Gå til innhold

Hvordan skal jeg hjelpe mamma?


Gjest anonym for idag

Anbefalte innlegg

Gjest anonym for idag

Jeg har en mor som snart fyller 50. I den siste tiden har hun blitt rimelig drøy.. og er nå helt klart overvektig. Hun har spesielt mye fett rundt magen, og i ansiktet. Hun har vært rund de siste 10 årene men i løpet av de siste 2 har hun virkelig eset ut. Dette går såklart utover humøret og selvtilliten hennes. Faren min er også litt fortvilet fordi det er jo ikke videre pent.

Jeg har lyst til å prøve å hjelpe henne med å gå ned litt, men jeg sliter med å finne ut hvordan. Hun spiser nemlig ikke så veldig mye, og spiser stort sett bare sunn mat - nesten aldri godteri, potetgull eller liknenede. Hun jobber i butikk, og går derfor rundt 10000 skritt hver dag, men det er også all aktiviteten hun gjør. Hun har vel egentlig aldri trent i hele sitt liv, men for rundt 10 år siden gikk hun ned nesten 15 kg fordi hun begynte å gå langt flere ganger i uken. På den tiden jobbet hun ikke så da hadde hun også tid til det. Nå derimot, jobber hun til kl 17 nesten hver dag, når hun kommer hjem lager hun middag til faren min og søskene mine, og etter en lang dag frister det mer å sette seg ned i sofaen enn å skulle ut å trene. Jeg har snakket med pappa om å kjøpe en ergometersykkel til henne som hun kan ha foran tv'en, me, jeg er litt i tvil om det kommer til å bli brukt, selv om hun mener hun vil bruke den. I tillegg kan jeg ikke tenke meg at hun vil orke mer enn 20 min tre ganger i uken og da kan hun vel ikke akkurat forvente det store vekttapet?

Hun drikker mye pepsi max, og pappa mener det kan være årsaken til vektøkningen. Jeg er mere i tvil, det er jo ikke kcalorier i pepsi max, så hun kan jo ikke legge på seg av det. Jeg har dog hørt at pepsi max øker søthungeren, men som nevnt spiser hun ikke noe særlig godterier. Videre drikker hun en god del hvitvin, og jeg har en mistanke om at det er der problemet ligger. Pappa kjøper inn rundt 6 vinflasker (tørr hvitvin) nesten hver fredag og flaskene varer kun fram til neste fredag, og det er faktisk hun som drikker mest. Misforstå meg rett, hun har ikke noe alkoholproblem, for hun måå ikke ha vin, men det er hennes form for kos jfr hun spiser ikke godteri. Hva tror dere? Vil det utgjøre stor forskjell dersom vinen kuttes ned på? Svaret er vel egentlig innlysende,...

Ellers noen råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest min tanke

Vel, alkohol binder seg til fett. Har hun vært til legesjekk? Det høres ut som hun er ganske aktiv, kan hun ha noe med stoffskiftet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym for idag

Vel, alkohol binder seg til fett. Har hun vært til legesjekk? Det høres ut som hun er ganske aktiv, kan hun ha noe med stoffskiftet?

Aktiv er hun ikke akkurat siden hun ikke trener? Eller tenker du på det at hun får gått 10 000skritt om dagen? Det er egentlig bare fordi hun går en del i butikken når hun er på jobb.

Når det gjelder stoffskiftet tror jeg kanskje det kan være en årsak. Jeg er litt usikker på om hun noen gang har sjekket det, men hun har hatt magesår (og noe syregreier i magen) i veeldig mange år så jeg regner med at stoffskiftet hennes har blitt sjekket i forbindelse med det.. men jeg er ingen lege så der er jeg ikke sikker. Dersom det skulle være stoffskiftet som var årsaken til vektøkningen, er det noe man kan gjøre med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Spiser hun ofte nok da?

Er veldig viktig å spise ofte nok for å holde forbrenninga i gang hele dagen.

