Gå til innhold

prematur, seteleie og keisersnitt


Gjest lill77

Anbefalte innlegg

Gjest lill77

Hei Jeg fødte en datter for litt over et år siden. Hun satt i seteleie, vannet gikk litt over 4 uker før tiden og siden hun satt i sete - og jeg var på grensen i bekkenstørrelse til å kunne føde henne normalt valgte de å ta henne med keisersnitt. Det jeg lurer på er sjansen for at alt dette eller noe av dette er gjentagende. Hva er sjansen for at det blir prematurt samt keisersnitt ved min neste fødsel? Blir det noen større sjanse for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror jeg har lest at premature rier har årsaker som gjør at det er fare for gjentakelse, mens prematur vannavgang har årsaker som gjør at det mer er et engangstilfelle.

Seteleie er det en viss fare for gjentakelse, men det er ikke sånn at det garantert skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førstemann hos oss var prematur, i seteleie og ble tatt med keisersnitt. 14 mnd etterpå fødte jeg andremann vaginalt uten problemer.

Jeg var en periode redd for livmorruptur siden fødslene kom så tett, men jordmor forsikret meg om at sjansen var kjempeliten og at de uansett ville følge litt ekstra med.

Andremann var også prematur (første uke 36, andre uke 35). Da jeg ventet tredjemann var "alle" sikre på at han også skulle komme prematurt, men han ventet til et stykke ut i uke 37 han da :)

Så lenge man ikke vet noe om hvorfor du fødte prematurt er det absolutt ikke sikkert du føder prematurt igjen.

Selv mistenker jeg at termin var feil på andremann, men ingen hører jo på mor ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førstemann hos oss var prematur, i seteleie og ble tatt med keisersnitt. 14 mnd etterpå fødte jeg andremann vaginalt uten problemer.

Jeg var en periode redd for livmorruptur siden fødslene kom så tett, men jordmor forsikret meg om at sjansen var kjempeliten og at de uansett ville følge litt ekstra med.

Andremann var også prematur (første uke 36, andre uke 35). Da jeg ventet tredjemann var "alle" sikre på at han også skulle komme prematurt, men han ventet til et stykke ut i uke 37 han da :)

Så lenge man ikke vet noe om hvorfor du fødte prematurt er det absolutt ikke sikkert du føder prematurt igjen.

Selv mistenker jeg at termin var feil på andremann, men ingen hører jo på mor ;)

Hei igjen, bare slenger meg på: Nå har jeg begynt å tenke, vet du.. Kunne du ha skrevet noen ord om hvordan du opplever det å ha tre barn i forhold til to?

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg fødte andremann i seteleie (vaginal fødsel) og fikk vite at det var bittelitt økt risiko for seteleie også tredje gang. Livmorens form kan være med på å påvirke hvordan babyen ligger. Uansett var det mye større sjanse for at det neste gang ble hodeleie. Tredjemann ble, som førstemann, født i hodeleie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, bare slenger meg på: Nå har jeg begynt å tenke, vet du.. Kunne du ha skrevet noen ord om hvordan du opplever det å ha tre barn i forhold til to?

Klem

Det kan jeg jo :)

Det jeg synes er koselig er at det er enda en som gir meg smil, klemmer og masse vis av moro.

Det merkes jo at det er enda en som skal ha oppmerksomhet, men jeg synes ærlig talt ikke det er så veldig slitsomt (alltid).

Det som overrasket meg litt var hvor uforberedt jeg egentlig var på spedbarnstiden. Jeg trodde jo jeg var godt forberedt siden jeg hadde vært gjennom det 2 ganger før, men jeg følte meg nesten like uerfaren som med førstemann. Og jeg ble minst like sliten...

Det var kjekt å ha to storesøster som kunne hjelpe til litt. De kunne holde øye med ham så jeg kunne gå på do. De kunne hente smokk eller gulpeklut. De kunne gjøre småting for meg mens jeg ammet osv.

Samtidig var det to storesøster som gjerne ville dulle og stelle når jeg egentlig mente han burde få være litt i fred. Og når han ble litt større var det utrolig kjekt å løfte og bære lillebroren sin - ikke alltid like morsomt for lillebror :)

Nå er lillebror 21 mnd og "stor" gutt. Han elsker å være sammen med søstrene, og de synes ofte det er kjekt - men langt fra alltid. Da blir det veldig trist å være liten gutt.

Fordelen med å ha de to eldste såpass mye større er at de to kan leke litt alene, både ute og inne, mens lillebroren sover. Da blir det av og til et lite avbrekk for mor også.

Logistikken synes jeg har gått greit. Det er ikke noe særlig stress med å kle på/kle av, lage mat osv. Jeg merker ikke noe særlig til at det er en til der.

Plass i bil er litt vanskeligere. Vi har nå kjøpt en stor Volvo der det er god plass til 3 barnseter, ellers er det trangt. Nå minsten brukte babysete, så koblet vi ut airbagen i fremsetet og satte ham bakovervendt der, ellers ble det knapt med plass til bena våre i fremsetene.

Nå sitter han fremovervendt i baksetet, og det er akkurat så det går med bilbeltene. Den andre bilen vår, en litt eldre Toyota Avensis har bedre plass bak enn en ny Avensis - merkelig men sant.

Jeg ønsker meg HiAce eller noe lignende, men det går ikke mannen med på ;)

Ulempen, hvis man skal si det slik, er at småbarnstiden blir forlenget. Hadde vi ikke fått lillebror, så hadde jeg nå hatt 2 skolebarn som i store trekk klarer seg selv.

Samtidig ville vi gått glipp av verdens skjønneste lille gutt som har snodd oss alle rundt lillefingeren sin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...