av disse skadene som blir "kroniske", altså vil gå utover helsen min senere? Er det mulig at selv om man har spist for lite over et tidsrom som 6 måneder, at kroppen ikke har tatt noen skade av det? (Jeg har aldri gått en dag uten å spise noe, har alltid spist et par måltider om dagen, men for lite..) Nå spiser jeg mer, jeg vil ut av dette! Men er veldig bekymret for helsen min... Håper på svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/28041-dersom-man-har-spist-lite-i-ca-6-mnd-lege-og-andre/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laila Sundgot Schneider, Lege Skrevet 28. mai 2001 Del Skrevet 28. mai 2001 Kjære bekymret jente! Det er store variasjoner fra person til person når en får varig skade grunnet spiseforstyrrelser. Likevel ser vi som regel at belastningene på kroppen kan være svært store, samtidig som kroppen har en enorm evne til å normalisere de forskjellige funksjoner ved normal kost og adferd. Alle organer i kroppen kan påvirkes ved langvarig underernæring. Noen skader som sees ved anoreksi er uregelmessig/tap av menstruasjon hos kvinner, nedsatt testosteronproduksjon hos menn, svimmelhet, søvnløshet, lavt blodsukker, langsom hjertefrekvens, dunaktig behåring, håravfall, muskelsvakhet/tap av muskelmasse, benskjørhet, mangelsykdommer, problemer med tennene osv. Som du ser er listen lang,- og ennå lenger. Varigheten av sf øker selvsagt risikoen for varig skader , derfor håper jeg at du nå klarer å gjøre noe med din sf. Det er flott at du selv innser at du må gjøre noe. Dersom det likevel blir vanskelig for deg å klare å jobbe deg ut av dette på egenhånd er det å anbefale at du velger å søke hjelp i tide! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/28041-dersom-man-har-spist-lite-i-ca-6-mnd-lege-og-andre/#findComment-114535 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.