Og veldig viktig og starte dagen med en god og sunn frokost. Og fylle på med mat hver 3-4 time for å holde forbrenninga i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Det er to ting jeg tenker kan være problemet og det er stoffskiftet og at hun spiser for sjelden i løpet av dagen.

Få legen til å sjekke stoffskiftet og får hun ikke hjelp der, så kontakt f.eks. en irisdiagnostiker (kan finne årsaken til diverse plager ved å analysere iris i øyet).

Hun bør spise god og sunn frokost hver dag (og drikke et stort glass vann før frokost). Dette setter fart på forbrenningen og det har hun nytte av resten av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at når en har alkohol i kroppen. Som jo egentlig er en gift så vil kroppen konsentrere seg om å forbrenne alkoholen .Dette innebærer blant annet at alt en spiser sammen med vinen vil kroppen lagre.Men så har jeg også hørt at forbrenningen vil bli satt veldig ned i mange timer etterpå.

I tillegg så går forbrenningen ned når man blir eldre.Feks golfspillere selv profesjonelle går masse, men likevel så har de ofte en stor bilring rundt midjen av og til.Spaserturer og å bevege seg er vel og bra. Men en form for trening hvor man utfordrer seg selv og pulsen går litt opp og man blir varm noen ganger i uka tror jeg vil gjøre under for moren din. Dette kan selvsagt også være å gå turer. Men det må være på en intensitetsnivå hvor en utfordrer seg selv og blir litt sliten.

jeg opplever at selv om jeg er flink med kostholdet går det ekstremt treigt om jeg ikke trener også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klart det er bedre å gå x antall skritt pr dag enn å sitte helt i ro, men for treningseffekt så skal en jo helst ha såpass intensitet at man blir litt svett av det.. Jeg er som din mor, spiser greit og har ingen egentlige utskeielser, men pga manglende aktivitetsnivå de siste fire-fem årene har kiloene ramlet på. Det er utrolig vanskelig å motivere seg for å komme igang med trening når man har latt det være lenge nok - derfor er mitt tips: kan du ikke bli med henne på trening to-tre ganger i uka? Noe som dere begge kan trives med og som er litt mer spennende enn å traske langs veien etter en lang dag med trasking i jobben?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StineDY

Aktiv er hun ikke akkurat siden hun ikke trener? Eller tenker du på det at hun får gått 10 000skritt om dagen? Det er egentlig bare fordi hun går en del i butikken når hun er på jobb.

Når det gjelder stoffskiftet tror jeg kanskje det kan være en årsak. Jeg er litt usikker på om hun noen gang har sjekket det, men hun har hatt magesår (og noe syregreier i magen) i veeldig mange år så jeg regner med at stoffskiftet hennes har blitt sjekket i forbindelse med det.. men jeg er ingen lege så der er jeg ikke sikker. Dersom det skulle være stoffskiftet som var årsaken til vektøkningen, er det noe man kan gjøre med det?

Kan du ikke hjelpe henne med å lage middag + husarbeid? Da kanskje hun får overskudd til å gå en tur om kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hun har kommet i overgangsalderen, da hopper hormonene verre enn i puberteten. Det er mange som legger på seg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym for idag

Kan du ikke hjelpe henne med å lage middag + husarbeid? Da kanskje hun får overskudd til å gå en tur om kvelden.

Saken er at jeg bor ikke hjemme, faktisk bor jeg flere timer unna så det der er ikke så lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym for idag

Klart det er bedre å gå x antall skritt pr dag enn å sitte helt i ro, men for treningseffekt så skal en jo helst ha såpass intensitet at man blir litt svett av det.. Jeg er som din mor, spiser greit og har ingen egentlige utskeielser, men pga manglende aktivitetsnivå de siste fire-fem årene har kiloene ramlet på. Det er utrolig vanskelig å motivere seg for å komme igang med trening når man har latt det være lenge nok - derfor er mitt tips: kan du ikke bli med henne på trening to-tre ganger i uka? Noe som dere begge kan trives med og som er litt mer spennende enn å traske langs veien etter en lang dag med trasking i jobben?

