Gå til innhold

Om villighet i terapi


Gjest skal

Anbefalte innlegg

Bare litt tankelufting. Har fått et nytt ord, som jeg faktisk tror jeg kan bruke og forstå.

Må smake på det. Villighet! Det er, jeg liker det faktisk litt! :-)

Har hatet det ordet før, har villet trampe på det mentalt hver gang noen har sagt det. Ikke villet si det høyt selv.

Villighet har for meg betydd noe man må være. Det forventes at man er villig, på alle fronter i livet. Man skali ikke bare gjøre det som forventes, men man skal gjøre det med villighet.

Alltid være villig og snill og flink. Også til terapi.

Men så har et eller annet skrudd seg på plass i hodet. Villighet er motsatt.

Villighet finnes bare dersom man virkelig kan velge. Dersom man ikke må. Dersom man er 300% sikker på at ingen kommer til å tvinge. At å si A ikke innebærer B.

Tror jeg skjønner litt av det vi har jobbet med så lenge lenge i terapien. Å kunne velge selv. Virkelig velge.

For første gang kan jeg kjenne at når jeg skal dit igjen i august, så velger jeg.

Jeg kan faktis si - "nei, nå vil jeg ikke". Særlig smart er det kanskje ikke.....,

men jeg kan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes villighet er et godt ord også. Ofte bruker jeg ord som jeg bare måååå gå ned i vekt. Jeg kan ikke leve slik lenger. Men jeg må jo ingenting . Jeg ønsker og gå ned i vekt og jeg kan være villig til å gjøre det som trenges for å gå ned i vekt.

Ordet villighet sier noe om at vi også er deltakende i hjelp prosessen. At vi ikke bare går i terapi og bllir hjulpet. Men at vi er villig og deltar i terapien og har en aktiv rolle i vår egen bedring. Nei nå surrer jeg fælt. Håper du får en fin helg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes villighet er et godt ord også. Ofte bruker jeg ord som jeg bare måååå gå ned i vekt. Jeg kan ikke leve slik lenger. Men jeg må jo ingenting . Jeg ønsker og gå ned i vekt og jeg kan være villig til å gjøre det som trenges for å gå ned i vekt.

Ordet villighet sier noe om at vi også er deltakende i hjelp prosessen. At vi ikke bare går i terapi og bllir hjulpet. Men at vi er villig og deltar i terapien og har en aktiv rolle i vår egen bedring. Nei nå surrer jeg fælt. Håper du får en fin helg :)

Mm, det har med deltakelse å gjøre. Men ikke bare. For man kan delta aktivt, jobbe hardt, men gjøre det fordi det forventes. Det "skal" man jo gjøre! Ellers blir man ikke frisk, ellers er man et dårlig menneske, ellers vil ingen hjelpe osv.

Eller så kan man, eller jeg gjøre det, fordi jeg VIL.

Vet ikke om det er lett å forstå forskjellen. Vet ikke engang helt om jeg gjør det selv.

Men jeg kjenner den!

Jeg vet ikke om det er viktig, sett utenfra, hvorfor. Om det er vil eller må/bør. Var litt derfor jeg luftet det her.

Vet ikke helt om det hører hjemme her heller, eller om det hører mer hjemme på overgrep. Bare leter meg litt frem.

For innenfra meg er det VELDIG viktig. Men ikke hvordan det er for andre. Eller utenfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...