Gå til innhold

Barn og temperemant


Gjest ingrid andresen

Anbefalte innlegg

Gjest ingrid andresen

Hei.. Jeg er alene mor med en sønn som blir 12 år om en måned. Han er ganske kraftig i vekst. Vi har desverre flyttet litt, han og jeg, og han har mistet litt venner på grunn av det. Han har økt i vekst siste året. Han er nå i tillegg svært variable i humøret. Jeg som mor legger skylden på meg selv, jeg jobber hver dag som sykepleier, og har kansjke ikke så god tid til han som jeg burde ha. Hans far skylder også på meg, og kaller meg ting mens sønnen hører på. I tillegg holder han ikke avtaler i forhold til sønnen sin. Vi har vært på faimlirådgiviningskontor 4 ganger, men avtalene blir like fullt brutt. Jeg sliter med å finne en måte å hanskes med humøret til sønnen min. Jeg er overbevist om at vekt og humør henger sammen, men jeg har vansker med å nå inn til sønnen min. Jeg trenger hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg er enig i dine tanker.

Overvekt i bandommen er et meget stort stressmoment. Jeg mener det er foreldrenes ansvar, og overvekt i barndommen er meget vanskelig å bli kvitt i voksen alder.

Det er helt avgjørende at foreldre og andre omsorgspersoner står sammen om grensene og tiltakene. Kan du søke råd hos fastlege/helsestasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ingrid andresen

Jeg er enig i dine tanker.

Overvekt i bandommen er et meget stort stressmoment. Jeg mener det er foreldrenes ansvar, og overvekt i barndommen er meget vanskelig å bli kvitt i voksen alder.

Det er helt avgjørende at foreldre og andre omsorgspersoner står sammen om grensene og tiltakene. Kan du søke råd hos fastlege/helsestasjon?

Allerede for ett år siden var jeg i kontakt med PP tjenesten, spurte de til råds, men de ba meg om å komme tilbake om det ble kritisk.

For tre måneder siden tok jeg sønnen min med meg til fastlegen, som kom med en hel haug med ukloke råd, som å kutte ut middag etc. Sønnen min spiser godt, men sunt, trener fotball tre ganger i uka, men har ordentlig mage og ikke minst...pupper. Jeg skal følge ditt råd og forhøre meg på helsestasjon. Evt også en annen lege.

Hva med BUP, kan de hjelpe oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allerede for ett år siden var jeg i kontakt med PP tjenesten, spurte de til råds, men de ba meg om å komme tilbake om det ble kritisk.

For tre måneder siden tok jeg sønnen min med meg til fastlegen, som kom med en hel haug med ukloke råd, som å kutte ut middag etc. Sønnen min spiser godt, men sunt, trener fotball tre ganger i uka, men har ordentlig mage og ikke minst...pupper. Jeg skal følge ditt råd og forhøre meg på helsestasjon. Evt også en annen lege.

Hva med BUP, kan de hjelpe oss?

Hvis han er såpass overvektig som du sier så spiser han ikke bare sunt. Er du sikker på at det du har i skapene er sunne saker? En del frokostblandinger inneholder sinnssvakt mye sukker f.eks.! Og hva spiser han på skolen når du ikke ser det? Og hvordan er det med middagen? Spiser han 3 porsjoner når det hadde holdt med 1 1/2? Mest saus og poteter eller spiser han godt med grønnsaker også? Hva har han på skiva? Nugatti, syltetøy eller magert pålegg med grønt på? Grovt brød eller (for) lyst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Liker han spille tennis? Enn fotball? Svømming? Fisketurer?

Vil han like om du tilbyr deg å bli med noen ganger? Humøret hans kan bli bedre av mosjon... Og mosjon har jo den ønskelige effekt på kroppsfasong også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han er såpass overvektig som du sier så spiser han ikke bare sunt. Er du sikker på at det du har i skapene er sunne saker? En del frokostblandinger inneholder sinnssvakt mye sukker f.eks.! Og hva spiser han på skolen når du ikke ser det? Og hvordan er det med middagen? Spiser han 3 porsjoner når det hadde holdt med 1 1/2? Mest saus og poteter eller spiser han godt med grønnsaker også? Hva har han på skiva? Nugatti, syltetøy eller magert pålegg med grønt på? Grovt brød eller (for) lyst?

jøss da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest kvass

Hvis han er såpass overvektig som du sier så spiser han ikke bare sunt. Er du sikker på at det du har i skapene er sunne saker? En del frokostblandinger inneholder sinnssvakt mye sukker f.eks.! Og hva spiser han på skolen når du ikke ser det? Og hvordan er det med middagen? Spiser han 3 porsjoner når det hadde holdt med 1 1/2? Mest saus og poteter eller spiser han godt med grønnsaker også? Hva har han på skiva? Nugatti, syltetøy eller magert pålegg med grønt på? Grovt brød eller (for) lyst?

den var litt kvass. For alt du vet kan da gutten ha stoffskifteproblemer etc. Ville ha snakket med en fornuftig lege, tatt blodprøver, og tatt det derifra. Evt få et opplegg ang måltider fra fagperson. Men moren sier han spiser sunt, så gjør han nok det. Råder moren også til å bli mer selvstendig som forelder, slik at både hun og gutten slipper å bli så skuffet over den ansvarsløse eksmannen/faren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allerede for ett år siden var jeg i kontakt med PP tjenesten, spurte de til råds, men de ba meg om å komme tilbake om det ble kritisk.

For tre måneder siden tok jeg sønnen min med meg til fastlegen, som kom med en hel haug med ukloke råd, som å kutte ut middag etc. Sønnen min spiser godt, men sunt, trener fotball tre ganger i uka, men har ordentlig mage og ikke minst...pupper. Jeg skal følge ditt råd og forhøre meg på helsestasjon. Evt også en annen lege.

Hva med BUP, kan de hjelpe oss?

Jeg ser at flere oppfattet innlegget mitt til deg som kvasst og ufint - det var slett ikke meningen! Jeg ber om unnskyldning dersom du også oppfatter det slik, det er bare det at det er mange som tror de spiser sunt, men som slett ikke gjør det.

Lykke til videre med å hjelpe gutten din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...