Gå til innhold

Sterk sol og herpesutbrudd på leppene.

Anbefalte innlegg

Gjest Noe forebyggende??

Skal til syden i sommer, og som kjent betyr dette en ting for meg: "Kraftige munnsår". Hver gang når jeg har vært i syden får jeg utbrudd av herpes på leppene. Tror det er den sterke solen som gjør at det bryter ut.

Jeg har prøvd å bruke sunblock på leppene uten hell, og lurer på om det går ann å få zovirax tabl. hos legen som man kan ta forebyggene under ferien? (10 tabl. eller noe sånt?)

Grunnen til at jeg lurer på dette er at de sårene jeg får i syden er så mye værre enn når det bryter ut her hjemme. Bruker zovirax krem ellers, og synes dette funker bra for meg, men desverre så holder ikke dette i syden. Da får jeg mye mer sår og blemmer enn ellers, og det sprer som regel sårene seg også på huden mellom nesen og overleppa, og jeg må gå med sår i flere uker etter ferien.

Vil det hjelpe å ta zovirax tabl. hver dag for å hindre et nytt utbrudd i sommer??

Fortsetter under...

Hei du!

Før fikk jeg ofte herpes sår på leppene, spesielt i syden. Jeg har sluppet utbrudd de siste årene etter at jeg fant ut at Savex hindrer utbrudd. Dette er en helt vanlig lebepommade til 25 kroner. Jeg smører på masse når "kløinga" før utbrudd kommer. Det har hjulpet meg mye bedre enn Zovirax, så jeg håper det kan hjelpe deg også!

Lykke til!!

Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi

Zovirax tabletter vil nok kunne virke forebyggende. De har som godkjent indikasjon Forebyggende behandling mot herpes simplex hos immunkomprimerte pasienter i utsatte perioder, det vil pasienter med sykdommer som gir nedsatt immunforsvar. Dosen er 1 tbl. på 200 mg 4 ganger daglig - også forebyggende, og 25 tabletter koster litt over 300 kroner.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...