Gå til innhold

Xanor bivirkninger


Gjest profile

Anbefalte innlegg

Gjest profile

Hei,

Bruker Xanor 2+3mg mot GAD og er i en opptrappingsfase. Jeg kan ikke si, og jeg har brukt dem et par uker, at de har hjulpet noe særlig på engstelse. Derimot har jeg blitt veldig trett og slapp. Sover +10t hver natt +1-2etter middag. Er dette Xanor-bivirkninger og vil de gi seg, (jeg har ferie og har liksom ikke lyst til å sove bort hele den)? En annen ting jeg har opplevd er at jeg sliter med å lese, dvs. få med meg det jeg leser, tror dere at dette har noe med Xanor'en å gjøre? Fint om noen har noen erfaringer, er så usikker på om jeg skal fortsette å trappe opp, vil jo så gjærne at det skal hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Etter min mening er du allerede grovt overmedisinert/dopet.

Forholdet mellom Xanor og Valium er et sted mellom 1:10 og 1:20 dvs at 5 mg Xanor tilsvarer 50-100 mg Valium. På denne dosen blir de fleste sløve.

Xanor mot GAD er etter min mening feilbehandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bruker det som hjelper

Etter min mening er du allerede grovt overmedisinert/dopet.

Forholdet mellom Xanor og Valium er et sted mellom 1:10 og 1:20 dvs at 5 mg Xanor tilsvarer 50-100 mg Valium. På denne dosen blir de fleste sløve.

Xanor mot GAD er etter min mening feilbehandling.

Og hvis ikke noe annet hjelper da NHD? Skal man gå til grunne på grunn av prinsipper??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Og hvis ikke noe annet hjelper da NHD? Skal man gå til grunne på grunn av prinsipper??

Etter noen måneder har en da både GAD og benzoavhengighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reidar Rose

Siden du bruker 6 mg Xanor daglig, går jeg ut ifra at du har en GAD

som er relativt sterk og hemmende (eller du ikke har tålt/ikke

respondert på annen medisin).

Jeg bruker også Xanor 6 mg mot panikkangst. Det er riktignok depot-

tabl. Evn. bivirkninger er dog det samme.

Jeg ble også veldig trøtt i begynnelsen av behandlingen, men for meg

gikk det over etter en ukes tid. Forøvrig har jeg ingen andre

bivirkninger.

Grunnen til at jeg bruker Xanor, er at jeg ikke har hatt effekt av

andre medisiner.

Aller mennesker reagerer jo forskjellig på samme medisin. Jeg vil

tro at denne trøttheten/sover mye vil forsvinne gradvis.

Xanor er et benzo-prepratat, dog er det ikke en sovemedisin.

Jeg har brukt Xanor Depot i mange år nå og blir overhode ikke

trøtt eller sover mye.

Håper som sagt at dette går over etter en stund (nesten sikker på

det). Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Ettersom du ikke syns Xanor hjelper etter et par ukers bruk, burde du oppsøke legen igjen og si i fra, og spørre om å prøve en annen medisin.

Finns mange forskjellige medisiner mot GAD.

Jeg har brukt Xanor 1 mg tabletter før, men så fikk jeg ny lege, og det betyr gjerne nye medisiner også, så nå bruker jeg Valium 5 mg og Fontex 20 mg.

Hjelper det også. For meg hvertfall.

Men som sagt; spør om du kan prøve noe annet istedet.

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ink1365380698

Etter noen måneder har en da både GAD og benzoavhengighet.

Valium fungerte for meg mot GAD i veldig mange år. Så begynte jeg å få vyer om at jeg kanskje kunne bli frisk av AD. Og resten av historien kjenner du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ink1365380698

Etter noen måneder har en da både GAD og benzoavhengighet.

