Gå til innhold

Emil


Gjest Mammaen til en Emil?

Anbefalte innlegg

Gjest Mammaen til en Emil?

Jeg ønsker meg et mandig, flott navn på min sønn, og er veldig glad i navn som Varg, Ravn, Ask, Bjørnar osv. Samboeren min hadde imidlertid en bestefar han var svært glad i som het Emil, og vil gjerne føre dette videre.

Jeg synes Emil er et pent navn, men kunne tenke meg å mannet det opp litt med et mellomnavn. Problemet er bare at jeg synes ikke noen slike navn går sammen med dette uten at det blir veldig Per-Johnnyleif.

Kan kreative dolere hjelpe meg?

Nb, selv om han helst vil ha Emil som første navn, er vi også åpne for å ha det som nummer to, da med samme uttalen som "Prosjektil". Som førstenavn blir uttalen på vår dialekt trykk på E istedenfor I.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mista nikket

Hva du enn gjør, så håper jeg ikke du tar Ask som fornavn + et mellomnavn. Ler når jeg ser Ask Emil. Tenk på alle de spørsmålene han får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mammaen til en Emil?

Hva du enn gjør, så håper jeg ikke du tar Ask som fornavn + et mellomnavn. Ler når jeg ser Ask Emil. Tenk på alle de spørsmålene han får.

Oj, det har jeg ikke tenkt på. Kjempefint at dere sier fra om sånne ting som er kjedelig å finne ut etter at barnet er døpt.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nettlusa

Bjørn Emil?

(Bjørn er så fint, helst alene da...)

Så slipper du assosiasjoner til sånne folk som tiltrekkes av norrøn naturreligion og diverse. (Ravn, Ask, Odin, Brage, Styrk....)

Hvis du ikke syns de folka er kule da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mammaen til en Emil?

Bjørn Emil?

(Bjørn er så fint, helst alene da...)

Så slipper du assosiasjoner til sånne folk som tiltrekkes av norrøn naturreligion og diverse. (Ravn, Ask, Odin, Brage, Styrk....)

Hvis du ikke syns de folka er kule da....

Har ikke noe forhold til "de folka" på hverken den ene eller andre sida, men den type navn synes jeg er nydelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Isak Emil var kanskje ikke så verst ;)

Isak Emil var nydelig! Men jeg tror du vil oppleve at mange vil uttale navnet Emil annerledes enn det dere ønsker uansett, med trykket på E.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hos oss

Hvis du har Emil som andre fornavn, tror jeg de aller fleste vil legge trykket "feil" (i forhold til hva du skriver nedenfor her at du øsnker det skal uttales).

Emil alene er kjempeflott.

Har han bare ett etternavn, kan du kalle ham Emil Johan, Emil Bjørnar osv. Men da må han ikke ha to etternavn, det blir for voldsomt. Og dere må regne med at mange hopper over andre fornavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min mening er at uansett om navnet står først eller sist, så blir Emil med trykk på "i" veldig langt fra fint, men det er jo litt på siden av saken.

Klarer ikke helt å se for meg at navn som Emil kan passe sammen med og som blir litt "mandig" heller. Andrè er jo veldig feminint synes jeg, Alexander også.

Emil Johannes kanskje? Ikke veldig mandig, men spiselig for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carl Emil er et sterkt og godt norsk navn.

Skal det være norsk bør det vel staves Karl Emil og ikke Carl Emil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mista nikket

Skal det være norsk bør det vel staves Karl Emil og ikke Carl Emil?

Kanskje det, var vel litt for "moderne", :-)bortsett fra det, så foretrekker jeg med C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...