Gå til innhold

Avhengighet-erstatte en med noe annet


Gjest Flux26

Anbefalte innlegg

Gjest Flux26

Det virker som at mange som har hatt avhengighetsproblematikk. Det være seg selvskading , rus , mat etc ikke klarer å bli helt kvitt det. Feks kjenner jeg ei jente som er tidligere rusmisbrukere.Hun er grovt overvektig og spiser enorme mengder med godterier. Jeg har også mine mønstre hvor jeg dekker en avhengighet med en annet. Selv om det selvfølgelig er bedre å spise godteri enn å drikke seg full eller skade seg er det vel likefult et destruktivt mønster.

Sier dette noe om at den destruktive oppførselen hovedsakelig er en symptom på noe annet og at en må gjøre noe med de bakenforliggende årsakene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Både ja og nei. I noen tilfeller er man nødt til å finne ut hva som ligger bak. Ofte brukes rus / mat / skading for å dempe vonde følelser.

Men det kan også være smart å bytte ut en negativ metode med en mindre negativ. Avledning... F.eks hadde jeg enorme abstinenser etter at jeg sluttet med speed, men kom meg gjennom dem med å gå ut og jogge / gå så fort at jeg ble helt segneferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Flux26

Både ja og nei. I noen tilfeller er man nødt til å finne ut hva som ligger bak. Ofte brukes rus / mat / skading for å dempe vonde følelser.

Men det kan også være smart å bytte ut en negativ metode med en mindre negativ. Avledning... F.eks hadde jeg enorme abstinenser etter at jeg sluttet med speed, men kom meg gjennom dem med å gå ut og jogge / gå så fort at jeg ble helt segneferdig.

Hun jeg skriver om i innlegget går på metadon nå og synes hun egentlig er et trist eksempel på å fokusere på symptomet.Selv om hun ikke ruser seg lengre er hun dønn ulykkelig.Tror ikke dette har med lengsel etter heroin men heller et tomt og leit liv.

Å finne avledning er egentlig lurt og fornuftig så lenge det ikke er destruktive mønster som feks overtrening,overspising etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...