Gå til innhold

Hunkatt


Gjest Snart katteeier

Anbefalte innlegg

Gjest Snart katteeier

Vi tenker på å få oss en katt.

Men vi bor i en tomannsbolig og er lite interessert i å ha hankatter pissende rundt på eiendommen. Om vi får oss en hunkatt og steriliserer den, vil hankatter fremdeles markere i nærheten av den da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest katteeier

muligens.har hatt en sterilisert hun-katt i ti år,skjer det kommer kåte hann-katter,men det er sjeldnere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke bedre å skaffe seg en hankatt og kastrere den da? Det fikk i hvert fall jeg anbefalt, Hankatter er mer kosete og holder seg mer til eierne enn hunkattene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukastrerte hannkatter er man aldri garantert å slippe unna. Deilig, hormonell damepus er tiltrekkende, men selv om hunnkatta er steriliset (kastrert) kan gutta likevel henge rundt for å markere at territoriert er deres. Uavhengig av om man selv har katt eller ei.

Elskovssyke, hylende hannkatter utenfor huset slipper man dog unna når frøken-pusen ikke er tilgjengelig for amorøse tilnærmelser.

Konklusjonen er som vanlig: Alle som ikke driver katteoppdrett bør kastrerer kattene sine - både hunner og hanner. Det gir et bedre liv for kattene, og bedre naboforhold mellom tobeinte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Dorthe - få en hankatt og kastrer den mens den er ung.

Hadde en kastrert mons før, og nå har jeg en sterilisert hunkatt. Mye mer bråk og slossing i hagen vår nå enn før! Men det skal sies - har ikke merket mer kattepisslukt, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Vi har to hunnkatter og naboen en masse hannkatter. Etter at kattene våre ble kastrerte har vi nesten ikke sett noe til hannkattene. Er visst ikke like interessante lengre, stakkars :-/

Kattepisslukt merker vi aldri!! *bank i bordet*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En kastrert hannkatt er oftere jevnere i humøret enn en sterilisert hunnkatt, sies det. Har ikke noen erfaring på det området siden jeg selv driver oppdrett.

Jeg har flere fertile hunnkatter, men siden de aldri er ute, så har jeg ikke sett snurten til en hannkatt ennå (*bank i bordet*)

Men jeg oppfordrer også alle som ikke driver oppdrett til å kastrere/sterilisere kattene sine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nessie

Jeg har en sterilisert hunnkatt som fremdeles tror hun er i løpetida. Hun er akuratt som en hannkatt å markerer rundt om inni huset. Ringte til dyrlegen i går og spurte om dette var normalt og fikk til svar da at det kunne skje at det lå igjen litt eggstokkvev, men det var ytterst sjeldent...

Så jeg må åpne pusen min igjen, lite lyst men kan ikke ha alle hannkattene rundt huset heller-.

Dessuten må jeg betale 500kr- det er irriterendes, for jeg steriliserte jo henne nettopp pga jeg skulle slippe dette styret- så sånnsett burde vel dyrlegen ha gjort dette gratis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en i sør

muligens.har hatt en sterilisert hun-katt i ti år,skjer det kommer kåte hann-katter,men det er sjeldnere...

At hankatter er mer kosete, togli, det er jeg ikke enig i. Vi har en kastrert hankatt og en sterilisert hunkatt. Sistnevnte er faktisk mest kosete , så det der tror jeg er nokså individuelt. Er også vokst opp med to katter hos foreldrene mine, en av hvert kjønn, og der var kattene like kosete begge to.

Forskjellen hos oss etter sterilisering av hunnkatten, er at samtlige hankatter i området har "dabbet av". Vi har minst 10 hankatter i området som gikk berserk da vi fikk vår lille hunkatt - men nå har det roet seg betraktelig. Hun markerer aldri inne, hun er svært hjemmekjær og kosete - og etter setrilisering slipper vi jo all den løpetia.