Aldri har min somatiserte GAD vært værre(kronisk svimmel-trykk i hodet- energiløs), aldri har min mer sosialangst vært verre, i tillegg har jeg takket være ssri fått panikkangst- dvs. angst for panikkangst fordi jeg fikk noen forferdelige anfall på ssri, og aldri har jeg vært deprimert før jeg seponerte cipralex.Nå har jeg altså i tillegg til økte 13 år gamle plager fått endogen depresjon og panikk angst-angst takket være AD. Jeg drev en butikk. Den har jeg måttet selge! Og er nå på rehabilitering, tør ikke kjøre bil, og tør nesten ikke prate med folk. Jeg har blitt ufør pga ssri. Men takket være valium så har jeg litt liv. Men veldig amputert et. Og jeg gjentar at jeg faktisk drev egen butikk og reiste på innkjøpsrunder og hadde kontinuerlig kundekontakt før dette ssri førsøket. Det er bare for ille. Eller hva?

Og en ting til - jeg så en gang et innlegg fra deg NHD, at du og mente det var for mye moralisering rundt benzopreparater. Du synes å bruke 15 mg valium om dagen ikke var verre enn å røyke fem sigaretter om dagen. Tror dette innlegget var fra 2003-2004. Jeg merket meg det- og tenkte du var en av de psykiatikerne med fornuft. Min meget erfarne modum bad psykiater som jeg gikk til et par år før hans sluttet sin privatpraksis mente det samme. Og sa at jeg ikke skulle gå å ha dårlig samvittighet for at jeg måtte bruke denne type medisiner, og at psykiatrien ville vært hjelpeløs uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jordbærpiken

Aldri har min somatiserte GAD vært værre(kronisk svimmel-trykk i hodet- energiløs), aldri har min mer sosialangst vært verre, i tillegg har jeg takket være ssri fått panikkangst- dvs. angst for panikkangst fordi jeg fikk noen forferdelige anfall på ssri, og aldri har jeg vært deprimert før jeg seponerte cipralex.Nå har jeg altså i tillegg til økte 13 år gamle plager fått endogen depresjon og panikk angst-angst takket være AD. Jeg drev en butikk. Den har jeg måttet selge! Og er nå på rehabilitering, tør ikke kjøre bil, og tør nesten ikke prate med folk. Jeg har blitt ufør pga ssri. Men takket være valium så har jeg litt liv. Men veldig amputert et. Og jeg gjentar at jeg faktisk drev egen butikk og reiste på innkjøpsrunder og hadde kontinuerlig kundekontakt før dette ssri førsøket. Det er bare for ille. Eller hva?

Og en ting til - jeg så en gang et innlegg fra deg NHD, at du og mente det var for mye moralisering rundt benzopreparater. Du synes å bruke 15 mg valium om dagen ikke var verre enn å røyke fem sigaretter om dagen. Tror dette innlegget var fra 2003-2004. Jeg merket meg det- og tenkte du var en av de psykiatikerne med fornuft. Min meget erfarne modum bad psykiater som jeg gikk til et par år før hans sluttet sin privatpraksis mente det samme. Og sa at jeg ikke skulle gå å ha dårlig samvittighet for at jeg måtte bruke denne type medisiner, og at psykiatrien ville vært hjelpeløs uten.

''Forholdet mellom Xanor og Valium er et sted mellom 1:10 og 1:20 dvs at 5 mg Xanor tilsvarer 50-100 mg Valium. ''

Det vil si at 6 eller noe sånn blir over 50, kanskje over 100 mg valium, kanskje det er derfor han sier det ikke er bra? Det er jo mye mer enn 15 mg...

Nå vet ikke jeg noe om styrke og sånn ifh til valium.

Håper du får det bedre etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jordbærpiken

Aldri har min somatiserte GAD vært værre(kronisk svimmel-trykk i hodet- energiløs), aldri har min mer sosialangst vært verre, i tillegg har jeg takket være ssri fått panikkangst- dvs. angst for panikkangst fordi jeg fikk noen forferdelige anfall på ssri, og aldri har jeg vært deprimert før jeg seponerte cipralex.Nå har jeg altså i tillegg til økte 13 år gamle plager fått endogen depresjon og panikk angst-angst takket være AD. Jeg drev en butikk. Den har jeg måttet selge! Og er nå på rehabilitering, tør ikke kjøre bil, og tør nesten ikke prate med folk. Jeg har blitt ufør pga ssri. Men takket være valium så har jeg litt liv. Men veldig amputert et. Og jeg gjentar at jeg faktisk drev egen butikk og reiste på innkjøpsrunder og hadde kontinuerlig kundekontakt før dette ssri førsøket. Det er bare for ille. Eller hva?

