Gå til innhold

født uten livmor


Gjest trist og litt frustrert jente 22

Anbefalte innlegg

Gjest trist og litt frustrert jente 22

hei! jeg er ei 22 år gammel jente som visstnok er født uten livmor og alt som hører med. det var rett før jula i 2005 jeg for første gang skulle dra til gynekolog, bare for å sjekke at alt var i orden. innerst inne visste jeg vel at det ikke var det, i og med at jeg ikke hadde noen ordentlige tegn på mensen bla, bare litt småblødninger et par ganger i året kanskje. men siden min mor fikk mensen veldig sent, tenkte jeg at dette også gjaldt meg. men neida, hos gynekologen fikk jeg vite det.. jeg har ikke livmor, ikke livmorhals eller noenting.. det eneste jeg har er skjede, så jeg kan ha sex, og å ha sex funker veldig bra. og så fant de et par eggstokker som så veldig friske ut. dette kom jo som et stort sjokk, få vite at man ikke kan få barn og føre slekta si videre, jeg syns det var helt forferdelig og svimte av. jeg ble også flau, det er jo det som er med kvinnen, hun er den som skal bære og føde barna våre, og det kan ikke jeg. jeg ble også utrolig forbannet etter et par undersøkelser til da det kom frem at mine narkomane foreldre er skyld i min ulykke. de har kommet frem til at jeg ble "lagd" i rus, at min mor har ruset seg mens hun gikk gravid og at jeg ble født i rus. på grunn av dette har jeg blitt "misdannet". min bror er helt hjerneskadet pga samme grunnen. men jeg har tenkt med meg selv at det ikke er kroken på døren av den grunn, jeg kunne manglet to bein eller det kunne vært jeg som var hjerneskadet. jeg er veldig oppegående på alle mulig andre måter og lever et helt normalt liv. men jeg tenker på det hver kveld før jeg sovner, og jeg tenker på det hver gang jeg ser en liten baby.. jeg leste om ei som fjernet sin livmor fordi hun hadde så forferdelig mens og aldri kunne tenke seg barn, hvorfor kunne ikke hun vært født uten livmor og jeg med? sånn tenker jeg mye.. hvorfor får et 15-årig barn lov til å få barn og faktisk beholde det? mens et gift, velstående ektepar blir sjekket i flere år og må igjennom utallige tester for å få lov til å adoptere et stakkars barn fra afrika som hadde fått det mye bedre i norge, uansett??? hvem styrer alt dette?? hvem må åpne øynene sine?? går det ann å få operert inn livmor og det som hører med?vil det evt koste noe? åssen kan man få informasjon om surrugatmødre? ... håper på svar.. mvh meg=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom du har eggstokker kan du kanksje bruke en surrogatmor. Leste nettopp i avsien at i USA tar de 300 000 kr for dette. Men synes du skal vente med det til du blir litt eldre. Lev livet nå og kos deg. Du bør kanskje være godt etablert og ha god jobb for å ha råd til dette, så du bør kanskje satse på det først?

Du kan jo også adoptere. Utrolig mange gjør dette.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler veldig med deg, men synes absolutt ikke du skal føle deg mindreverdig.

At du føler sinne og bebreidelse overfor foreldrene dine, er også forståelig. Men verden er dessverre ikke noe rettferdig sted - og alternativet ville vel kanskje vært at du ikke var avlet i det hele tatt. Mange lever et godt liv uten barn eller med adoptivbarn (jada, jeg vet at det er en mager trøst for deg akkurat nå).

Her er litt informasjon:

http://www1.vg.no/helse/artikkel.php?artid=180334

http://www.onskebarn.no/forum/archive/index.php/t-7769.html

Forøvrig synes jeg du burde få ordentlig informasjon av en spesialist, hvis du ikke fikk det. Man burde ikke bare få beskjed om at heisan, her mangler det noen organer, og bli sendt hjem. Spør og grav, og be om viderehenvisning hvis ikke legen din har særlig peiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Mette Moen, Gynekolog

Hei

Du har ikke lagt ditt innlegg til legen, men jeg synes likevel jeg vil svare deg. Jeg kjenner ikke til at uheldig livstil hos foreldre kan hemme utviklingen av livmoren hos fosteret. (Jeg har behandlet en del jenter med samme utvikligsavvik som du tilsynelatende har). Det er rart at din skjede er normalt utviklet hvis du ikke har livmor. Jeg synes du skal snakke med din lege/gynekolog om å få utført MR undersøkelse av underlivet så man kan få klarlagt anatomien hos deg. Det er viktig samtidig å få sjekket urinveissystemet.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...