Gå til innhold

Å "elske" noen


Gjest Kontraintuitivt et dilemma

Anbefalte innlegg

Gjest Kontraintuitivt et dilemma

Jeg syns det er vanskelig å forstå hva man mener når man sier man "elsker" noen.

For det første blir jo ordet brukt utenfor "seksuelle" forhold. Men også der kan det være mye forskjellig, spør du meg...

Jeg har aldri vært i noe langt forhold, så jeg burde vel ikke kunne si at jeg har elsket noen. Men forelskelse, det vet jeg i alle fall hva er... det har vært kratige saker, hehe.

Men hvordan er det å elske noen? Blir det noe annet igjen?

Men OM det gjør det... da må det vel bli noe "ikke-seksuelt" over det? Og da trenger det vel ikke være noen man i utgangspunktet var tiltrukket av?

Forstår ikke det der =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mista nikket

I mange tilfeller syns jeg at ordet "elske" er blitt utvannet. Jeg "elsker" jordbær og fløte, jeg "elsker" å bade i havet. Pluss det at en utvanner det med det engelske "love" som blir brukt i hytt og pine.

For meg betyr "elske" en inderlig kjærlighet til mann og barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kontraintuitivt et dilemma

I mange tilfeller syns jeg at ordet "elske" er blitt utvannet. Jeg "elsker" jordbær og fløte, jeg "elsker" å bade i havet. Pluss det at en utvanner det med det engelske "love" som blir brukt i hytt og pine.

For meg betyr "elske" en inderlig kjærlighet til mann og barn.

Du sier "mann og barn". Betyr det at "å elske" for deg er noe "ikke-seksuelt", da?

I såfall er det jo noe helt annet enn forelskelse... og jeg skjønner ikke hvorfor det ikke like godt kunne være et menneske med motsatt kjønn av det du er tiltrukket av.

Kanskje det er slik at forelskelse/seksuell tiltrekning bare gjør det lettere å "komme innpå", slik at man etter hvert på en måte får MULIGHETEN til å begynne å elske (slik du bruker ordet)...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mista nikket

Du sier "mann og barn". Betyr det at "å elske" for deg er noe "ikke-seksuelt", da?

I såfall er det jo noe helt annet enn forelskelse... og jeg skjønner ikke hvorfor det ikke like godt kunne være et menneske med motsatt kjønn av det du er tiltrukket av.

Kanskje det er slik at forelskelse/seksuell tiltrekning bare gjør det lettere å "komme innpå", slik at man etter hvert på en måte får MULIGHETEN til å begynne å elske (slik du bruker ordet)...?

Man elsker også på forskjellige måter. Det kan være både seksuellt eller ikke. Min mor elsker jeg også, men da på en helt annen måte enn min mann. Det samme er overfor mine barn og det har ikke noe med det seksuelle å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier "mann og barn". Betyr det at "å elske" for deg er noe "ikke-seksuelt", da?

I såfall er det jo noe helt annet enn forelskelse... og jeg skjønner ikke hvorfor det ikke like godt kunne være et menneske med motsatt kjønn av det du er tiltrukket av.

Kanskje det er slik at forelskelse/seksuell tiltrekning bare gjør det lettere å "komme innpå", slik at man etter hvert på en måte får MULIGHETEN til å begynne å elske (slik du bruker ordet)...?

Å elske kan vel være to forskjellige verb, kan det ikke?

Men det ene verbet, i betydningen "å ha sex", er ikke det egentlig et slang-uttrykk fra engelsk?

Jeg har engelsk mann og hører jo det ofte *o*.

Men der sier de egentlig "å lage kjærlighet" (make love).

Egentlig et fint uttrykk fordi sex er en del av det å øke kjærlighet og samspill mellom partnerne. Selve limet i et forhold, ikke sant?

Det blir for analyserende og tørt å være nødt til å skille på uttrykkene, så korrekte er det vel ingen som vil være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kontraintuitivt et dilemma

Å elske kan vel være to forskjellige verb, kan det ikke?

Men det ene verbet, i betydningen "å ha sex", er ikke det egentlig et slang-uttrykk fra engelsk?

Jeg har engelsk mann og hører jo det ofte *o*.

Men der sier de egentlig "å lage kjærlighet" (make love).

Egentlig et fint uttrykk fordi sex er en del av det å øke kjærlighet og samspill mellom partnerne. Selve limet i et forhold, ikke sant?

Det blir for analyserende og tørt å være nødt til å skille på uttrykkene, så korrekte er det vel ingen som vil være?

Tror du misforstår ("Mista nikket" og...)...

Jeg lurer rett og slett bare på (fordi jeg ikke har erfaringer med dette), om det å elske sin partner er det samme som forelskelse, om det er det samme som å elske sine barn, eller om det er en tredje ting, som man ikke kan finne igjen i andre situasjoner! =)

PS: jeg vet jo at man gjerne tenner på mannen sin selv om man elsker han, og det gjør man jo ikke på sine barn. Men jeg anser det fortsatt som mulig at disse to tingene er de samme, for jeg tenker på denne "tenningen" som noe som kommer "i tillegg", altså utenfor hele begrepet med "å elske". Det blir bare en (herlig) måte å formidle at man elsker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mista nikket

Tror du misforstår ("Mista nikket" og...)...

