Gå til innhold

Vi pf'er


Gjest güber

Anbefalte innlegg

Gjest güber

http://www.tidsskriftet.no/lts-pdf/pdf2002/16.pdf

Her står det bl.a:

"En kritikk som fremføres med sterk moralsk tyngde, er at diagnosen personlighetsforstyrrelse stempler en person og er forbundet med skam. Selv i et behandlingsmiljø vil man se ned på en person som har en slik diagnose. Det betyr nemlig at han ikke bare har fått en plage, han -er- en plage. Å byrte ned tabuer når det gjelder personlighetsforsytrrelser, er en lang prosess. Men også kliniske psykiatriske tilstander er stigmatiserende fortsatt."

Blir vi sett på som en plage når vi går til behandling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blir så irritert fordi jeg ikke har nok kunnskap til å være med å kritisere begrepet i faglige vendinger. (-Er det noen som har litteratur fra kritikerne om temaet?) Jeg tror det er forstyrrende å få diagnose forstyrret hvis man ikke har gjort noe kriminelt. Shoot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

serenity777

Noen blir nok sett på som en plage, da tenker jeg på dramatiske personligheter med sterk tendens til manipulasjon o.l. Møtte noen av disse da jeg var innlagt. Sånne som sa hvordan de skulle ta livet av seg da og da, og så kunne jo ikke de andre leve med å ikke fortelle det, noe som da førte til at det ble gjenntatt gang på gang. Hadde litt sånne tendenser selv i min ungdom. Og jeg regner med at det ble sett på som plagsomt, med rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ingen like

Alle som har personlighetsforstyrrelser er ikke til plage for andre, men mest for seg selv. Men i vår verden hvor alle helst skal være like, er det lett å skille seg ut hvis man har for mye eller for lite av noe. Torgersen har skrevet en bok om personlighetsforstyrrelser og han skriver at man trenger alle type mennesker, selv psykopatene for de tiltrekkes gjerne av yrker som politi og militæret hvor de får utløp for spenningen sin og hvor deres tykke hud kommer godt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ingen like

Må rette litt på meg selv. Det skulle stå "alle som har personlighetsforstyrrelser er ikke alltid til plage for andre, men mest for seg selv".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...