Hannkatten vår er blitt noe roligere etter kastrering, og kanskje litt mer hjemmekjær. Før kunne han vandre langt av gårde, det gjør han ikke lenger fullt så ofte.

Han markerer ikke, men kan til tider havne i slåsskamp med ikke-kastrerte hanner i området. De andre kastrerte kattene i området går han godt overens med.

Lykke til i valg av katt :) det vitkigste er i grunnen helse og lynne - og at du liker dens vesen og utseende. Gi den et godt hjem, og for all del ikke bo nær traffikert vei dersom det blir en ute-katt. Da har du så godt som dødsdommen...dessverre.

Hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sterilisert hunnkatt som fremdeles tror hun er i løpetida. Hun er akuratt som en hannkatt å markerer rundt om inni huset. Ringte til dyrlegen i går og spurte om dette var normalt og fikk til svar da at det kunne skje at det lå igjen litt eggstokkvev, men det var ytterst sjeldent...

Så jeg må åpne pusen min igjen, lite lyst men kan ikke ha alle hannkattene rundt huset heller-.

Dessuten må jeg betale 500kr- det er irriterendes, for jeg steriliserte jo henne nettopp pga jeg skulle slippe dette styret- så sånnsett burde vel dyrlegen ha gjort dette gratis...

Sterilisering fjerner ikke løpetiden, men hindrer henne bare i å bli drektig. I alle fall er det det jeg har hørt. Hannkattene flyr stadig etter hunnkatten min selv om hun har vært sterilisert lenge. En bøtte med vann holder hannkattene vekk. Markere på eiendommen vil de gjøre om du har hunnkatt eller ikke. Oppfordre eierne til å kastrere hannkattene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kastrert hannkatt er oftere jevnere i humøret enn en sterilisert hunnkatt, sies det. Har ikke noen erfaring på det området siden jeg selv driver oppdrett.

Jeg har flere fertile hunnkatter, men siden de aldri er ute, så har jeg ikke sett snurten til en hannkatt ennå (*bank i bordet*)

Men jeg oppfordrer også alle som ikke driver oppdrett til å kastrere/sterilisere kattene sine

Jeg har hatt/har både sterilisert hunnkatt og kasterert hannkatt. De var/er begge snille katter og jevne i humøret. Andre katter jeg har vært borte i har det vært annerledes med, så jeg tror ikke man kan lede så mye ut av det. Hunnkatten min har fått ett kull unger. Jeg har hørt at de blir mindre gretne av det. Mulig det stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukastrerte hannkatter er man aldri garantert å slippe unna. Deilig, hormonell damepus er tiltrekkende, men selv om hunnkatta er steriliset (kastrert) kan gutta likevel henge rundt for å markere at territoriert er deres. Uavhengig av om man selv har katt eller ei.

Elskovssyke, hylende hannkatter utenfor huset slipper man dog unna når frøken-pusen ikke er tilgjengelig for amorøse tilnærmelser.

Konklusjonen er som vanlig: Alle som ikke driver katteoppdrett bør kastrerer kattene sine - både hunner og hanner. Det gir et bedre liv for kattene, og bedre naboforhold mellom tobeinte.

"Elskovssyke, hylende hannkatter utenfor huset slipper man dog unna når frøken-pusen ikke er tilgjengelig for amorøse tilnærmelser."

Det hjelper ikke mye hvis det bor en i nabohuset. :-) Hannkattene flyr etter hunnkatten min samme hvor sterilisert hun er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke bedre å skaffe seg en hankatt og kastrere den da? Det fikk i hvert fall jeg anbefalt, Hankatter er mer kosete og holder seg mer til eierne enn hunkattene.