Og en ting til - jeg så en gang et innlegg fra deg NHD, at du og mente det var for mye moralisering rundt benzopreparater. Du synes å bruke 15 mg valium om dagen ikke var verre enn å røyke fem sigaretter om dagen. Tror dette innlegget var fra 2003-2004. Jeg merket meg det- og tenkte du var en av de psykiatikerne med fornuft. Min meget erfarne modum bad psykiater som jeg gikk til et par år før hans sluttet sin privatpraksis mente det samme. Og sa at jeg ikke skulle gå å ha dårlig samvittighet for at jeg måtte bruke denne type medisiner, og at psykiatrien ville vært hjelpeløs uten.

Eh... her var jeg helt på bærtur med den utregninga... tror jeg. Uff. *rødme* ..sorry...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ink1365380698

''Forholdet mellom Xanor og Valium er et sted mellom 1:10 og 1:20 dvs at 5 mg Xanor tilsvarer 50-100 mg Valium. ''

Det vil si at 6 eller noe sånn blir over 50, kanskje over 100 mg valium, kanskje det er derfor han sier det ikke er bra? Det er jo mye mer enn 15 mg...

Nå vet ikke jeg noe om styrke og sånn ifh til valium.

Håper du får det bedre etterhvert.

0,5 mg xanor = 5 mg valium. så 6 xanor er 60 mg valium. Det har iallefall blitt skrevet her før. Men spørs om dette kan sammenlignes helt. Det er jo forskjellige virkestoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jordbærpiken

0,5 mg xanor = 5 mg valium. så 6 xanor er 60 mg valium. Det har iallefall blitt skrevet her før. Men spørs om dette kan sammenlignes helt. Det er jo forskjellige virkestoffer.

Ja, jeg legger meg langflat.

Uttalte meg om noe jeg hverkan har peiling på, samtidig som jeg leste altfor raskt og fikk en feilkobling i hjernen!

Beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reidar Rose

Etter min mening er du allerede grovt overmedisinert/dopet.

Forholdet mellom Xanor og Valium er et sted mellom 1:10 og 1:20 dvs at 5 mg Xanor tilsvarer 50-100 mg Valium. På denne dosen blir de fleste sløve.

Xanor mot GAD er etter min mening feilbehandling.

NHD: jeg blir ikke sløv/dopa. Klarer endelig å fungere i hverdagen.

Det er en stor lettelse. Men som sagt vet jeg ikke om det er

noen stor forskjell på vanlig Xanor og Xanor Depot - som jeg går på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Reidar Rose

Ja, jeg legger meg langflat.

Uttalte meg om noe jeg hverkan har peiling på, samtidig som jeg leste altfor raskt og fikk en feilkobling i hjernen!

Beklager.

Håper NHD kan svare litt mer utdypende ang. dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reidar Rose

Etter min mening er du allerede grovt overmedisinert/dopet.

Forholdet mellom Xanor og Valium er et sted mellom 1:10 og 1:20 dvs at 5 mg Xanor tilsvarer 50-100 mg Valium. På denne dosen blir de fleste sløve.

Xanor mot GAD er etter min mening feilbehandling.

...mener: hvorfor er ikke jeg "dopet" ? f. eks. NHD ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NHD: jeg blir ikke sløv/dopa. Klarer endelig å fungere i hverdagen.

Det er en stor lettelse. Men som sagt vet jeg ikke om det er

noen stor forskjell på vanlig Xanor og Xanor Depot - som jeg går på.

Antageligvis fordi du har brukt Xanor lenge.

Den sløvende effekten er jo bare i begynnelsen, og avtar etterhvert.

Og kan hende det er annerledes med Xanor Depot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fortsatt..Happiness:o)

Hei du!

