Gå til innhold

Listeria


Gjest uke23

Anbefalte innlegg

Gjest uke23

Hei Jeg er gravid i uke 23 og er nettop kommet hjem fra ferie i Spania. Jeg har vært veldig forsiktig med hva jeg har spist og fulgt de råd jeg har fått. Men en dag var jeg på restaurant og spiste sjokolademousse rett og slett fordi jeg ikke tenkte meg om. I ettertid kom jeg til å tenke på at den inneholdt fløte. Jeg vet jo ikke om denne fløten var pasteurisert. Vet du om det er stor fare for at jeg har fått i meg listeria i denne moussen? Jeg tenker en del på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uansett er det ikke noe å få gjort noe med nå. Jeg tror (men vet ikke sikkert) det meste av melk i spania er pasteurisert eller faktisk ultrapasteurisert. Det er derimot ikke oster nedover i de landene der. Lykke til. Fortsetter bekymringene, snakk med jordmor eller legen din om dette neste gang. :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Hei, Jeg må tilstå at jeg har aldri hørt om noen som har fått Listeria-infeksjon via sjokolademousse. Heller ikke søk på internett gav noe svar. Jeg regner med at under varme strøk som i Spania blir melken alltid pasteurisert. Det er ikke mulig å oppbevare ubehandlet melk i forretning. Jeg tror at du kan trugt slappe av og ikke tenke mer på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...