Det tror jeg er forskjellig fra katt til katt. Jeg har nemlig motsatt erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som "en i sør" sier. Det viktigste er helse og lynne. Om du har en kastrert hannkatt eller sterilisert hunnkatt har neppe noe å si. Det kommer an på personligheten til katten. Noe du slipper med hunnkatt er en katt som slåss med andre katter. Det hender også kastreret hannkatter slåss med andre katter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er billigere å kastrere en hannkatt enn å sterilisere enn hankatt, ca halv pris faktisk. når de er kastrerte vil de heller ikke markere seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er billigere å kastrere en hannkatt enn å sterilisere enn hankatt, ca halv pris faktisk. når de er kastrerte vil de heller ikke markere seg.

opps. jeg skrev litt feil. det skulle bli:

det er billigere å kastrere en hannkatt enn å sterilisere enn hUnkatt, ca halv pris faktisk. når de er kastrerte vil de heller ikke markere seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jabbadabbaduuuu

Min kastrerte hannkatt går bedre overens med kattene i nabolaget enn de andre to hunkattene jeg har hatt. De har hatt mer behov for "eget territorium". Vært mer i fighter.

De har jo ikke så mye å sloss for lenger da, når ballene er borte...

De blir roligere og mer kosete når de er kastrerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sterilisering fjerner ikke løpetiden, men hindrer henne bare i å bli drektig. I alle fall er det det jeg har hørt. Hannkattene flyr stadig etter hunnkatten min selv om hun har vært sterilisert lenge. En bøtte med vann holder hannkattene vekk. Markere på eiendommen vil de gjøre om du har hunnkatt eller ikke. Oppfordre eierne til å kastrere hannkattene sine.

Det er sant at sterilisering ikke fjerner løpetid. På den annen siden vil man i 99,99 % av tilfellene mene kastrering når man snakker om sterlisering av hunnkatter. Det har utviklet seg en praksis med at man kaller det kastrering av hannkatt og sterilisering av hunnkatt selv om man egentlig mener kastrering i begge tilfellene.

Man fjerner testiklene på hannkatter og eggstokkene på hunnkatter hvilket medfører at kjønnsdriften opphører. (Og selvsagt muligheten til å forplante seg.)

Mennesker som ikke vil ha flere barn kan derimot sterilisere seg. Det fjerner fruktbarheten, men ikke kjønnsdriften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant at sterilisering ikke fjerner løpetid. På den annen siden vil man i 99,99 % av tilfellene mene kastrering når man snakker om sterlisering av hunnkatter. Det har utviklet seg en praksis med at man kaller det kastrering av hannkatt og sterilisering av hunnkatt selv om man egentlig mener kastrering i begge tilfellene.

Man fjerner testiklene på hannkatter og eggstokkene på hunnkatter hvilket medfører at kjønnsdriften opphører. (Og selvsagt muligheten til å forplante seg.)

Mennesker som ikke vil ha flere barn kan derimot sterilisere seg. Det fjerner fruktbarheten, men ikke kjønnsdriften.

Man kaller det kastrering av hannkatter og sterilisering av hunnkatter av den grunn at det er vanligst å kastrere hannkatter for å stoppe kjønnsdriften som fører til flying, slåssing osv. Hos hunnkatter er det sjelden nødvendig å gjøre annet enn å sterilisere (billigere og mindre risikofyllt). Hunnkatten min er "bare" sterilisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kaller det kastrering av hannkatter og sterilisering av hunnkatter av den grunn at det er vanligst å kastrere hannkatter for å stoppe kjønnsdriften som fører til flying, slåssing osv. Hos hunnkatter er det sjelden nødvendig å gjøre annet enn å sterilisere (billigere og mindre risikofyllt). Hunnkatten min er "bare" sterilisert.

Jeg har inntrykk av at når man sier sterilisering av hunnkatt så mener man faktisk at man fjerner både eggstokker, eggledere og livmor. Det ble gjort på vår. Det er vanlig pga at hunnkatter ofte får livmorkreft og ettersom de jo ikke har noe som helst bruk for livmoren om de er steriliserte så fjernes den likegodt. De gjorde det med eks-pusen min i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...