Gå til innhold

Til legen-viktig!!

Anbefalte innlegg

Gjest Lillmerethe

Nå har jeg stilt dette spørsmålet til gynekolog,til allmennlegen og til jordmor.Ingen kan svare meg,men jeg håper du kan,da dette er utrolig viktig for meg.

Jeg er ei jente på 24 år som har hatt bulimi mer eller mindre i 8 år.Det som skjer,er at jeg overspiser-virkelig overspiser,til jeg får vondt i magen,og deretter kaster jeg opp.Dette kan skje alt fra 2-4 ganger daglig.

Men jeg passer på å spise et måltid+middag hver dag som jeg beholder.Jeg er 162 cm og veier 50 kg.

Jeg og min mann har prøvd lenge nå å få barn.Og i den forbindelsen har vi vært til utredning med masse blodprøver og annet.Alle blodprøvene hos begge to er iorden.Jeg har tatt haugevis med hormonprøver og alt er helt topp.Eggløsning er påvist hver måned.Hans sædprøve var også helt fin.Altså-de klarer ikke å se noe som helst galt.

Så da lurer jeg veldig på:kan det være pga.bulimien jeg ikke blir gravid??Til tross for bra hormonverdier og eggløsning hver måned?Har lest i en bok om spiseforstyrrelser jeg har,at bulimi ikke medfører barnløshet,dersom man er normalvektig.Men jeg begynner å lure.KAN bulimien være årsaken??

Håper du kan hjelpe meg litt her,og sier tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/28059-til-legen-viktig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!...

Jeg ville bare skrive at hvis du skal ha barn må du først komme deg ut av bulimien..

du må huske at du skal spise for to og da er det viktig(!!!!) å ikke kaste opp ellers dør jo barnet..

ønsker dere lykke til på deres vei til en familie..

PS: vet mannen din at du har bulimi??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/28059-til-legen-viktig/#findComment-113836
Del på andre sider

Hei!...

Jeg ville bare skrive at hvis du skal ha barn må du først komme deg ut av bulimien..

du må huske at du skal spise for to og da er det viktig(!!!!) å ikke kaste opp ellers dør jo barnet..

ønsker dere lykke til på deres vei til en familie..

PS: vet mannen din at du har bulimi??

Det er kroppens måte å fortelle at din atferd (som bulimiker) ikke er heldig for barnet. På samme måte som det er vanskelig å bli gravid dersom du er for tynn.

Jeg har også bulimi, men jeg har ikke hatt mens på 3 år og er derfor veldig bekymret selv for om jeg noen gang kommer til å kunne få barn.

For å få svar må vi nok først og fremst jobbe oss ut av spiseforstyrrelsen uansett hvor umulig det høres ut...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/28059-til-legen-viktig/#findComment-113884
Del på andre sider

Laila Sundgot Schneider, Lege

Kjære Lillmerethe! Det ser ut som om dere har vært gjennom alle de undersøkelser som er nødvendig for å utelukke at det er en direkte årsak til at du ikke blir gravid. Da dine blodprøver, hormonstatus, du har eggløsning,normal sædkvalitet hos din partner osv. er i orden kan jeg ikke se at bulimien kan være noe direkte årsak til at du ikke blir gravid. Likevel er det viktig å vite at uregelmessig inntak av mat som ved bulimi til tider kan medføre menstruasjonsforstyrrelser, som igjen kan føre til hormonforstyrrelser. Psykisk stress er også en viktig faktor for at enkelte kvinner har vanskelig for å bli gravide. Det er også viktig å huske at en viss prosent av alle kvinner/par ikke blir gravide selv om alle forhold angivelig ligger til rette. Vi vet imidlertid i dag at det er en økt tendens til å bli infertil (ufruktbar) etter anoreksi eller bulimi, men da dine undersøkelser viser at alt er slik det skal være er det nok bare å ta tiden til hjelp for at dere en dag skal lykkes med å bli tre. Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/28059-til-legen-viktig/#findComment-114597
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...