Gå til innhold

Depresjon og spørreskjemaer.


klaraklokere

Anbefalte innlegg

klaraklokere

Det er nå 2 mndr. siden jeg omsider fikk time på psykiatrisk poliklinikk. Diagnose depresjon. Imidlertid sitter legen fremdeles med spørreskjemaer som antgelig skal gi ham en indiasjon på om jeg har personlighetsforstyrrelser. Ut fra spørsmålene trekker jeg den konklusjon. Noen som har samme erfaring? Det snakkes om scoringer på om jeg er deprimert, noe som var utgangspunktet for søknd om hjelp. Dette finner jeg uhørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Om du hadde anemi (lav blodprosent) ville legen fult opp med gjentatte hemoglobin/Hb-målinger for å sjekke om behandlingen virker.

På samme måte vil dyktige behandlere følge opp med nye depresjonsmålinger for å sjekke effekten av behandling. Det er slik det skal gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hoggormen

Om du hadde anemi (lav blodprosent) ville legen fult opp med gjentatte hemoglobin/Hb-målinger for å sjekke om behandlingen virker.

På samme måte vil dyktige behandlere følge opp med nye depresjonsmålinger for å sjekke effekten av behandling. Det er slik det skal gjøres.

NHD har et godt poeng.

Ellers foreslår jeg at du spør behandleren din direkte hva hn driver med siden du lurer på det. At dere har en kommunikasjon om hva som gjøres er veldig viktig i en behandler-pasient relasjon. Du som klient skal ikke føle deg usikker på din behandlers antagelser eller praksisk. Jeg ville rett og slett spurt om hva behandleren var ute etter.

En test for personlighetsforstyrrelser heter SCID ll. Om den blir tatt så betyr det ikke at man har en personlighetsforstyrrelse. Man kan like gjerne ta denne testen for å utelukke en slik diagnose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...