Jeg skjønner ikke helt opplegget rundt din bruk/opptrapping av xanor. Selv har jeg brukt den i flere omganger, både depot og vanlige tabletter. Valgte etterhvert depot. Jeg har GAD, men hyperventilerer nokså mye til tider, så en viss form for kontrollert panikkangst ligger nok innebygd i GADen min. Som tenåring startet jeg livet med angst med panikkanfall. Jeg føler ikke jeg har helt typisk GAD kanskje heller. Det har vært en bra medisin for meg i forhold til min/-e diagnose/-r.

Stort sett har jeg gått på rundt 4 mg. På 5 mg blir det for mye for meg personlig. MEN jeg har alltid trappet opp rimelig sakte. Ikke på to tre uker slik du beskriver. Den første uken toppen 1 mg. Og man trapper da vel ikke opp til en slags "ønsket" dose uten å se etterhvert hvor mye du faktisk trenger. Du kan jo ikke vite hvilken dose du skal ende opp med hvis du ikke har prøvd den før. Noen har god virkning på 1 mg. Selv fant jeg ut at rundt 4 mg er dosen for meg. Og uansett hva NHD skriver, var jeg ikke overmedisinert på den dosen. Uten å ha faglig belegg tror jeg dette er veldig individuelt. Og min psykiater syntes 4 mg var greit for meg. Men han var temmelig nøye med seponering etter 8 mnd. Og når jeg fulgte hans råd er det den medisinen jeg har hatt minst problemer med av alt jeg harv prøvd. Og jeg har prøvd plenty med medisiner dessverre. Følte meg temmelig klar, ikke sløv. Jeg vet veldig godt hvordan det kjennes ut å være overmedisinert. Jeg har ikke vært det på 4 mg. Omgivelsene har aldri opplevd meg som overmedisinert på xanor. Jeg har spurt mange. Men det har de imidlertid gjort ved bruk av de fleste andre medisiner jeg har prøvd, efexor, cipralex, tolvon, cipramil, sobril, p.forte med mer. Om ikke overmedisinert, så har de i hvertfall gitt uttrykk for at de har sett/opplevd at jeg har vært medisinert. Muligens på grunn av bivirkninger som jeg ikke hadde på ønsket xanordose.

Å sammenligne (et forholdstall) på xanor og sobril er helt umulig for meg. Fordi de virker og oppleves så ufattelig ulikt på meg, og jeg har god erfaring med begge. Men xanor virker ikke neddopende på meg ved "min" optimale dose og kjennes helt annerledes ut i kroppen enn sobril. (vival har jeg ikke prøvd) Xanor er jo ikke i seg selv muskelavslappende på samme måte som sobril. Jeg har aldri gått på xanor i mer enn 8-9 mnd. Nedtrappingen har gått helt greit, selv om jeg vet at mange strever med det i følge NHD. Jeg har trappet ned med 0.5 mg i uken.

Min erfaring er at en må trappe opp sakte og kjenne etter hvordan nåværende dose kjennes ut. Det har ikke du gjort, men bare kjørt på. Sier ikke at det er din feil eller noe slikt.Kanskje har legen din sat du skulle gjøre det slik. Bare at jeg tror personlig det er uheldig. Ville trappet ned igjen og stått på en lavere dose en stund og tatt det derfra. Selv fikk jeg hodepine og ble trøtt og rar på 5 mg. Mens 4 mg fungerte bra. Så hos meg er det i hvertfall litt hårfint virker det som.

Selvfølgelig har jeg vært avhengig. Det er en planlagt avhengighet og skal styres deretter av behandlende psykiater. I hvertfall skal det være en psykiater i kulissene med denne medisinen. Primærleger vet stort settt fint lite om medisinen siden de ikke kan skrive den ut før en psykiater har satt i gang medisineringen.

Jeg skal begynne på igjen med xanor nå, etter et langt opphold. Regner ikke med å være opp i dose den første måneden, heller et godt stykke ute i den andre. Kanskje reagerer jeg merkelig eller mot normalt på xanor, men dette er nå likevel min erfaring med medisinen, etter tre eller fire 8 mndskurer.

