Gå til innhold

medisiner, tannproblemer?? NHD


Gjest miss vesla

Anbefalte innlegg

Gjest miss vesla

Jeg har fått litt problemer med tennene mine. jeg har aldri hatt hull eller noe, er 22 år. sterke tenner generelt.

går på noen medisiner (stilnoct,seroquel,alopam,cipralex) (brukt flere slag, men det er disse jeg har brukt fast siste året), sliter periodevis med litt munntørrhet.

jeg lurer på om medisiner kan ødelegge tennene mine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Medisiner kan gi munntørrhet, som igjen kan slite på tennene. Det finnes sugetabletter som motvirker munntørrhet ved å tilføre kunstig spytt. Min tannlege har anbefalt meg å bruke fluortabletter i stedet, samt sukkerfri tyggegummi og pastiller, det setter i gang spyttproduksjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medisiner kan gi munntørrhet, som igjen kan slite på tennene. Det finnes sugetabletter som motvirker munntørrhet ved å tilføre kunstig spytt. Min tannlege har anbefalt meg å bruke fluortabletter i stedet, samt sukkerfri tyggegummi og pastiller, det setter i gang spyttproduksjonen.

og tyggis med fluor er ekstra bra ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Medisiner _kan_ nedsette spyttproduksjonen. Derfor: Pass på munnhygienen, sug gjerne noen fluortabletter per dag (barnestyrken), vær forsiktig med småspising mellom måltidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest miss vesla

og tyggis med fluor er ekstra bra ;-)

takk for svar! skal hamstre fluor!

skal ringe etter tnnlegetime i morra og få en sjekk.

det er så vannvittig dyrt.... håper man kan få hjelp med det? lever på trygd allerede, blir ikke rik av det....men, det blir vel en ordnings!

hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Jeg har brukt medisiner som setter ned spyttproduksjonen, og dermed kan være skadelig for tennene.

Gode tips du har fått her, jeg hadde også god nytte av og fukte munnen med vann.

Jeg går til tannlegen 2 ganger i året, slik slipper jeg unna de kjempestore kostnadene ved at det hoper seg opp. Slik har jeg klart og holde tennene i sjakk alle disse årene. Ja også være nøyen på tannpussen da :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...