Jeg bor desverre langt unna så jeg har ikke muligheten til å ta henne med på trening. Men har håp om at hvis de kjøper en ergometersykkel at hun kan få trent litt på den måten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym for idag

Det er to ting jeg tenker kan være problemet og det er stoffskiftet og at hun spiser for sjelden i løpet av dagen.

Få legen til å sjekke stoffskiftet og får hun ikke hjelp der, så kontakt f.eks. en irisdiagnostiker (kan finne årsaken til diverse plager ved å analysere iris i øyet).

Hun bør spise god og sunn frokost hver dag (og drikke et stort glass vann før frokost). Dette setter fart på forbrenningen og det har hun nytte av resten av dagen.

Når det gjelder stoffskiftet tror jeg kanskje det kan være en årsak. Jeg er litt usikker på om hun noen gang har sjekket det, men hun har hatt magesår (og noe syregreier i magen) i veeldig mange år så jeg regner med at stoffskiftet hennes har blitt sjekket i forbindelse med det.. men jeg er ingen lege så der er jeg ikke sikker. Dersom det skulle være stoffskiftet som var årsaken til vektøkningen, er det noe man kan gjøre med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Når det gjelder stoffskiftet tror jeg kanskje det kan være en årsak. Jeg er litt usikker på om hun noen gang har sjekket det, men hun har hatt magesår (og noe syregreier i magen) i veeldig mange år så jeg regner med at stoffskiftet hennes har blitt sjekket i forbindelse med det.. men jeg er ingen lege så der er jeg ikke sikker. Dersom det skulle være stoffskiftet som var årsaken til vektøkningen, er det noe man kan gjøre med det?

Man kan få medisiner mot stoffskifteproblemer. Det er ikke alltid legene bryr seg like mye om dette hvis man ligger i grenseland for stoffskifteverdier. Her kan man evt. få hjelp av en dyktig naturterapeut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tzatziki1365380058

Om hun MÅ eller ikke MÅ ha hvitvin, kan du jo ikke vite før hun prøver å kutte ut eller mannen hennes slutter å kjøpe.

Jeg ville vært langt mer bekymret over et forbruk på en flaske hvitvin om dagen - omtrent - enn over vekten hennes.

Forøvrig er alkohol absolutt ikke noe slanketriks, inneholder masse kcal, selv om tørr hvitvin vel er noe av det bedre i så måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest hele tråden, så kanskje andre har sagt det samme som meg.

Jeg ville startet med å be henne skrive ned absolutt alt hun spiser og drikker i løpet av en uke. Deretter ville jeg ha energiberegnet det ved hjelp av de kalkulatorene som ligger på nett, slik at det blir et sikrere utgangspunkt for å mene hvor mange kcal hun får i seg i løpet av et døgn.

Det ville selvfølgelig være bra for henne å komme i gang med trening, men for å få til en vektreduksjon er det som regel viktigst å gjøre noe med inntaket. Selv om hun gikk en rask tur hver kveld på 30 minutter vil hun ikke forbrenne mer enn den energimengden som er i en stor appelsin.

Synes også det er fornuftig med kontroll av stoffskiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din far og dine søsken skal i alle fall et spark i ræva! Mor kan få komme hem til ferdig middag, ettersom hun slutter såpass sent regner jeg med at de andre, i alle fall noen av dem, er hjemme i god tid før henne? Og så sitter de på ræva og venter på at hun skal komme hjem og lage mat? Hvis så er tilfelle burde de skjemmes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutt ut vin (litt på lørdag er greit, men overhode ikke hver dag!) og bytt ut pepsi max'en med vann så skal hun se det går den rette veien. I tillegg til litt trimsykling kanskje. Har hørt om flere som drakk mengder lettbrus under unnsyldningen "det inneholder jo ikke kalorier!", men som gikk ned tildels kraftig i vekt da de kuttet den ut, den lurer kroppen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...