Gå til innhold

reseptorer???


Gjest sissssi

Anbefalte innlegg

Gjest sissssi

Hei! Jeg lurte på om man kan få flere og bedere reseptorer i kroppen ved bruk av ssri. At hjernen lager flere celler og at man kan få en viss helsegevinst av det??? Ikke så profft skrevet, men jeg er ikke lege heller. Jeg har muligens dårlige reseptorer i kroppen, på mine egene hormoner. Lurer på om ssri har noe for seg???? Jeg er også veldig sliten for tiden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Forskning har vist at SSRI faktisk er med på å stimulere dannelsen av nye nerveceller og forbindelser/reseptorer i hjernen.

En ga SSRI til en tilfeldig halvpart av personer som fikk hjerneslag, helt uavhengig av om de var deprimerte eller ikke. Ved etterundersøkelse et år senere, viste det seg at gruppen som fikk SSRI hadde langt bedre funksjon både psykisk og motorisk enn de som ikke fikk SSRI.

Om denne positive effekt også kan gjelde for reseptorer utenfor hjernen, har jeg ingen kunnskap om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...