Gå til innhold

Medisiner og vektøkning


joop66

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne på 40 år som har slitt med angst og depresjoner de siste 8 årene. Jeg har prøvd forskjellige medisiner som kanskje ikke har hjulpet meg så veldig. Jeg har alltid vært slank og kunnet spise det jeg ville uten at jeg la på meg. Etter at jeg begynte med antidepressiva begynte jeg å legge på meg, noe som er deprimerende i seg selv for meg. Nå går jeg på 20 mg Cipralex, Xanor 1 mg, 2-3 ganger daglig og tar ca 3 Vallergan om kvelden for å få sove. Jeg tenkte at jeg kunne trappe ned på Cipralex til 10 mg, noe jeg gjorde gradvis over en måned. Men det jeg kjenner nå er jo at depresjonen har tatt seg skikkelig opp igjen. Så jeg tok 15 mg i dag og skal trappe gradvis opp igjen. Vi snakker her om en vektøkning på 17 - 18 kg i løpet av disse årene.

Er det medisinene som gjør dette? - Finnes det medisiner som man ikke legger på seg av?

Har flyttet til en ny by og fått meg ny fastlege, har ikke vært hos ham ennå men har time den 19 juli.

Kan Cipralex fungere skikkelig på meg når jeg må ta Xanor i tillegg?

På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest krisska

" Jeg har alltid vært slank og kunnet spise det jeg ville uten at jeg la på meg. Etter at jeg begynte med antidepressiva begynte jeg å legge på meg, noe som er deprimerende i seg selv for meg."

Det er flere oss det, som alltid har vært slank og kunne spise hva vi ville uten å legge på oss. MEN, det er ikke så mange av oss som er så heldige resten av livet, etterhvert når man blir eldre blir forbrenningen lavere og en må begynne passe på...

Jeg veier også mere enn jeg gjorde før etter at jeg begynte med medisiner, men med trening så holder jeg meg fin. Må passe bedre på. Kunne spise godteri hver eneste dag før.

La også på meg pga. enorm matlyst som medisinene ga, jeg skiftet type som ikke hadde den bivirkningen, og trente 5 ganger i uken og gikk ned. Da jeg sluttet trene gikk jeg etterhvert sakte opp igjen, selv om jeg ikke bruke den verste medisinene...

Men om du likevel går opp fordi om du spiser regelmessig og trener kanskje du kan prøve en annen type. Det er jo noen som går opp av medisiner uansett...

Har du sjekket stoffskiftet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

" Jeg har alltid vært slank og kunnet spise det jeg ville uten at jeg la på meg. Etter at jeg begynte med antidepressiva begynte jeg å legge på meg, noe som er deprimerende i seg selv for meg."

Det er flere oss det, som alltid har vært slank og kunne spise hva vi ville uten å legge på oss. MEN, det er ikke så mange av oss som er så heldige resten av livet, etterhvert når man blir eldre blir forbrenningen lavere og en må begynne passe på...

Jeg veier også mere enn jeg gjorde før etter at jeg begynte med medisiner, men med trening så holder jeg meg fin. Må passe bedre på. Kunne spise godteri hver eneste dag før.

La også på meg pga. enorm matlyst som medisinene ga, jeg skiftet type som ikke hadde den bivirkningen, og trente 5 ganger i uken og gikk ned. Da jeg sluttet trene gikk jeg etterhvert sakte opp igjen, selv om jeg ikke bruke den verste medisinene...

Men om du likevel går opp fordi om du spiser regelmessig og trener kanskje du kan prøve en annen type. Det er jo noen som går opp av medisiner uansett...

Har du sjekket stoffskiftet?

Å trene 5 ganger i uken høres jo fantastisk ut. Men for meg er det uaktuelt, har ikke ork eller energi.

Jeg har også små barn hjemme og hvis jeg skal til lege eller psykolog så må det planlegges nøye. Tid til meg selv med trening etc. er litt vanskelig å få til.

Har ikke nettverk rundt oss som kan hjelpe til.

Jeg vil ikke si at jeg har fått økt matlyst, tvert imot så må jeg presse mat i meg - men når søtsuget setter inn kan jeg godt spise godteri. Trangen blir bare for sterk av og til, og så føler man seg som en dritt etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest krisska

Å trene 5 ganger i uken høres jo fantastisk ut. Men for meg er det uaktuelt, har ikke ork eller energi.

Jeg har også små barn hjemme og hvis jeg skal til lege eller psykolog så må det planlegges nøye. Tid til meg selv med trening etc. er litt vanskelig å få til.

Har ikke nettverk rundt oss som kan hjelpe til.

Jeg vil ikke si at jeg har fått økt matlyst, tvert imot så må jeg presse mat i meg - men når søtsuget setter inn kan jeg godt spise godteri. Trangen blir bare for sterk av og til, og så føler man seg som en dritt etterpå.

anbefaler deg å sjekke stoffskiftet ditt, med blodprøver. Lavt stoffskifte fører til at en går opp i vekt selv om matlysten blir dårlig, og en har lite energi og ork...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cipra3

Du kan bruke xanor sammen med cipralex. Jeg fikk det av psykiatiker på grunn av at jeg fikk panikk anfall på grunn av cipralex.(bivirkning)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest aktivitet

Begynn å trene. Det er dokumentert at det gir bedre effekt enn lykkepiller. Jeg gikk også opp på cipralex, men slet med trøstespising. Nå har jeg begynt å trene og det gir en helt annen livslyst. Kan anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...