Gå til innhold

NHD. Dette er ikke tull, men trenger svar...


Gjest må snart bestemme meg

Anbefalte innlegg

Gjest må snart bestemme meg

Er det farlig å reise med fly? Jeg vet nemlig ikke om jeg tør reise på ferie til en annen kant av landet. Lider av tvangstanker som sier det er farlig..

Et svar fra en fagperson som deg ville bety mye :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest tvangstanker er bare svada

det du ber om her er det bekreftelse på at det ikke er farlig. Det virker mot sin hensikt å spørre om det. Man bekjemper tvangstanker nettopp ved å ikke spørre om sånnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest må snart bestemme meg

det du ber om her er det bekreftelse på at det ikke er farlig. Det virker mot sin hensikt å spørre om det. Man bekjemper tvangstanker nettopp ved å ikke spørre om sånnt.

Ønsker et svar fra psykiateren slik at jeg kan printe det ut og lese det om og om igjen og på den måten bekjempe tvangstankene slik at jeg kommer meg på ferie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melba1365380968

Du kan få et svar fra meg, som daglig jobber med sannsynlighetsberegninger og statistikk:

Det går ikke an å si 100 % sikkert at det ikke kommer til å skje noe når du skal ut å fly, men det er SÆRDELES forsvinnende liten sannsynlighet for at noe farlig eller dødelig skal skje på akkurat din flytur.

Jeg håper du skjønner at du aldri kan helgardere deg mot at noe kan skje, og at du skjønner at vi alle må leve med en viss usikkerhet om hva fremtiden vil bringe. Men hvis du tenker på hva sannsynligheten for ulike hendelser er, så er den altså forsvinnende liten for at du skal oppleve en flyulykke. Du må fokusere på det når du vil overvinne tvangstanken om å ikke fly.

Jeg vet hvordan det er å helst ville vite 100 % sikkert om hva framtiden vil bringe, men jeg har lært meg at det ikke går an.

Håper det kan hjelpe deg litt, og god ferie!

(jeg skal også ut å fly imorgen, og jeg regner med at det går helt fint)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Melbas svar er godt. Ingenting er 100% ufarlig.

Å fly er særdeles lite farlig. Du må fly hver dag i 14.000 år for statistisk å få oppleve en flyulykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest må snart bestemme meg

Melbas svar er godt. Ingenting er 100% ufarlig.

Å fly er særdeles lite farlig. Du må fly hver dag i 14.000 år for statistisk å få oppleve en flyulykke.

TUSEN TAKK for svar!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest må snart bestemme meg

Du kan få et svar fra meg, som daglig jobber med sannsynlighetsberegninger og statistikk:

Det går ikke an å si 100 % sikkert at det ikke kommer til å skje noe når du skal ut å fly, men det er SÆRDELES forsvinnende liten sannsynlighet for at noe farlig eller dødelig skal skje på akkurat din flytur.

Jeg håper du skjønner at du aldri kan helgardere deg mot at noe kan skje, og at du skjønner at vi alle må leve med en viss usikkerhet om hva fremtiden vil bringe. Men hvis du tenker på hva sannsynligheten for ulike hendelser er, så er den altså forsvinnende liten for at du skal oppleve en flyulykke. Du må fokusere på det når du vil overvinne tvangstanken om å ikke fly.

Jeg vet hvordan det er å helst ville vite 100 % sikkert om hva framtiden vil bringe, men jeg har lært meg at det ikke går an.

Håper det kan hjelpe deg litt, og god ferie!

(jeg skal også ut å fly imorgen, og jeg regner med at det går helt fint)

Takk snille du for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tvangstanker er bare svada

Ønsker et svar fra psykiateren slik at jeg kan printe det ut og lese det om og om igjen og på den måten bekjempe tvangstankene slik at jeg kommer meg på ferie...

jo, men det i seg selv er en tvangshandling ser du :) Hilsen en som har vært der:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

jo, men det i seg selv er en tvangshandling ser du :) Hilsen en som har vært der:)

I starten av en behandling er det korrekt og smart å innhente faktisk kunnskap om sannsynligheten/risiko for det en er redd for skal skje. Det er noe helt annet enn å be om forsikringer om at noe er ufarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest må snart bestemme meg

I starten av en behandling er det korrekt og smart å innhente faktisk kunnskap om sannsynligheten/risiko for det en er redd for skal skje. Det er noe helt annet enn å be om forsikringer om at noe er ufarlig.

Takk NHD :-)

Jeg skal reise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...