Gå til innhold

Placenta previa marginales


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har hatt en del komplikasjoner i dette svangerskapet. Det hele startet med småblødninger/spotting 16. mai d.å, som jenvlig har økt på. 4 juni fikk jeg rier og sterk blødning. Vi dro på sykehuset og riene varte i 5-6 timer før de ble stoppet av legene da de var nede i 3 min. Blødningen vedvarte og legene trodde jeg hadde placenta previa, men var ikke helt sikker på hvorfor jeg blødde. Legene sa situasjonen var kritisk både for meg og barnet. Jeg var jo bare i uke 21-22. De snakket om at det kunne være blodpropp bak morkaken, men dette kunne de ikke se dette på ultralyd? Etter to uker på sykehus ble blødningene mindre (selv om jeg hadde en liten periode til med rier og blødning) og legene mente at naturen hadde ordnet opp selv og at morkaken hadde flyttet seg noe opp. Det var nå placenta previa marginales. De resterende mindre blødningene som jeg fortsatt hadde mente de skyldtes en ømfintlig livmorhals. Jeg kom ut av sykehuset og var hjemme i fem dager med bedrest før jeg fikk fostervannslekkasje. Jeg lå i sengen og kjente det rant ut. Fostervannet var blandet med blod og det så derfor ut som om det var mye blod. Jeg var 2 uker på sykehus i forbindelse med dette, men lekkasjen så ut til å bli mindre etter hvert og det samme gjorde også blødningen. Kanskje til og med hadde lekkasjen hadde sealet seg? Fostervannet mitt var på min. nivå av det som er vanlig i landet jeg bor i, men det reproduserer jo seg selv. Jeg fikk derfor reise hjem, men måtte komme på sykehuset hver 2. dag for kontroll av fosterlyd/rier, infeksjoner og fostervann. Etter 6 dager hjemme med bedrest måtte vi dra på sykehuset igjen. Det kom en stor blodklump (nesten på størrelse med en golfball) og masse blod ut av underlivet (Kvelden før dette skjedde hadde jeg menssmerter/kynnere og blødningen hadde sakte økt på). Vi ilte derfor igjen på sykehuset og det ble foretatt vaginal undersøkelse/tester og innvendig/utvendig ultralyd, men de kunne ikke finne ut hvorfor jeg blødde. Jeg var på sykehuset i 4 dager før jeg kunne få lov å dra hjem siden jeg bor så nærme og da blødningen var mindre. Cervixen (som ved mitt første sykehus besøk) bar preg på at det kunne bli en tidligere fødsel da den var 2,5 cm. Det vanlige var 3,5 til 4 cm på denne tiden? Jeg er nå hjemme og jeg blør fortsatt, ikke så mye, men jeg er nervøs/redd hver gang jeg går på do. Legene sier de uansett vil ta babyen ut i uke 32 og dette er uken de håper vi kommer til. Jeg befinner meg i utlandet og aller helst ville jeg dratt hjem til Norge, men legene sier det er for risikabelt. Legesystemet her er annerledes og man må hele tiden grave for å få informasjon. Det gjør situasjonen frustrerende. Har du noen tanker på hvorfor jeg blør? Er veldig redd. Kan det være morkaken? Kan det hende at babyen sparker borti morkaken og at dette skaper blødningene? Annet? Er veldig veldig takknemlig for svar! PS! Har en datter fra før. Hun ble forløst med keisersnitt for to år siden grunnet for lite bekken og at hun lå i seteleie. Det gjør også denne babyen.

– Solita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...