Jeg lurer rett og slett bare på (fordi jeg ikke har erfaringer med dette), om det å elske sin partner er det samme som forelskelse, om det er det samme som å elske sine barn, eller om det er en tredje ting, som man ikke kan finne igjen i andre situasjoner! =)

PS: jeg vet jo at man gjerne tenner på mannen sin selv om man elsker han, og det gjør man jo ikke på sine barn. Men jeg anser det fortsatt som mulig at disse to tingene er de samme, for jeg tenker på denne "tenningen" som noe som kommer "i tillegg", altså utenfor hele begrepet med "å elske". Det blir bare en (herlig) måte å formidle at man elsker på.

Da har jeg nok misforstått deg. Da får du bare lure videre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvinne 46

Tror du misforstår ("Mista nikket" og...)...

Jeg lurer rett og slett bare på (fordi jeg ikke har erfaringer med dette), om det å elske sin partner er det samme som forelskelse, om det er det samme som å elske sine barn, eller om det er en tredje ting, som man ikke kan finne igjen i andre situasjoner! =)

PS: jeg vet jo at man gjerne tenner på mannen sin selv om man elsker han, og det gjør man jo ikke på sine barn. Men jeg anser det fortsatt som mulig at disse to tingene er de samme, for jeg tenker på denne "tenningen" som noe som kommer "i tillegg", altså utenfor hele begrepet med "å elske". Det blir bare en (herlig) måte å formidle at man elsker på.

For meg er å elske ein person; å vere veldig, veldig glad i. Så eg kan elske både mann og barn. Men på mannen min har eg også følelser som eg ikkje har for barna; erotikk og romanse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er å elske noen et VELDIG sterkt uttrykk for kjærlighet. Jeg bruker det bare ovenfor en kjæreste, og det er faktisk bare en av x'ene mine som har hørt det fra meg. Det er ikke samme følelse som forelskelse.. Forelskelsen er fyllt av mer sommerfugler i magen osv.. mens elske er mer en slags "vi hører sammen"-greie.. Jeg har ikke barn, så jeg vet ikke hvordan det er i forhold til barn, men å elske noen er omtrent det samme som "jeg kan ikke leve uten deg", når forelskelsen har lagt seg.. hvis du skjønner.. men kan være forelska og elske samtidig da... Ga dette egentlig mening?? Og var det noe sånt du var ute etter??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kontraintuitivt et dilemma

For meg er å elske noen et VELDIG sterkt uttrykk for kjærlighet. Jeg bruker det bare ovenfor en kjæreste, og det er faktisk bare en av x'ene mine som har hørt det fra meg. Det er ikke samme følelse som forelskelse.. Forelskelsen er fyllt av mer sommerfugler i magen osv.. mens elske er mer en slags "vi hører sammen"-greie.. Jeg har ikke barn, så jeg vet ikke hvordan det er i forhold til barn, men å elske noen er omtrent det samme som "jeg kan ikke leve uten deg", når forelskelsen har lagt seg.. hvis du skjønner.. men kan være forelska og elske samtidig da... Ga dette egentlig mening?? Og var det noe sånt du var ute etter??

Ja, syns dette var veldig oppklarende jeg. Selv om det bare er hva du legger i det, såklart.

Men jeg lurer egentlig på dette med "å elske" nå... jeg har aldri opplevd det. Og jeg lurer egentlig på om det er noe ålreit? Hehe... å føle seg så avhengig av noen...

Men om det er sterkere enn forelskelse, da er det vel godt, antageligvis, ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, syns dette var veldig oppklarende jeg. Selv om det bare er hva du legger i det, såklart.

Men jeg lurer egentlig på dette med "å elske" nå... jeg har aldri opplevd det. Og jeg lurer egentlig på om det er noe ålreit? Hehe... å føle seg så avhengig av noen...

Men om det er sterkere enn forelskelse, da er det vel godt, antageligvis, ja...

Det er sterkere enn forelskelse ja, det kommer på en måte etterpå, dersom forholdet ikke ryker da. :o) Når jeg kjenner at jeg elsker kjæresten min så blir jeg varm i hele meg og en god følelse sprer seg i brystet og jeg vet at jeg kan ofre utrolig mye for ham. :o)

Men det kan ikke sammenlignes med den kjærligheten man føler for sine barn. Det er veldig sterke følelser begge deler, men ikke på samme måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kontraintuitivt et dilemma

Det er sterkere enn forelskelse ja, det kommer på en måte etterpå, dersom forholdet ikke ryker da. :o) Når jeg kjenner at jeg elsker kjæresten min så blir jeg varm i hele meg og en god følelse sprer seg i brystet og jeg vet at jeg kan ofre utrolig mye for ham. :o)

Men det kan ikke sammenlignes med den kjærligheten man føler for sine barn. Det er veldig sterke følelser begge deler, men ikke på samme måte.

Jeg har vel vært skikkelig forelsket før... da var det som det brannt skikkelig inni meg... var som om det ikke fantes smerte, ikke ubehag engang, var absolutt helt fantastisk.

Jeg syns egentlig ikke det var noe annet enn bare ren, vanlig glede jeg... bare at det var en glede / lykkefølelse jeg aldri i livet hadde opplevd før... og aldri har opplevd siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...