Litt rotete kanske, men jeg er litt trøtt i dag, så jeg orker ikke redigere. Ville trappet ned over en relativt kort tid til 1 mg. (Sånn deromkring.) Stått på det et par uker og tatt det forsiktig derfra. Kanskje noen synes det er dumt å gi direkte medisinråd på denne måten, men det er ikke mer skadelig eller uheldig enn det du gjør nå, tror jeg. Så jeg våger meg på dette rådet. Du har gått på det så kort at nedtrapping ikke burde være blitt et problem ennå. Kanskje skal du aldri opp i den dosen du er på nå. Så å stå på den i påvente av at bivirkninger skal gi seg synes jeg ikke er en god ide.

Jaja. Det er skrevet i beste mening i hvertfall. Det er litt av en utfordring å finne rett medisin, rett dose, rett opptrapping. Håper du finner ut av det. Og selvfølgelig må du jo ta opp dette med din behandlende lege.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

0,5 mg xanor = 5 mg valium. så 6 xanor er 60 mg valium. Det har iallefall blitt skrevet her før. Men spørs om dette kan sammenlignes helt. Det er jo forskjellige virkestoffer.

Fellessvar på en del innlegg.

Jeg står fast ved det med 15 mg Valium.

Slik jeg oppafattet det opprinnelige innlegget på denne tråd, har trådstarter gått fra ingenting til 5 mg Xanor i løpet av to uker og skal fortsette opptrapping. Dette mener jeg er helt feil. En burde testet ut om langt lavere doser var tilstrekkelig før en evt trappet opp et hakk for igjen å evaluere.

Ja, det kan sammenlignes. Xanor 5 mg tilsvarer >50 mg Valium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest profile

Fellessvar på en del innlegg.

Jeg står fast ved det med 15 mg Valium.

Slik jeg oppafattet det opprinnelige innlegget på denne tråd, har trådstarter gått fra ingenting til 5 mg Xanor i løpet av to uker og skal fortsette opptrapping. Dette mener jeg er helt feil. En burde testet ut om langt lavere doser var tilstrekkelig før en evt trappet opp et hakk for igjen å evaluere.

Ja, det kan sammenlignes. Xanor 5 mg tilsvarer >50 mg Valium.

For å klargjøre det så startet jeg meg 0,5mg i tre dager, så 1mg i tre dager, 1,5mg i tre dager. Nå har behenadleren ferie da, men meningen var at jeg skulle komme opp i 6-8mg. Han mente at en måtte prøve såpass før en kunne si om det virket eller ikke....

Jeg bruker også Anafranil 350mg per dag fra før, den har hjulpet litt på tvangslidelse men ikke så mye på engstelse tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fortsatt..Happiness:o)

For å klargjøre det så startet jeg meg 0,5mg i tre dager, så 1mg i tre dager, 1,5mg i tre dager. Nå har behenadleren ferie da, men meningen var at jeg skulle komme opp i 6-8mg. Han mente at en måtte prøve såpass før en kunne si om det virket eller ikke....

Jeg bruker også Anafranil 350mg per dag fra før, den har hjulpet litt på tvangslidelse men ikke så mye på engstelse tror jeg.

Er det en psykiater som gir deg denne behandlingen?

Og hvorfor setter en behandler en pasient på en slik voldsom og rask opptrapping mens han er på ferie?

Det sitter jeg og lurer på.

Når en psykiater skal sette i gang denne behandlingen, er det jo blant annet fordi en skal følges opp mer enn en primærlege har kunnskap og mulighet til å gjøre. At du må opp i 6-8 mg for å se om det virker høres i beste fall rart ut, i verste fall ut som uvitende sprøyt. Beklager at jeg kanskje er litt vel i det direkte hjørnet i dag. Jeg mener fortsatt du burde ned i dose og bruke tid på å kjenne etter hvor mye du eventuelt trenger.

Men skjønner du må snakke med behandlende lege. Det er derfor man ikke skal starte opp noe så voldsomt mens legen ikke er tilgjengelig. Etter min mening. Kanskje kan du få tak i legen, men han står vel på det han mener er rett kunnskap rundt xanormedisinering.

Ikke helt enkelt. Jeg ville trappet ned en del igjen. Og forstår det slik at det ville NHD også gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...