Gå til innhold

Får ikke igjen depositum!


Gjest hva kan gjøres?

Anbefalte innlegg

Gjest hva kan gjøres?

Broren min leier i utlandet og betalte 6000 kr i depositum. Han har bodd i leiligheten ett år og skal nå flytte. Utleier sier at han vil bruke depositumet på oppussing, og at broren min ikke får igjen pengene! Broren min har ikke ødelagt noe og har behandlet leiligheten pent, så da er det vel feil å ta depositumet på å pusse opp? Leiligheten var i ok stand da han flyttet inn, og som student trenger han pengene.

Kan ingenting gjøres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest midia

Hvor er depositumet nå? i bank med gjensidig kontrakt?

Hvis det siste så skal huseier dokumentere at det trengs reperasjoner pga leietaker da gjelder ikke normal slitasje.

Ingen kan dra i banken å få ut pengene alene ved en sånn kontrakt.

Hvis det ikke er skrevet kontrakt og det er huseier som sitter på pengene er det nok værre å få dem tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hva kan gjøres?

Hvor er depositumet nå? i bank med gjensidig kontrakt?

Hvis det siste så skal huseier dokumentere at det trengs reperasjoner pga leietaker da gjelder ikke normal slitasje.

Ingen kan dra i banken å få ut pengene alene ved en sånn kontrakt.

Hvis det ikke er skrevet kontrakt og det er huseier som sitter på pengene er det nok værre å få dem tilbake.

Det ble skrevet kontrakt, men jeg vet ikke hvor pengene er. Er det altså vanlig å ha de i banken og at begge må møte for uttak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hva kan gjøres?

Hvor er depositumet nå? i bank med gjensidig kontrakt?

Hvis det siste så skal huseier dokumentere at det trengs reperasjoner pga leietaker da gjelder ikke normal slitasje.

Ingen kan dra i banken å få ut pengene alene ved en sånn kontrakt.

Hvis det ikke er skrevet kontrakt og det er huseier som sitter på pengene er det nok værre å få dem tilbake.

Utleier fikk depositum kontant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Det ble skrevet kontrakt, men jeg vet ikke hvor pengene er. Er det altså vanlig å ha de i banken og at begge må møte for uttak?

Depositumet skal være i banken og begge må skrive under for å få pengene ut igjen. Leier skal ha rentene. Utleier må skriftelig vise til hva som er galt med leiligheten.

Har han betalt depositumet kontant, er pengene som regel tapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mista nikket

Depositumet skal være i banken og begge må skrive under for å få pengene ut igjen. Leier skal ha rentene. Utleier må skriftelig vise til hva som er galt med leiligheten.

Har han betalt depositumet kontant, er pengene som regel tapt.

Kan være andre regler i utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest midia

Utleier fikk depositum kontant.

Huff det hørtes skummelt ut.

Men så lenge det er skrevet kontrakt så må noe kunne gjøres.

Jeg vet ikke hva og det kan være andre regler i utlandet.

håper det ordner seg. lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd om han ikke har noe ubetalt husleie..? For råd om hvordan han kan håndtere situasjonen bør han ta kontakt med en forbrukermyndighet i det landet der han bor. Om han har kvittering på depositum og hvordan lovverket er i dette landet har mye å si. Stort sett så er det vel vanskeligere å få rett selv om en har rett i utlandet enn i Norge som det er veldig ordnede forhold. Vil tro han kommer til kort med mindre han har en egen torpedo eller har en annen trussel mot utleier feks i form av saksøking, fjerning av inventar, holding tilbake av husleie eller annet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sleipt gjort

da hadde jeg sørget for å ødelegge noe slik at pengene virkelig går til å pusse opp..

sleipt gjort kanskje,, men jeg hadde vært skikkelig pissed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Danmark og her er det sånn at leiligheten alltid blir pusset opp når man flytter -for leiers regning. Det males, vegg-til-vegg-tepper skiftes osv. Sånn er det bare. Det står i leiekontrakten vår at leiligheten overtas nyistandsatt og at den vil pusses opp for leieres regning ved fraflytting. Jeg er usikker på om det MÅ stå i leiekontrakten. Slipper han unna med 6000 kr er han faktisk heldig. Her ryker det ofte 10 000 kr eller mer. Han kan prøve seg på å male, mv. selv. Landet han bor i har vel en husleielov?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mista nikket

Det er det i landet jeg bor i hvert fall. :-)

Der var det strengt syns jeg. Er det gjengs for hele Danmark?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Der var det strengt syns jeg. Er det gjengs for hele Danmark?

Ja. I den ene leiligheten jeg har bodd i var det lov til å male selv med maling utleieren bestemte, men det var har jeg skjønt etter hvert veldig sært. Muligens fordi det var ungdomsboliger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...