Gå til innhold

NHD: Litium og hypomani(?)


Gjest psykojenta

Anbefalte innlegg

Gjest psykojenta

Jeg fulgte rådet ditt om å prøve å trappe opp litium.

13 dager etter opptrapping fikk jeg en meget oppstemt uke. Når den uka var omme, datt jeg ned i en "normal" uke for så å falle ned i en lettere nedstemt uke. Derfra en ny normal og en oppstemt uke igjen. Nå har jeg hatt to uker hvor jeg har skifta ganske mye- fra nedstemt en dag til oppstemt en annen. Har også skifta humøret enormt i løpet av en enkelt dag.

Så kommer spørsmålet mitt: Er det opptrappinga av Lithionit som har gjort meg sånn(det ser nesten sånn ut)?

Burde jeg trappe ned igjen(siste speil etter opptrapping=0.8)

Er det andre løsninger?? som å trappe ned Cipralex?

Jeg vil virkelig ikke ned igjen i gjørma(sånn jeg var på forrige litiumdose)

En liten ting til... Var til fastlegen min på forrige opptur og han sa han ville redusere dosen på Lithionit hvis jeg ble mer oppstemt/manisk..Er det virkelig sånn det blir behandla???

(var første time hos den nye legen- så han kunne jo bare vurdere ut fra akkurat der...ikke åssen jeg var til "vanlig")

Jeg har IKKE bipolar diagnose, "bare" depresjon og angst.

(går på morgen:Lithionit 83mg, Cipralex 20mg, Levaxin 100,

kveld: 83+41,5 og Zyprexa 5mg)

Håper på svar...eller råd...eller hva som helst egentlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg mener du bør beholde uendret dose litium, men trappe ned og seponere Cipralex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener du bør beholde uendret dose litium, men trappe ned og seponere Cipralex.

Kan jeg seponere på egenhånd??

Eller må jeg vente til behandleren min er friskmeldt( vært sykemeldt i snart to mnd, kan være hun er tilbake om èn uke, en mnd eller mer)??

Eller bør jeg kontakte fastlegen slik at jeg trapper ned mer forskriftsmessig?Hva om han råder meg til å trappe ned litium istedet da???

Har du noen råd??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hoggormen

Kan jeg seponere på egenhånd??

Eller må jeg vente til behandleren min er friskmeldt( vært sykemeldt i snart to mnd, kan være hun er tilbake om èn uke, en mnd eller mer)??

Eller bør jeg kontakte fastlegen slik at jeg trapper ned mer forskriftsmessig?Hva om han råder meg til å trappe ned litium istedet da???

Har du noen råd??

Uten å være noe fagmenneske vil jeg anbefale deg å ha oppfølging enten fra fastlegen eller psykiateren din når du trapper ned Cipralex for å få gjort det i riktig tempo.

Prøvde å trappe ned for så å seponere på egenhånd, men det gikk dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Kan jeg seponere på egenhånd??

Eller må jeg vente til behandleren min er friskmeldt( vært sykemeldt i snart to mnd, kan være hun er tilbake om èn uke, en mnd eller mer)??

Eller bør jeg kontakte fastlegen slik at jeg trapper ned mer forskriftsmessig?Hva om han råder meg til å trappe ned litium istedet da???

Har du noen råd??

Dette er egentlig såpass avansert at det bør styres av en kompetent fagperson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er egentlig såpass avansert at det bør styres av en kompetent fagperson.

Jeg har vært i samtale idag og vi er enige om å trappe ned 5 mg først for å se hvordan det går... Overlegen brukte ordet Hypoman på meg også...er ganske langt oppe...

Tusen takk for svar igjen c",)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...