Gå til innhold

NHDAndre vrangforestillinger enn syner/stemmer?


Gjest lurerpåjenta

Anbefalte innlegg

Gjest lurerpåjenta

Hei NHD:)

Fins det andre vrangforestillinger enn syner og stemmehøring? Som gjør at det kan kalles psykose? så en film en gagng om en dame som var alvorlig psykisk syk- folk hun så kunne plutselig forvrenge seg i hodet hennes, hun så dem fundamentalt annerledes og så drepte hun de (ja dette var riktignok en thriller;)

Eller var dette en form for disosiering? Er det noen sammenheng mellom disosiering og vrangforestillinger/psykose?

Takknemli for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Syner og stemmer kalles vanligvis for hallusinasjoner.

Vrangforestillinger er tanker om å være forfulgt, at naboen sender stråler på en, at en mottar skjulte beskjeder via radio og tv, at ens egne tanker kringkastes, at ens egentlige foreldre ikke er de som hevder å være det, men f.eks Greta Garbo og Kjell Magne Bondevik eller Gud osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ha visuelle hallusinasjoner hvor mans er ting som ikke er der, herunder også forvrengte bilder av f eks andres ansikter

auditive hallusinasjoner hvor man hører ting

taktile hallusinasjoner hvor man kjenner/føler ting

og olfaktoriske hallusinasjoner hvor man lukter ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurerpåjenta

Syner og stemmer kalles vanligvis for hallusinasjoner.

Vrangforestillinger er tanker om å være forfulgt, at naboen sender stråler på en, at en mottar skjulte beskjeder via radio og tv, at ens egne tanker kringkastes, at ens egentlige foreldre ikke er de som hevder å være det, men f.eks Greta Garbo og Kjell Magne Bondevik eller Gud osv osv

Takk for svaret. Men denne filmen - forvrengte bilder av andres ansikter - er det psykose? Eller disosiering? Eller noe annet?

Takk igjen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest who cares,nevermind

Syner og stemmer kalles vanligvis for hallusinasjoner.

Vrangforestillinger er tanker om å være forfulgt, at naboen sender stråler på en, at en mottar skjulte beskjeder via radio og tv, at ens egne tanker kringkastes, at ens egentlige foreldre ikke er de som hevder å være det, men f.eks Greta Garbo og Kjell Magne Bondevik eller Gud osv osv

selv sliter jeg med dissosiering,men føler meg da ikke psykotisk?? vet jo at "nå er jeg utenfor meg selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...