Gå til innhold

stemningsstabiliserende NHD


Gjest lysegrønt

Anbefalte innlegg

Gjest lysegrønt

Kan stemningsstabiliserende virke på dystymi? Hvis man har dystymi, men også har hatt dobbeldepresjoner? Har aldri vært i nærheten av manisk, men kan svinge mellom svært mørke tanker og håpløshetsfølelse til mer sånn "greit nok, men livet er egentlig kjipt". Går på Remeron nå. Har gått på Cipramil, Cipralex, Fluoxetin, Efexor og Seroxat. Aldri i spesielt høye doser.

Hva ville du anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg kjenner ikke studier som viser dette.

Behandlingen av dystymi er SSRI i relativt store doser over lang tid. Virkningen kommer ofte ikke før etter 3 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke studier som viser dette.

Behandlingen av dystymi er SSRI i relativt store doser over lang tid. Virkningen kommer ofte ikke før etter 3 mnd.

Er det mulig med dystymi i tilleg til bipolare lidelser.

Hvis tilfelle da vil ikke høye doser SSRI gjøre ting værre?

Hva er i såfall alternativet til medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Er det mulig med dystymi i tilleg til bipolare lidelser.

Hvis tilfelle da vil ikke høye doser SSRI gjøre ting værre?

Hva er i såfall alternativet til medisiner.

Hvis du har bipolar lidelse, skal behandlingen være med stemningsstabiliserende.

Ved dystymi (og også bipolar lidelse) er det ingen alternativer til medisin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lysegrønt

Jeg kjenner ikke studier som viser dette.

Behandlingen av dystymi er SSRI i relativt store doser over lang tid. Virkningen kommer ofte ikke før etter 3 mnd.

Er det mulig å ha både dystymi og tilbakevendende depresjoner? Stemningsstabiliserende kan kanskje hjelpe mot tilbakevendende depresjoner? Eller vil også de forhåpentligvis gi seg om man kommer opp i høye nok doser SSRI? Dystymien er kjip, men den overlever man forsåvidt. Etter hvert er man jo blitt så vant til den også, og tror kanskje bare det er slik livet skal være. Resignerer på en måte: "Livet er kjipt, men er jeg nå nødt til å leve her får jeg vel bare gjøre det, da". Men jeg skulle gjerne sluppet det å bli virkelig deprimert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lysegrønt

Jeg kjenner ikke studier som viser dette.

Behandlingen av dystymi er SSRI i relativt store doser over lang tid. Virkningen kommer ofte ikke før etter 3 mnd.

Et lite tillegg: Jeg tror kanskje, men jeg er ikke helt sikker på dette, at jeg kanskje svinger noe mer etter at jeg startet på Remeron? at jeg går raskere ned i dypere depresjoner, men også er der relativt kort tid før jeg går opp igjen til "Livet er for kjipt, men men..." Kan det stemme? Og vil da høye doser SSRI kanskje gjøre det enda værre? Jeg svingte dog ikke på Cipramil, Cipralex, Fluoxetin og Efexor såvidt jeg kan huske. Rimelig siker på at jeg ikke gjorde det på Seroxat heller. Men det kom en depresjon mens jeg gikk på Seroxat. Ble ikke deprimert mens jeg gikk på noen av de andre (men gikk kanskje ikke lenge nok på dem til at det naturlig ville kommet tilbake?)

Vil du fortsatt anbefale SSRI i svært høye doser? Eller kan det være aktuelt å prøve stemningsstabiliserende? Man kan vel bare slutte igjen om det ikke virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...